Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Mûrepülés Videók Galéria

Magyar változat Version francaise
 
MerevszĂĄrnyĂș UL

Flightstar e-Spyder - A csend hangja


Willi Tacke volt az elsĂ” ĂșjsĂĄgĂ­rĂł, aki repĂŒlhette az e-Spydert, azt az egyĂŒlĂ©ses ultrakönnyĂ» gĂ©pet, amely a tervek szerint a vilĂĄg elsĂ” elektromos meghajtĂĄsĂș sorozatgyĂĄrtĂĄsĂș repĂŒlĂ”gĂ©pe lesz.

Jinxiben vagyok, Shanghaj nyugati rĂ©szĂ©n. KĂ©t nappal az elektromos meghajtĂĄsi rendszerekre szakosodott Yuneec Ășj gyĂĄrĂĄnak megnyitĂł szertartĂĄsa utĂĄn nekem adatott meg a lehetĂ”sĂ©g, hogy repĂŒljem azt a prototĂ­pust, amibĂ”l nemsokĂĄra az elsĂ” sorozatgyĂĄrtĂĄsra tervezett, elektromos, ultrakönnyĂ» repĂŒlĂ”gĂ©p lesz. A gĂ©p neve az e-Spyder, az EgyesĂŒlt Államok-beli ultrakönnyĂ» repĂŒlĂ”gĂ©pgyĂĄrtĂł Flightstar Sportplanes Ă©s a kĂ­nai Yuneec cĂ©g közötti egyĂŒttmĂ»ködĂ©s gyĂŒmölcse.
Miközben Clive Coote, a Yuneec Europe fĂ”nöke az utolsĂł ĂștmutatĂĄsokat adja ennek az egyedi repĂŒlĂ”gĂ©p hajtĂłmĂ» vezĂ©rlĂ”rendszerĂ©vel kapcsolatban, nem tudok nem arra gondolni, hogy a kis mĂ»anyagdoboz a bal kezem alatt inkĂĄbb hasonlĂ­t egy videojĂĄtĂ©k konzoljĂĄra, mint egy igazi repĂŒlĂ”gĂ©p gĂĄzkarjĂĄra. A gĂ©p sĂĄrkĂĄnyszerkezete legalĂĄbb ismerĂ”s: a Flightstar volt egyike az elsĂ” csĂ”vĂĄz-vĂĄszonborĂ­tĂĄsĂș ultrakönnyĂ»eknek, amelyeket mĂ©g a 80-as Ă©vek elejĂ©n repĂŒlhettem.
A “hasznĂĄlatos futĂłpĂĄlya” egyĂĄltalĂĄn nem egy “RWY” – egyike a a Yuneec gyĂĄrat is magĂĄban foglalĂł Jinxi Eco ipari park szĂĄmos ĂșjdonatĂșj, nyĂ­legyenes aszfaltĂștjainak.
Átkapcsolom a motorvezĂ©rlĂ” bal felsĂ” sarkĂĄn levĂ” kis gombot off ĂĄllĂĄsbĂłl onra Ă©s a Yuneec logo megjelenik a 128×64 pixeles monokrĂłm LCD kijelzĂ”n. PĂĄr mĂĄsodperc mĂșlva megjelnik a ready szĂł. Most megnyomom a a zöld gombot, Ă©s egy pĂĄr mĂĄsodperc mĂșlva megjelenik az ĂĄttekintĂ” kĂ©pernyĂ”, bal felsĂ” sarkĂĄban az akkufeszĂŒltsĂ©ggel A motor ĂŒzemkĂ©sz.
Az akku feszĂŒltsĂ©ge mellett, a kijelzĂ” mutatja a motor ĂŒzemĂłrĂĄt, a motor/lĂ©gcsavar fordulatszĂĄmĂĄt, a vezĂ©rlĂ”, a motor Ă©s az akku hĂ”mĂ©rsĂ©kletĂ©t valamint az akku lemerĂŒlĂ©s figyelmeztetĂ©st. A motor normĂĄlis mĂłdon 66,6 volton mĂ»ködik. A vezĂ©rlĂ” egysĂ©g a sĂĄrkĂĄnyszerkezet fĂ”tartĂł rĂșdjĂĄn, a kĂ©t akku között talĂĄlhatĂł.
Az akkufeszĂŒltsĂ©g 75 V a felszĂĄllĂĄsnĂĄl, repĂŒlĂ©s közben pedig fokozatosan csökken – magyarĂĄzza az elĂ”kĂ©szĂŒleteimet figyelĂ” Yuneec-es Tian Yu. Amikor 67 voltra csökken, be kell helyezkedned leszĂĄllĂĄshoz, mivel csak öt perc ĂĄram marad az akkuban. 59 voltnĂĄl a vezĂ©rlĂ” leĂĄllĂ­tja a motort, hogy vĂ©dje az akkukat, amelyek tönkremennĂ©nek, ha tovĂĄbb merĂ­tenĂ©nk Ă”ket.
Az egyetlen mĂ»szer, amivel törĂ”dnöm kell, az pusztĂĄn a combomra tĂ©pĂ”zĂĄrazott gyalogos BrĂ€uniger variomĂ©ter/magassĂĄgmĂ©rĂ”, na meg a szĂĄrnytartĂł dĂșcokra felfogatott Hall Bros szĂ©lmĂ©rĂ”,
“Clear prop!.” Finoman elĂ”refele tolom a szĂŒrke csĂșszĂłkart az elĂŒlsĂ” vezĂ©rdoboz jobb oldalĂĄn, egy elektronikus figyelmeztetĂ” hang szĂłl Ă©s a lĂ©gcsavar elkezd forogni. Lassan koppanĂĄsig tolom a csĂșszĂłkart. A szokĂĄsos motorzĂșgĂĄs helyett csak a lĂ©gcsavar felpörgĂ©sĂ©nek a zaja hallatszik valamint az elektromos motor jellegzetes zĂŒmmögĂ©se, mely Ășgy szĂłl, mint egy elhaladĂł golfkocsi. A Flightstar pont Ășgy gyorsul, mint mĂĄs repĂŒlĂ”gĂ©pek Ă©s kb. 100m utĂĄn elĂ©rem a 19 csomĂłs elemelkedĂ©si sebessĂ©get. Pillanatokkal kĂ©sĂ”bb felszĂĄllok Ă©s 23 csomĂłs mĂ»szer szerinti sebessĂ©ggel emelkedek. A variomĂ©ter 600 ft / min emelkedĂ©st mutat.
Kb. 500 lĂĄb magassĂĄgon vĂ­sszaveszem a felszĂĄllĂĄshoz hasznĂĄlt 2000-es fordulat/percet a vĂ­zszintes repĂŒlĂ©shez elĂ©gsĂ©ges enyhe 1550-re. Itt is van az igazi “csend hangja” – csak a 35 csomĂłval szembejövĂ” szĂ©l susogĂĄsa a szĂ©lvĂ©dĂ”n, egy kis lĂ©gcsavarzĂșgĂĄs … ez minden. Egy meleg este, a nyitott utastĂ©r körĂŒl lengedezĂ” szĂ©l – ez valami kĂŒlönleges Ă©rzĂ©s, közelebb ĂĄll egy gyalogernyĂ” vagy egy sĂĄrkĂĄnyrepĂŒlĂ” repĂŒlĂ©sĂ©hez, mint egy motoros gĂ©pĂ©hez.
Az e-Spyder kifinomult szerkezet – a kormĂĄnyerĂ” alig van, a vĂĄlasz azonnali mindhĂĄrom tengelyen. A gĂ©p stabil. Úgy terveztĂ©k, hogy 30 csomĂłnĂĄl legyen a vĂ­zszintes repulse. Ezen a sebessĂ©gen a gĂĄzadĂĄs spontĂĄn emelkedĂ©st, a gĂĄzelvĂ©tel sĂŒllyedĂ©st eredmĂ©nyez a botkormĂĄny semleges ĂĄllĂĄsa mellett. A fordulĂłvĂĄltĂĄs 30°-os bedöntĂ©sbĂ”l ellentĂ©tes oldali 30°-ig 2,5 mĂĄsodperc.
A “gĂĄzkart” koppanĂĄsig Ă©s a botkormĂĄnyt annyira elĂ”renyomva amennyi az emelkedĂ©s megszĂŒntetĂ©sĂ©hez szĂŒksĂ©ges, a szĂ©lmĂ©rĂ” 48 csomĂłnĂĄl kulminĂĄl. A tolĂłerĂ”t elvĂ©ve a sebessĂ©get 19 csomĂłra lehet elkoptatni, akkor gyöngĂ©den leadja az orrĂĄt.
BĂ” hĂșsz perc kĂłstolgatĂĄs utĂĄn megprĂłbĂĄlok behelyezkedni leszĂĄllĂĄshoz. Rövid Ă©s meredek finĂĄlĂ©val jövök be, hogy hajtĂłmĂ»leĂĄllĂĄs esetĂ©n is kiadja az improvizĂĄlt futĂłpĂĄlyĂĄt. A fotĂłsok kedvĂ©Ă©rt ĂĄtstartolok, emelkedĂ©s közben a feszĂŒltsĂ©g 67 alĂĄ esik, Ă­gy szĂ»k kiskör, aztĂĄn csak le. A VĂ­zszintes vezĂ©rsĂ­k roppant Ă©rzĂ©keny, a kilebegtetĂ©sre oda kell figyelni: Tömegadat optimalizĂĄlĂĄs vĂ©gett az e-Spyder-rĂ”l elspĂłroltĂĄk a fĂ©ket, de ettĂ”l mĂ©g 50m gurulĂĄs utĂĄn megĂĄll. Visszagurulok Ă©s megkĂ©rdezem Clive-ot, hogy van-e mĂłd egy gyors akkucserĂ©re – Ășjra repĂŒlni akarok! Ez az e-flight dolog fĂŒggĂ”sĂ©get okoz. A Yuneec fiĂșk sĂŒrögnek-forognak, 3 perc mĂșlva mĂĄr Ășjra fönt vagyok. NaplementĂ©ig repĂŒlĂŒnk.
A következĂ” pĂĄr napban többször is repĂŒltem az E-Spyderrel a Yuneec tĂłparti gyĂĄrĂĄnak kis fĂŒves placcĂĄrĂłl. Minden egyes repĂŒlĂ©s kb. fĂ©l ĂłrĂĄt tartott. ElĂ”fordultak termikus körĂŒlmĂ©nyek is idĂ”nkĂ©nt, ilyenkor az elektromos ĂĄram egy mĂĄsik elĂ”nyĂ©t is Ă©lvezhettem. ElĂ©g alapĂĄllĂĄsba hĂșzni a gĂĄzkart, a motor megĂĄll. – amikor vonĂłerĂ”re van szĂŒksĂ©g, ott van egy pillanat alatt. Olyan is elĂ”fordult, hogy leszĂĄllĂĄs elĂ”tt összetĂ©vesztettem a kapcsolĂłkat Ă©s “OFF”-ra ĂĄllĂ­tottam a fĂ”kapcsolĂłt, az egĂ©sz rendszer ĂșjraindĂ­tĂĄsa, az összes önellenörzĂ” folyamattal Ă©s reinicializĂĄlĂĄssal több idĂ”be telt, mint a földet Ă©rĂ©s. CĂ©lszerĂ» lesz a fĂ”kapcsolĂłt mĂĄshova helyezni.
Az e-Spyder harmonikus kis repcsi, egy-két módosítåssal piackész lesz. A motorvezérlÔn és a motor/akku mûszerezésen végrehajtandó fejlesztések mår az utolsó simítåsok kategóriåjåba tartoznak. Ha valóban 30.000 dollåros år alatt dobnåk piacra, még sikeres is lehet.

Az e-repĂŒlĂ©s jövĂ”je

Mivel az akkumulĂĄtorok energiapotenciĂĄlja alacsonyabb, mint a fosszilis energiahordozĂłkĂ©, az elektromos repĂŒlĂ©s jelszava nem lehet mĂĄs, mint: “a kevesebb több”. A tervezĂ”k a lĂ©gellenĂĄllĂĄs Ă©s a tömeg csökkentĂ©sĂ©t, a siklĂłszĂĄm növelĂ©sĂ©t kulcsfontossĂĄgĂșnak tartjĂĄk.
“A közeljövĂ” elektromos repĂŒlĂ”gĂ©pĂ©nek jĂł siklĂłszĂĄmmal kell rendelkeznie” – mondja Rudolf Voit-Nitschmann professzor, a tanĂĄcsadĂł, akit a Yuneec alkalmazott, hogy felĂŒgyelje a kifinomult kĂ©tĂŒlĂ©ses e-430-at. “HosszĂș idĂ”be telik mĂ©g, amĂ­g az elektromos repĂŒlĂ”gĂ©p megszokott közlekedĂ©si eszköz lesz. Az a dilemma, hogy nagyobb szĂĄrny oldalviszonyt vagy nagyobb akkukapacitĂĄst vĂĄlasszunk. – a legfontosabb – hogy minden hozzĂĄadott kilogramm sĂșly egyben növeli az energiaigĂ©nyt a gĂ©p levegĂ”ben tartĂĄsĂĄra.”

Ez az egyik oka annak, hogy az elektromos meghajtĂĄs Ă©s a repĂŒlĂ”gĂ©p Ă©pĂ­tĂ©s ideĂĄlis metszĂ©spontja az ultrakönnyĂ» lĂ©gijĂĄrmĂ»vek osztĂĄlyĂĄban talĂĄlhatĂł. MĂĄsik “a kevesebb több” elĂ”nye az ultrakönnyĂ» kategĂłriĂĄnak az, hogy a kisebb mĂ©rtĂ©kĂ» szabĂĄlyozĂĄs több fejlesztĂ©si lehetĂ”sĂ©get enged meg, a fejlĂ”dĂ©st csak az akku-, a motor- Ă©s a sĂĄrkĂĄnyszerkezet-technolĂłgia lehetĂ”sĂ©gei korlĂĄtozzĂĄk.
Az e-Spyder szĂĄmĂĄra a cĂ©l kb. egy Ăłra repĂŒlĂ©si idĂ” Ă©s egy ĂŒtĂ”s bevezetĂ” ĂĄr. KövetkezĂ” lĂ©pĂ©s a kĂ©tĂŒlĂ©ses verziĂł, az e-430, elsĂ”sorban repĂŒlĂ”iskolĂĄk szĂĄmĂĄra, hogy megtanĂ­tsĂĄk ĂŒgyfeleiknek az elektromos repĂŒlĂ©s elvĂ©t. A villanyos repĂŒlĂ” alacsony zajkibocsĂĄtĂĄsĂĄnak köszönhetĂ”en sĂ»rĂ»n lakott terĂŒletek közelĂ©ben is mĂ»ködtethetĂ”, ami egy sajĂĄtos elĂ”nyt jelent. Az oktatĂłrepĂŒlĂ©shez a repĂŒlĂ”nek szĂŒksĂ©ge lesz egy gyorscserĂ©s akkurendszerre, hogy az egĂ©sz napos folyamatos mĂ»ködtetĂ©s Ă©rdekĂ©ben.

A kĂ©tĂŒlĂ©ses vĂĄltozat ĂĄra mĂĄr 60-70 ezer Euro között vĂĄrhatĂł.

Szöveg és képek: Willi Tacke


 
Login
   

Linkuri inrudite
   

Aprecierea articolului
   

Optiuni
   

Associated Topics

ForgĂłszĂĄrnyas ULMotoros sĂĄrkĂĄny

TartalomkezelĂ” rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
Page Generation: 0.06 Seconds