Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Merevszárnyú UL

Blois 2009


Három éve jártunk utoljára Blois-ban, akkor kicsit el is ment tőle a kedvünk. Olybá tűnt, ez a rendezvény már túl van felívelő szakaszán, valamiféle szaturációs pontra jutott, ami után csak a hanyatlás következhet.

Idén elhatároztuk, adunk még egy esélyt, hátha… Az időjárás tökéletes volt, a reklám és a szervezés hozta a megszokott minőséget, a kiállítók híven megjelentek, zakatolt a látogatókat szállító „kisvasút”, álltak a sorok az étkezősátor pultja előtt, jöttek és mentek a különböző repcsik… minden a régi, vagy mégsem?
A mérleg: 129 kiállító 250 bemutatott légi járművel, 585 levegőben érkezett ultrakönnyű, 120 látogatóba betérő polgári kisrepülő, mintegy 100 hátimotor. Szép számok, de a parkolók valahogy mintha kevésbé lettek volna zsúfoltak, és a standok körül sétálgatók közt gyanúsan nagy arányt képviseltek a kiállítók maguk. A több mint 10 000 látogatóra számító szervezők saját bevallásuk szerint végül 5300 belépőt tudtak eladni. Sebaj, így legalább nem kellett hülye lézengők lökött kérdéseire udvarias mosolygás mellett minél nagyobb ökörségeket válaszolni. A látogatók több mint 90%-a pilóta és valamilyen repülőszerkezet tulajdonosa volt (ettől persze még hangzottak el olyan szakértő kérdések, hogy ugyanazon motorra szerelve minél több tollú a légcsavar, annál nagyobb a tolóerő, ugye?), és jellemzően azért zarándokolt el Blois-ba, hogy meggyőzze magát: úgyis az ő gépmadara a legszebb, vagy ha nem, akkor a legválságkompatibilisebb. Ami a kiállított és bemutatott portékát illeti, kevés újdonság volt, főleg olyan, amit máshol már ne láttunk, és a szerencsések esetében a Motormadár hasábjain be ne mutattunk volna. Néhányat azért felvillantunk, nem is annyira részrehajlásból, hanem csak úgy. Vagy egyszerűen azért, mert értékeljük, hogy gyártóik nehéz időkben is fejlesztik, tökéletesítik őket, és közben az árharcban is állják a sarat.

Az FM 250 Vampire például egyre elismertebb a szakmában. Korrekt tömegadatok, kiváló repülési tulajdonságok, kecses vonalvezetés: a jó ár már csak hab a tortán.

A szintén cseh Eurostar sikeres ráncfelvarráson esett át. A képen a bal oldali az új, a lágyabb vonalvezetésű plexi és a csinosabb függőleges vezérsík elég volt ahhoz, hogy repülési tulajdonságai is sokat javuljanak.

Az olasz Millenium Aircraft volt a kiállítás legvadászgépesebb repcsije. A manapság nagyon trendi full glass cockpit egy ilyen járgányban nem zavaró. Ez a divat megosztja a szakértőket. Van, aki a jövő útját látja a szolgáltatott információk mennyiségéhez mérten könnyű, egyre megbízhatóbb és árban is egyre elérhetőbb eszközökben. Mások meg pont az információk mennyiségét tartják problémának, illetve az agyból a műszerbe delokalizált tudást. Szerintük nem is az a kérdés, hogy mi van, ha elromlik a műszer, hanem az, hogy mi van vészhelyzetben, amikor egyszerre több riasztást jelenít meg a képernyő. Az átlagos pilóta állítólag csak addig képes a glass cockpitok információmennyiségét feldolgozni, ameddig azok normálparamétereken belül vannak, vagyis amíg nincs is szüksége rájuk.

A Halley Kft. standja lazán vitte a leglátogatottabb placc pálmáját. A konkurencia is sokat lófrált arrafelé, főleg fogat csikorgatni: hogy a fenébe érheti ez meg nekik ennyiért? Tény, hogy úgy motoros sárkányaik, mint az új Fox, habozás nélkül tudják azt, amit a többi, csak éppen egy, a nyugatiak számára elérhetetlen árfekvésben. Igaz, ennek érdekében lemondanak néhány felesleges úri huncutságról és egyéb EFIS-ről.
Az ICP a teljes palettán kiváltotta az orrsegédszárnyakat VG (vortex generátor) lemezkékkel. Hatékonyságukat kipróbálni sajnos nem lehetett, pedig nagyon érdekelne. Ha másra nem, költségcsökkentésre biztosan megfelelnek. A Savannah utastere szélesebb lett ugyan néhány centiméterrel, formára mégis csinosodott inkább.

A VL3-at is jól ismerjük, még a behúzható futós változat sem számít újdonságnak. Évről évre egyre csiszoltabb, kifinomultabb, bizalomgerjesztőbb. Ők is behódoltak a komplex digitális műszerfal divatjának, de kellő önkritikával a minimális analóg műszereket redundánsan azért megőrizték.

A Corvus Phantom sem hiányozhatott Blois-ból, repülni sajnos nem láttuk, pedig szárnyán jött, nem utánfutón. Az Innov-Air forgalmazza Franciahonban. Az Fk és a Flight Design gépeit is árulják, annyit tehát bizonyossággal állíthatunk, hogy jó társaságba került a ballószögiek varja.

A válság nyertesei egyértelműen az autogirók, a helikopterről lemondani kényszerülő vevőkör számára jelentik az alternatívát. A hildesheimiek két leszállással repültek át, az erős szembeszél miatt több mint nyolc óra alatt. A négygépes különítmény 29 perccel napnyugta után ért földet Blois-ban, a franciáknál ez még szabályos. Orion vagy Calidus, melyiket szeressem, ez volt a franciák nagy dilemmája. Mint olyan kivételezettet, aki mindkettőt repülheti, bombáztak is kérdéseikkel rendesen, nagy megtiszteltetés számomra: az egész rendezvényt lebonyolító repvez is behiénázta magát az 5-ös sorszámú Calidusba egy kis szoktató repülésre. Másnap vélhetően még mindig az adrenalintól csillogó szemekkel adott át egy üveg kivételes évjáratú Medocot.

A válság természetesen rányomta a bélyegét a rendezvényre, de azért legalább megvolt.
S ahogy nagyanyám mondotta volt: „Volt má jobb es, asse teccett, lesz még így se, s úgy es jól lesz.”

Szöveg: Szabó György, képek: Szabó György és Koszta Péter


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Forgószárnyas ULHátimotorMerevszárnyú ULMinden más ami repülMotoros sárkány

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.04 másodperc