Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Tandem csúcsernyõk


Ha már a top motoros ernyõk összehasonlításával szórakozunk, nem hagyhattuk ki a tandem ernyõket sem. Ésszerû lett volna Dudek Orca, ITV Thanka vagy Nova Jumboo-kat összemérni, de az nem pásszolt volna a Nucleon–Fusion pároshoz. Így aztán a Paramania Taxi és a Dudek Synthesis Cabrio ernyõit eresztettük össze.

A Taxi valójában egy 41 m2-es Action GT, ilyennel lökettek Londonból Timbuktuba a Skycar expedíció rettenthetetlen és egyben celeb hõsei. Már amikor repültek. A 42-es Synthesis Cabriót jól ismerjük, tavalyi kedvencünk volt lábról, mielõtt befogtuk volna a Vamptrájkra, pontosabban fölé. Sikerült egy olyan délutánt kifogni a teszthez, amikor eleinte kellõen lökéses volt a szél, majd szép csendesen elállt. Az elsõ startokat kifordulósra lehetett venni, az utolsóknál már belefutós, power start technika kellett.
Mindkét ernyõ hibátlanul telítõdik és jön fel, menetirányú stabilitásuk példamutató, ez mondjuk el is várható, ha már trájkos használatra ajánlottak. A Synthesis Cabrio felszállási sebessége az átlagosnál magasabb, érdekes, hogy a 34-es Synthesisénél is, ez a profil és a beállítás miatt lehet. 25 km/h körül már el lehet emelkedni, de a vízszintes gyorsításra oda kell figyelni. Amíg nincs meg párnahatásban a 35-40 km/h, nem célszerû belehúzni a fékekbe, rövid emelkedés után vissza fog tenni a földre. Ha már nekilódult, akkor úgy viselkedik, mint egy szólóernyõ. Lendületesen fordul, a 33 lóerõs Monster tolóerejével még 220 kg-os MTOW-nál is 2 m/s felett emelkedik, élére lehet állítani fordulóban, méreteit meghazudtoló hancúrgép. Gátlástalanul gyorsra lehet trimmelni, ilyenkor gyorsító nélkül is 60 km/h feletti sebességgel hasít. A turbulenciát látványosan reflex profilja tökéletesen csillapítja. Leszállni vele még 15 km/h körüli szélben is motorral húzatva és egyben elfékezve célszerû, motor nélkül jelentõs lesz a függõleges sebesség, meg elfékezni sem lehet olyan jól. Szélcsendben kihívásos a startja, hozzávetõleges technikával, netán siklóernyõs módszerrel kár is erõlködni.
A Paramania Taxival most ismerkedünk. Kivitelezése, technikai megoldásai parádésak. Ugyanolyan belépõél-erõsítést kapott, mint a Fusion. Zsinórzata túlméretezett, nem csoda, hiszen 350 kg feletti terhelésre készült. Lassúra trimmelve tök barátságos a felszállósebessége, kiválóan emelkedik viszonylag alacsony sebességen is, de ilyenkor nem viselkedik reflex profilosan, vagyis elvárja, hogy vezessék turbulens körülmények között. A Synthesis Cabrio után ez egy kicsit olyan, mint amikor egy automata váltós sportkupéból átül az ember egy rallyeautóba. Meglepõ, de tesztünk során nem sikerült a gyár által megadott 80 km/h feletti sebességet megközelíteni sem. Ennek az oka vélhetõen az volt, hogy „csak” 180-220 kg között terheltük az ernyõt. A szélirányra oda-vissza, illetve háromszögön mért átlagolt 55 km/h-s GPS-adat persze így is messze felülmúlja a tandem ernyõk jellemzõen 40-45 km/h körüli csúcssebességét, de bevallom, többre számítottunk. Dicséretére legyen mondva, valamivel kevesebb motort kért, mint a Dudek ernyõ. Gyorsra trimmelve jól csillapította a turbulenciát, érdekes módon ehhez többet kellett ficánkolnia, mint a Synthesisnek. Mintha csak sportfutómûvel és direkt kormányzással szerelték volna, szervó nélkül. A szervó hiánya a fékeknél volt a legbántóbb. Gyorsra trimmelve kõkemények a fékei, olyannyira, hogy az ember nem is meri húzni õket, attól tartva, hogy mindjárt átejti az ernyõt.
TST jár hozzá, de nincs felszerelve, elképzelhetõ, hogy azzal szimpatikusabb volna a kormányzás nagy sebességen. A brutális kormányerõk miatt a túldöntött fordulókat és a spirált sem erõltettük. Leszállása úgy szélben, mint szélcsendben nagyságrendekkel egyszerûbb, mint a Cabrióé. Átlagos siklóernyõs pilóta az általa megszokott technikával már megoldja. Belátjuk, további tesztelésre van szükség ahhoz, hogy objektív képet alkothassunk a Cabrio és a Taxi elõnyeirõl és hátrányairól, azt azonban már most látjuk, nem lehet majd egyértelmûen rangsorolni õket, annyira különbözõek.

Paramania Taxi
Méret (m2)41
Felszállósúly160 – 350
Cellák száma65
Sebesség (km/h)min=24, trim=80, max=80+
Süllyedés (m/s)min=1,1
trim off=1,4 – 1,8
Max. gyorsítóval=3
Max. terhelhetõség+8 G
Oldalviszony5,89
Súly (kg)12
Dudek Synthesis Cabrio
Méret42
EN CertifikációC
Cellák száma54
Szárnyfelület (m2)42,00
Fesztáv (m)14,78
Oldalviszony 5,20
Süllyedés (m/s)min=1,8, trim=2,0, max=3,0
Sebesség (km/h)min=35, trim=45, max=62
Felszállósúly (kg)150 – 270
Súly (kg)10,2

Szöveg: Szabó György
Képek: Koszta Péter


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.08 msodperc