Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Forgószárnyas UL

A repülő szőnyeg CH–7 Kompress


Luca hangárjában többek között ott lapított egy másik forgószárnyas műfajba tartozó „apróság” is, mégpedig egy CH–7 Kompress, a „minihelikopter” CH–7 Angel kétüléses változata. Nem lehetett kihagyni az alkalmat… Szerencsére Luca vevő volt a mókára, s zsúfolt táncrendjéből kiszorított egy negyedórát, hogy megreptessen.

A kis „kolibri” igazság szerint inkább másfél, mint kétüléses, az úgynevezett „intim tandem” elrendezés csak korlátozott utastérfogatig működik. Magyarán szólva kvázi a pilóta hátán ül az ember – sörhas kizáró ok –, mégpedig ha nem akar buján ráomlani, szigorúan 90 fokban tartott merev derékkal, ami rövid távon elmegy, de hosszabb repüléseken biztos nem egy leányálom. Az élmény azonban kárpótol a viszonylagos kényelmetlenségért. Már a felszállás előtti ellenőrzés is sci-fisen ámulatba ejtő, a checklistet az automata dallamos női hangon sorolja a headsetben, lépésről lépésre. Aztán lezárul a kabintető, és jöhet a felszállás. Kétnapi girózás után különösen megdöbbentő volt a minden erőkifejtés nélküli, helyből való lágy felemelkedés függőlegesen úgy fél méterre. Aztán talajközelben lebegve – néha csak pár centiméterre a fűtől – Luca bemutatta a kismadár hihetetlen képességeinek egy részét. Gyakorlatilag a tér bármilyen irányába, bármilyen sebességgel, szinte a súlytalanság állapotát idéző könnyedséggel táncolt el, beleértve a tolatást is. Aztán „lifteztünk” egyet a magasabb régiókba, függeszkedtünk, majd tettünk néhány iskolakört, miközben megállapítottam, forgószárny ide vagy oda, az autogiró és a helikopter szinte köszönő viszonyban sincsenek egymással a repülési érzetek tekintetében, két külön világ. „Ó, ez a giróhoz képest maga az életveszély” – tette hozzá Luca, „ha leáll a motor, itt alig 3 másodperced van, hogy cselekedj… Ha nem sikerül, akkor »giorno di merda« – szar napod van!”
A Kompressen minden a legutolsó részletekig aprólékosan kidolgozott és igényesen dizájnolt. A precizitás az irányítására is jellemző, nemhogy centiken, de millimétereken múló pontosságú, szinte észrevehetetlen mozdulatokkal vezetendő. Mint egy finom, törékeny kis ékszer, remegő kézzel nem tanácsos hozzányúlni! Áráról diszkréten csak annyit, hogy három autógirónyiba kerül. Luca 85 eurót kér egy óra girós utasreptetésért, Kompresszel a fél óra 150.
Hogy tetszik? – kérdezte Luca. – Nagyon. Mint a mesebeli repülő szőnyeg. Csodákra képes, de azért nem biztos, hogy mindennap vele utaznék…

Szöveg: Kádár Andrea
Képek: Szabó György

Műszaki adatok:
Teljes hossz:7,05 m
Kabin elejétől farokrész végéig:5,5 m
Magasság:2,24 m
Csúszótalpak szélessége (nyomtáv):1,6 m
Forgószárnyátmérő:6,27 m
Lapát húrhossza:18 cm, elcsavarása 6 fok
Faroklégcsavar átmérője:1,02 m
Maximális felszállósúly:500 kg
Üres súly:297 kg (teljes műszerezettséggel)
Üzemanyag-kapacitás:40 l (fő) + 21 l (póttartály)
Vne:206 km/h
Emelkedés 500 kg-mal:320 m/perc (tandem, 61 l üzemanyaggal)
Emelkedés 297 kg-mal:515 m/perc (szóló, 40 l üzemanyaggal)
Függeszkedés párnahatásban:szólóban 4000 m, két személlyel 3500 m-ig
Függeszkedés párnahatáson kívül:szólóban 3300 m, két személlyel 2500 m-ig
Szolgálati magasság:5000 m
Maximális magasság:5000 m
Motor:Rotax 914 turbo
Teljesítmény, utazó:100 LE, max. 35-ös szívótérnyomással 5000 m-ig
Teljesítmény, felszálló, 5 perc max.:115 LE, 40-es szívótérnyomás, 2500 m-ig



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Forgószárnyas UL

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.01 másodperc