Luca hangárjában többek között ott lapított egy másik forgószárnyas mûfajba tartozó „apróság” is, mégpedig egy CH–7 Kompress, a „minihelikopter” CH–7 Angel kétüléses változata. Nem lehetett kihagyni az alkalmat… Szerencsére Luca vevõ volt a mókára, s zsúfolt táncrendjébõl kiszorított egy negyedórát, hogy megreptessen.
A kis „kolibri” igazság szerint inkább másfél, mint kétüléses, az úgynevezett „intim tandem” elrendezés csak korlátozott utastérfogatig mûködik. Magyarán szólva kvázi a pilóta hátán ül az ember – sörhas kizáró ok –, mégpedig ha nem akar buján ráomlani, szigorúan 90 fokban tartott merev derékkal, ami rövid távon elmegy, de hosszabb repüléseken biztos nem egy leányálom. Az élmény azonban kárpótol a viszonylagos kényelmetlenségért. Már a felszállás elõtti ellenõrzés is sci-fisen ámulatba ejtõ, a checklistet az automata dallamos nõi hangon sorolja a headsetben, lépésrõl lépésre. Aztán lezárul a kabintetõ, és jöhet a felszállás. Kétnapi girózás után különösen megdöbbentõ volt a minden erõkifejtés nélküli, helybõl való lágy felemelkedés függõlegesen úgy fél méterre. Aztán talajközelben lebegve – néha csak pár centiméterre a fûtõl – Luca bemutatta a kismadár hihetetlen képességeinek egy részét. Gyakorlatilag a tér bármilyen irányába, bármilyen sebességgel, szinte a súlytalanság állapotát idézõ könnyedséggel táncolt el, beleértve a tolatást is. Aztán „lifteztünk” egyet a magasabb régiókba, függeszkedtünk, majd tettünk néhány iskolakört, miközben megállapítottam, forgószárny ide vagy oda, az autogiró és a helikopter szinte köszönõ viszonyban sincsenek egymással a repülési érzetek tekintetében, két külön világ. „Ó, ez a giróhoz képest maga az életveszély” – tette hozzá Luca, „ha leáll a motor, itt alig 3 másodperced van, hogy cselekedj… Ha nem sikerül, akkor »giorno di merda« – szar napod van!”A Kompressen minden a legutolsó részletekig aprólékosan kidolgozott és igényesen dizájnolt. A precizitás az irányítására is jellemzõ, nemhogy centiken, de millimétereken múló pontosságú, szinte észrevehetetlen mozdulatokkal vezetendõ. Mint egy finom, törékeny kis ékszer, remegõ kézzel nem tanácsos hozzányúlni! Áráról diszkréten csak annyit, hogy három autógirónyiba kerül. Luca 85 eurót kér egy óra girós utasreptetésért, Kompresszel a fél óra 150.
Hogy tetszik? – kérdezte Luca. – Nagyon. Mint a mesebeli repülõ szõnyeg. Csodákra képes, de azért nem biztos, hogy mindennap vele utaznék…
Szöveg: Kádár Andrea
Képek: Szabó György
Képek: Szabó György
Mûszaki adatok: | |
Teljes hossz: | 7,05 m |
Kabin elejétõl farokrész végéig: | 5,5 m |
Magasság: | 2,24 m |
Csúszótalpak szélessége (nyomtáv): | 1,6 m |
Forgószárnyátmérõ: | 6,27 m |
Lapát húrhossza: | 18 cm, elcsavarása 6 fok |
Faroklégcsavar átmérõje: | 1,02 m |
Maximális felszállósúly: | 500 kg |
Üres súly: | 297 kg (teljes mûszerezettséggel) |
Üzemanyag-kapacitás: | 40 l (fõ) + 21 l (póttartály) |
Vne: | 206 km/h |
Emelkedés 500 kg-mal: | 320 m/perc (tandem, 61 l üzemanyaggal) |
Emelkedés 297 kg-mal: | 515 m/perc (szóló, 40 l üzemanyaggal) |
Függeszkedés párnahatásban: | szólóban 4000 m, két személlyel 3500 m-ig |
Függeszkedés párnahatáson kívül: | szólóban 3300 m, két személlyel 2500 m-ig |
Szolgálati magasság: | 5000 m |
Maximális magasság: | 5000 m |
Motor: | Rotax 914 turbo |
Teljesítmény, utazó: | 100 LE, max. 35-ös szívótérnyomással 5000 m-ig |
Teljesítmény, felszálló, 5 perc max.: | 115 LE, 40-es szívótérnyomás, 2500 m-ig |