Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

Egri Topless


Az idõk szavára hallgatva az Apollo is elérkezettnek látta a pillanatot, hogy elõrukkoljon egy topless szárnnyal. A jól bevált, Rotax 912-essel szerelt Delta Jet trájk megújult változatát koronázták meg egy 15 négyzetméteres, immár árboc nélküli szárnnyal.

Hogy is kell ezt elképzelni? A hagyományos, sodronyos megoldással szemben itt a szárny a merevszárnyú gépekéhez hasonló dúcot kap. A szárnytartótól hátrainduló, állítható állásszögû csõhöz a kilépõélnél merõlegesen csatlakozik egy másik csõ, mely 4 latnit támaszt meg. Ezzel a rendszerrel feszíthetõ meg a kilépõél, megakadályozva, hogy lefelé mozduljon el. Ily módon kerülhetõ el az aerodinamikai stabilitásvesztés, a rettegett „flutter” jelenség (szárnyrezgés).
S hogy mit jelent mindez a gyakorlatban? A sárkány könnyebben vezethetõ, minden irányban kisebb erõket igényel. A szárny a trájkon könnyen hátrahajtható, jóval kisebb helyet foglal tárolásnál.
Ami a repülési tulajdonságokat illeti, a teszteléshez igazi szakértõ állt rendelkezésünkre. Claude Delluc barátunk nagy múlttal és tapasztalattal rendelkezõ motoros sárkányos oktató, forgalmazó, bázisát Lyon közelében, az Alpok lábainál üzemelteti. Néhány napos magyarországi látogatása épp kapóra jött, a programba Egert is beiktattuk, hogy kipróbálhassa a Halley újdonságát. Mint bevallotta, topless szárnnyal eddig még nem repült, de elõzetes fenntartásait maradéktalanul eloszlatta a tesztrepülés. Mondhatni, kellemes meglepetés érte. Megnyugtatónak találta a a szárny viselkedését és stabilitását, a flutter-határoló rendszer ugyanolyan hatékonynak bizonyult a tumbling jelenség kivédésében, mint a hagyományos, acélsodronyos megoldás. Összességében stabil, precízen irányítható, kellemesen repülhetõ gép, mondta. Sebességtartomány tekintetében is jól vizsgázott a topless sárkány, a minimális 60 km/h-tól egészen 160-ig sikerült eljutnia vele. Az átesés a viszonylag kis pilótasúlyú Claude esetében 50 km/h körül következett be. A trájk szép kivitelezése, kényelme, jó felfüggesztése és szélvédettsége is elnyerte Claude tetszését.
Vennél ilyet? – kérdeztük. Ha nem épp most vettem volna egy Tanargot, persze, miért ne…

Szöveg: Kádár Andrea
Képek: Koszta Péter


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.05 msodperc