Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Motoros sárkány

Egri Topless


Az idők szavára hallgatva az Apollo is elérkezettnek látta a pillanatot, hogy előrukkoljon egy topless szárnnyal. A jól bevált, Rotax 912-essel szerelt Delta Jet trájk megújult változatát koronázták meg egy 15 négyzetméteres, immár árboc nélküli szárnnyal.

Hogy is kell ezt elképzelni? A hagyományos, sodronyos megoldással szemben itt a szárny a merevszárnyú gépekéhez hasonló dúcot kap. A szárnytartótól hátrainduló, állítható állásszögű csőhöz a kilépőélnél merőlegesen csatlakozik egy másik cső, mely 4 latnit támaszt meg. Ezzel a rendszerrel feszíthető meg a kilépőél, megakadályozva, hogy lefelé mozduljon el. Ily módon kerülhető el az aerodinamikai stabilitásvesztés, a rettegett „flutter” jelenség (szárnyrezgés).
S hogy mit jelent mindez a gyakorlatban? A sárkány könnyebben vezethető, minden irányban kisebb erőket igényel. A szárny a trájkon könnyen hátrahajtható, jóval kisebb helyet foglal tárolásnál.
Ami a repülési tulajdonságokat illeti, a teszteléshez igazi szakértő állt rendelkezésünkre. Claude Delluc barátunk nagy múlttal és tapasztalattal rendelkező motoros sárkányos oktató, forgalmazó, bázisát Lyon közelében, az Alpok lábainál üzemelteti. Néhány napos magyarországi látogatása épp kapóra jött, a programba Egert is beiktattuk, hogy kipróbálhassa a Halley újdonságát. Mint bevallotta, topless szárnnyal eddig még nem repült, de előzetes fenntartásait maradéktalanul eloszlatta a tesztrepülés. Mondhatni, kellemes meglepetés érte. Megnyugtatónak találta a a szárny viselkedését és stabilitását, a flutter-határoló rendszer ugyanolyan hatékonynak bizonyult a tumbling jelenség kivédésében, mint a hagyományos, acélsodronyos megoldás. Összességében stabil, precízen irányítható, kellemesen repülhető gép, mondta. Sebességtartomány tekintetében is jól vizsgázott a topless sárkány, a minimális 60 km/h-tól egészen 160-ig sikerült eljutnia vele. Az átesés a viszonylag kis pilótasúlyú Claude esetében 50 km/h körül következett be. A trájk szép kivitelezése, kényelme, jó felfüggesztése és szélvédettsége is elnyerte Claude tetszését.
Vennél ilyet? – kérdeztük. Ha nem épp most vettem volna egy Tanargot, persze, miért ne…

Szöveg: Kádár Andrea
Képek: Koszta Péter


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Motoros sárkány

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.09 másodperc