Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Motoros sárkány

Szépség vs nagy utazó: Apollo Monsoon és Tanarg


Az évek óta referenciának számító Tanarg látványa mára már nem akkora újdonság. A nagy elődök, a Delta Jet és a Jet Star „fúziójaként” megalkotott, igen szépen kidolgozott, tetszetős Monsoon mindenhol magára vonzza a figyelmet. Szépségén kívül vajon mit tud az „etalon” Tanarghoz képest? Erről Szalay Péter barátunk számolt be.

Bár a két trájkot nem sikerült ugyanazzal a szárnnyal, vagy netán az egriek új toplessével kipróbálnunk – a Monsoont XP 15, a Tanargot iXess 15 repíti –, az összehasonlítás azért így is érdekes, még akkor is, ha a repülési tulajdonságokra később kell visszatérnünk. Mindkettő széles terepgumikkal szerelt, ami a magyarországi terepviszonyok mellett különösen jól jön, hisz szinte bárhol leszállhatunk vele motorhiba esetén (mondjuk a kocsma mellett). Bár külsőre nem tűnik fel, a tengelytávokat pontosan megmérve lényeges különbség tapasztalható. Az első és hátsó tengelyek között 29 cm a különbség (Tanarg 202, Monsoon 173), a két hátsó kerék egymástól való távolságát illetően pedig 17 cm az eltérés, természetesen itt is a Tanarg javára. Ez magyarázza többek közt a leszálláskor és felszálláskor érzékelhető különbségeket. A Monsoon hamarabb, könnyebben leteszi az orrát, felszálláskor pedig hirtelen kapja fel. A Tanarg finomabb landolást tesz lehetővé, mert tovább fenntartható az orra. Valószínűleg az eltérő tömegeloszlás is szerepet játszik a két trájk viselkedésének különbözőségében.
Sem a Monsoon, sem a Tanarg nem hajlamos precesszióra, mindkettő stabil, jól kiegyensúlyozott. A Monsoont kisebb önsúlyának köszönhetően könnyebb fordulóba bevinni, oldalszélre nem érzékeny. A Tanarg hosszabb orrkiképzése miatt ebből a szempontból valamivel kényesebb.
A Monsoon jó fékhatással dicsekedhet, a gáz finoman adagolható. Kerekei – nem úgy, mint a Jet Star esetében – nem önbeállóak. Ez a leszálláskor ugyan jó irányba vezeti a tanulókat, viszont a földön való mozgatásnál, tologatásnál meg kell emelni az orrát.
A hűtőrács beömlőnyílásai szépen kidolgozottak. Némi melegedés azért tapasztalható volt még alacsonyabb fordulatszámon is, ennek azonban feltehetően az a magyarázata, hogy az alsó beömlőnyílást eltömítette a fű. Erre a problémára biztos hamarosan megszületik a megoldás.
Ami a kényelmet illeti, a Tanargot nem érheti kifogás, az első ülés előre-hátra mozgatható, támlája dönthető. A Monsoon hosszú lábú embereknek nem való: a pedálok távolsága ugyan állítható, de még így is túl közel helyezkednek el ahhoz, hogy egy magamfajta hosszabbra nőtt pilóta is kényelmesen ülhessen. A kissé meredek üléstámlák sem dönthetőek. Aki viszont „normális testalkatú” és nem feltétlenül hátradőlve szeret vezetni, annak tökéletes.
A Tanarg rengeteg hasznos tárolóteret rejt az ülések alatt, előtt, mellett, összesen mintegy 60 liternyi poggyász dugdosható el ide-oda. Ezen a téren a Monsoon már méreteiből adódóan is hátrányosabb helyzetű, ezért hosszabb utazás esetén felmerül a csomagok szelektálásának fogas kérdése, ez persze megfelelő földi asszisztenciával megoldható, a maximális felszállótömeg pedig legalább az ultrakönnyű repülés jogszabályaival kompatibilis marad. A szélvédettség a Monsoon esetében nagyon jó, gyakorlatilag szinte intercom nélkül is beszélgetni lehet. A Tanarg gyári szélvédője magasabb pilóta esetén nem elég hatásos. A tökéletes megoldás kidolgozása még várat magára, mert az eddig kipróbált másik, „házi” gyártású szélvédővel viszont a turbulencia túl erős.
A Tanarg nagyon jól átgondolt, erős, rácsszerkezetű vázával impozáns, kényelmes, exkluzív, modern vonalvezetésű, nagy utazógép. Biztos érték. Aki azonban nem tud vagy nem akar áldozni rá, annak melegen ajánlható a Monsoon, nemcsak szép kidolgozása, megjelenése, de használati értéke miatt is.
Szöveg és képek: Szalay Péter


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Motoros sárkány

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.04 másodperc