Amint a 70-es években megjelentek az első gyalogsárkányok, az igény is felmerült, hogy sík területről autonóm módon lehessen felszállni. A megoldás egyszerűnek tűnt, egy kétütemű pöffentő és egy tolólégcsavar integrálásával. Így született meg a későbbiek során kétszemélyesre duzzadt motoros sárkány, de az eredeti elképzelés sem halt ki.
Az ilyen puritán megoldások logisztikai komplikációi kaján vigyort csalnak a motoros ernyősök arcára, de amikor a színtiszta repülési élményről van szó, a segédmotoros gyalogsárkányosok röhögnek a hátimotorosokon. Ez a piac meglehetősen szűk, de válságos világunkban mégiscsak érdekes alternatíva lehet annak, akinek csak az ég számít. Nem elhanyagolható előnye, hogy kevesebb mint 120 kg összfelszállótömeg alatt még a legkeményebben reglementált Angliában is minden adminisztratív kötöttség nélküli repülést tesz lehetővé.
Aervolution www.aervolution.com, flugsport.vetterl@onlinehome.de A német Vetterl az egyszerűség és a hatékonyság logikájával a költségtakarékosságot helyezi előtérbe. A tunningolt Radne motor a 130-as fix kéttollú légcsavarral a minimális belépőt jelenti ebben a légijármű-kategóriában.
|
Flylightwww.flylight.co.uk, info@flylight.co.uk
Ben Ashmant a ködös Albionban mókás, életvidám fickónak ismerik. Foglalkozását tekintve jó nevű karikaturista. Gyalogsárkányosként kezdte, motoros ernyősként folytatta, végül kitalálta a Doodlebugot, ami számára az ideális kompromisszum repülési tulajdonságok és hadrafoghatóság között. Ehhez nagyon messze el kellett mennie a szétszerelhetőség és összecsukhatóság megoldásaiban, úgy tűnik, sikeresen. A többi segédmotoros gyalogsárkánnyal ellentétben a pilóta nem pondróban fekve, hanem lábbal előre repül. A hecc kedvéért még gázturbinával szerelt változatot is készített, a repülőnapok kedvencét, a Jet Bugot. A folyamatos fejlesztés jelenlegi csúcsa a Bailey motoros Dragonfly, de készül ennek már villanymotoros változata is.
|
Swedish AeroSport www.swedishaerosport.se, info@swedishaerosport.se A Mosquito fejlesztése 1989-ben kezdődött. A nem több mint 23 kg-os futó-hajtómű-beülő kit teljesítményre hangolt. Topless szárnnyal társítva, a 15 lovas Radne Raket motor és a centrifugális tehetetlenségi erőre nyíló 135 cm-es karbon légcsavar szélcsendben is 10 lépésből garantálja a felszállást, 2 m/s-os tartós emelkedést biztosít. A pondró a hagyományos Keller/Airstream, de módosított bekötésponttal, a motor súlya miatt. A tank négyliteres, ez elvileg 1 óra full gázas üzemhez elég, de egy ilyen szerkezetnél szentségtörés volna folyamatosan járatni a motort. Repülés közben gyakorlatilag el lehet vonatkoztatni az összecsukott légcsavarról és a motorról, a földet érés a farokcsúszkáknak köszönhetően még könnyebb, mint a motormentes változattal.
|
|
Air Création www.aircreation.fr, commercial@aircreation.fr Magyarországi forgalmazó: guti@korosepker.hu Jean Yves Le Bihan és Gilles Bru annak idején azért költöztek el Párizsból az ardeche-i (délfrancia) Aubenas-ba, hogy ne kelljen a mókuskerék effektusban élniük, azt akarták demonstrálni, mint pár évvel korábban a larzaci fennsíkra önmagukat száműző hippik, hogy nem kérnek ebből a globalizálódó, embertelen világból. Nyugisan, „cool” módra akartak élni, szenvedélyüknek, szenvedélyükből, távol a nagyváros mindennapos agygörcseitől. Ezzel a filozófiával csatlakozott hozzájuk J.L. Tilloy is. Büszkén vallották, hogy nem kötelező a mondializált üzleti világ játékszabályai szerint működni. Ezért volt az, hogy soha eszükbe nem jutott delokalizálni a gyártást, vagy távol-keleti beszállítókat igénybe venni. Termékeik viszont profik voltak, és egy idő óta egyre inkább a piac igényeit tükrözik, egyre kevésbé az Air Création kezdeti filozófiáját, repüléssel kapcsolatos krédóját. A Tanarg ezt a metamorfózist teljesíti ki.Megalkotásakor az egyszerűség és a takarékosság volt az Air Création két jelszava. A szimpla felületű Fun 18 szárnyat sikerült úgy modernizálniuk, hogy viselkedése gyakorlatilag a terheléstől független legyen. A négyütemű HKS 700 motornak köszönhetően a fogyasztás még két személlyel is bőven 10 l/h alatt marad. Manapság ez egy igen nyomós érv lehet annak, aki sokat repül. A trájk már bizonyított. Mérsékelt, 80 km/h körüli utazósebessége lehetővé teszi a burkolat mellőzését, ezzel javítva a kilátást. Repülési viselkedése méltó a márka arculatához. A 2005 elején megjelent Tanarg alapjaiban változtatta meg a motoros sárkányokról alkotott elképzeléseket. A trájk hosszas, átgondolt fejlesztésének köszönhetően a konstruktőr Air Création és konkurensei által addig kidolgozott minden technikai vívmánnyal dicsekedhet. Az alacsony építésű trájknak figyelemre méltó a gurulási stabilitása. Különlegesen kényelmes, széles beállítási skálával: az első és hátsó oldalkormánypedálok és az első ülés is állítható. A Kiss 450-es szárnnyal és az 582-es Rotaxszal a látványos, de költségkímélő megoldás a keveset és főleg iskolakörön repülők számára, az iXess 15 vagy 13 szárnnyal, a Rotax 912 S-sel, a leghosszabb áttétellel és spéci, csendes Arplast háromtollúval szerelve tökéletes utazógép. A kis iXess 150 km/h körüli utazósebességet biztosít. Viselkedése a levegőben tökéletes, az orsózó mozgásban tanúsított keménységét bőségesen kompenzálja a turbulens viszonyoknak való jó ellenálló képessége.
|
Apollo www.halley.hu, apollo@mail.datanet.hu Az Apollo gépei már évek óta nagy népszerűségnek örvendenek az Államokban. A Delta Jet és a Jet Star sikerén felbuzdulva hozták létre a tengerentúli igényeknek még pontosabban megfelelő csúcsmodellt, a Monsoont. A trájk mindenben egyedi kialakítást és külsőt kapott, a burkolatok formájától azok szénszálas szerkezetű anyagáig. Alapvető szempont volt az utasok kényelme és a széltől való védelme, valamint a minél vonzóbb, tetszetősebb külső. A motorburkolat zárt, hátul kétoldalt pedig plusz légbeömlő nyílásokat kapott. Megtartották a Jet Star üléskeretének szögét, de maguk az ülések a Delta Jet műanyag ülésformáinak átalakított változataiból készültek, hogy mindkét utas nagyobb kényelemben repülhessen. Mindhárom kerék felfüggesztéssel és hidraulikus tárcsafékkel, terepre való, nagy, ballonos gumikkal szerelt. Az eredetileg fix oktatópedálok tengelyének megdöntése és állíthatóvá való átalakításuk révén minden testalkatú pilótának tökéletes kényelmet nyújt a trájk, amit még a kialakított könyöklők is fokoznak. Motorizációként 582-es és 912-es Rotaxszal rendelhető, ez utóbbinak is mindkét, 80, illetve 100 lóerős változatával.
|
Delta Trikes Aviation www.dta.fr, dta.ulm@wanadoo.fr Magyarországi forgalmazó: toth.balazs.laszlo@gmail.com A DTA trájkok jó hírnevüket nemcsak a kényelmi és ergonómiai szempontokat mindig szem előtt tartó fejlesztésnek, de a jó teljesítményű szárnyaknak, a könnyű kezelhetőségnek, megbízhatóságnak és a széles választéknak is köszönhetik. A DTA a koncepció kidolgozása során különös gondot fordít a felhasznált alapanyagok kiváló minőségére, a tökéletes kidolgozásra és a passzív biztonságra is. Szervizszolgáltatásuk is magas színvonalú. A márka szinte emblematikus képviselője, a minden terepet legyőző Voyageur 1990 óta szerepel sikerrel zászlóshajóként. A legfrissebb fejlesztések között említhető meg a Combo FC trájk, illetve a Diva szárny.
|
Flying Machines www.flyingmachines.cz, info@flyingmachines.cz A cseh Flying Machines céget 2004-ben alapította egy maroknyi lelkes, a különböző típusú légi járművek építésében már sok tapasztalattal rendelkező szakember. A gyorsasági világrekordot 2003 óta tartó merevszárnyú UL-gépük, a B612 után, de még a nagy sikert aratott FM250 Vampire előtt, 2004-ben a francia Aviateckel együttműködve alkották meg az első teljes egészében kompozitanyagokból épült, új technológiák felhasználásával készült kétüléses motoros sárkányt, a Carbone One-t. 2008-as büszkeségük, az FM301 Stream a Carbone One továbbfejlesztett utódjának is tekinthető, a szintén csak kompozit- anyagból épített trájk önhordó, váz nélküli konstrukció. Az aerodinamikailag rendkívül letisztult szerkezet a szintén általuk tervezett kiváló CZ15,4 szárnnyal ígéretes repülési tulajdonságokkal kecsegtet.
|
Drachen Studio Kecur www.drachenstudio-kecur.com, drachenstudio.kecur@t-online.de Magyarországi forgalmazó: toth.balazs.laszlo@gmail.com
A cég egy kis családi vállalkozás Észak-Németországban, melyet a szlovén Josef Kecur vezet a fiával, Andréval. A Szlovéniában gyártott trájk saját konstrukció rozsdamentes acélból, melyet az évek során folyamatosan fejlesztve jutottak el a ma is használt kényelmes és esztétikailag kifogásolhatatlan változathoz. Motorizáció tekintetében a jól bevált 912-esre teszik le a voksukat. A trájkokat saját szárnnyal szerelik, melyeknek különlegessége a spoileres kormányzás, ami orsózásban rendkívül agilissá teszi a gépet, és egyben féklapként is szolgálhat. A szárnyak gyártása és a gépek összeszerelése saját műhelyükben történik, ahol természetesen a legegyedibb megrendelői kívánságokat is meg tudják valósítani. |
P&M Aviation www.pmaviation.co.uk, flying@pmaviation.co.uk |
A P&M Aviation egyike a világ legnagyobb ultrakönnyű légijármű-gyártóinak, 1983 óta több mint 4000 gépük repül a világ minden táján.
A jelenlegi cégforma, a P&M Aviation 2003-ban jött létre a Mainair Sports és a Pegasus Aviation összeolvadásából, mely a negyedszázad alatt felgyülemlett tudás és tapasztalat egyesítését is jelenti. Az általuk gyártott minden repülőeszköz megfelel a brit légügyi hatóság szigorú standardjának, a BCAR Section S-nek. Gépeik számos világrekorddal és egyéb különleges eredményekkel dicsekedhetnek a Mont Everest első átrepülésétől magassági csúcsokon át a világ körüli repülésig. A 2008-ban bemutatott „topless” Quik R minden bizonnyal a jelenleg leggyorsabb, legfejlettebb és a legtágabb sebességtartománnyal rendelkező motoros sárkány.
|
Polaris www.polarismotor.it, polaris@polarismotor.it |
A Polaris Flying Inflatable Boatja, a „repülő gumicsónak” már negyedszázada hódít szerte a világon, nemcsak a hobbipilóták, de a vízimentők és a rendőrség nagy örömére is. Ma már tökéletesített változata, az AM-FIB is elérhető: behúzható futóinak köszönhetően ugyanolyan könnyedséggel száll fel és landol terepen, mint vízen. A folyékony közeggel nem szimpatizálók is találnak maguknak játékszert a Polarisnál: hagyományos trájkjuk a Skin. 503-as vagy 582-es Rotaxszal, burkolattal vagy anélkül is rendelhető.
|
Silent Family
|
silentfamily.de, h.grossklaus@silentfamily.de
Helmut Grossklaus „csendes családjának” egyik nevezetes tagja a kétüléses Silent Racer, melyet behúzható futóműve, egyedülállóan alacsony zajszintje és nagy szélvédőfelülete kellemes társsá tesz hosszabb légi túrákon is. Igen kedvező aerodinamikai tulajdonságokkal és gazdaságos fogyasztással rendelkezik, a saját gyártású légcsavarral különlegesen alacsony zajszinttel dicsekedhet. Sajátossága a Grossklaus által feltalált kite towing winch system, mely lehetővé teszi a trapéz nélküli irányítást.
|
Take Off www.takeoff-ul.de, info@takeoff-ul.de A négyütemű BMW-motor hajtotta Merlin rozsdamentes acélból készült, műszaki és esztétikai kivitelezése egyaránt a német precizitást dicséri. A motorhoz a Take Off cég által fejlesztett 1:3,5 áttételű hajtóművet párosították háromágú Neuform sróffal.
|
|