Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Motoros sárkány

Guruló puhaszárnyúak - Sárkányok


Amint a 70-es években megjelentek az első gyalogsárkányok, az igény is felmerült, hogy sík területről autonóm módon lehessen felszállni. A megoldás egyszerűnek tűnt, egy kétütemű pöffentő és egy tolólégcsavar integrálásával. Így született meg a későbbiek során kétszemélyesre duzzadt motoros sárkány, de az eredeti elképzelés sem halt ki.

Az ilyen puritán megoldások logisztikai komplikációi kaján vigyort csalnak a motoros ernyősök arcára, de amikor a színtiszta repülési élményről van szó, a segédmotoros gyalogsárkányosok röhögnek a hátimotorosokon. Ez a piac meglehetősen szűk, de válságos világunkban mégiscsak érdekes alternatíva lehet annak, akinek csak az ég számít. Nem elhanyagolható előnye, hogy kevesebb mint 120 kg összfelszállótömeg alatt még a legkeményebben reglementált Angliában is minden adminisztratív kötöttség nélküli repülést tesz lehetővé.


Aervolution
www.aervolution.com, flugsport.vetterl@onlinehome.de

A német Vetterl az egyszerűség és a hatékonyság logikájával a költségtakarékosságot helyezi előtérbe. A tunningolt Radne motor a 130-as fix kéttollú légcsavarral a minimális belépőt jelenti ebben a légijármű-kategóriában.

Raven
MotorRadne
Max teljesítmény (LE)15
Üres tömeg (kg)21
Áttétel1:3,54
Légcsavar130
Üzemanyagtartály5
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)4400,-


Flylightwww.flylight.co.uk, info@flylight.co.uk

Ben Ashmant a ködös Albionban mókás, életvidám fickónak ismerik. Foglalkozását tekintve jó nevű karikaturista. Gyalogsárkányosként kezdte, motoros ernyősként folytatta, végül kitalálta a Doodlebugot, ami számára az ideális kompromisszum repülési tulajdonságok és hadrafoghatóság között. Ehhez nagyon messze el kellett mennie a szétszerelhetőség és összecsukhatóság megoldásaiban, úgy tűnik, sikeresen. A többi segédmotoros gyalogsárkánnyal ellentétben a pilóta nem pondróban fekve, hanem lábbal előre repül. A hecc kedvéért még gázturbinával szerelt változatot is készített, a repülőnapok kedvencét, a Jet Bugot. A folyamatos fejlesztés jelenlegi csúcsa a Bailey motoros Dragonfly, de készül ennek már villanymotoros változata is.

Doodlebug 2
MotorRadne
Max teljesítmény (LE)14
Üres tömeg (kg)21
Áttétel1:3,56
Légcsavar120
Üzemanyagtartály8
Tájékoztató jellegű nettó ár (GBP)2911,-


Swedish AeroSport
www.swedishaerosport.se, info@swedishaerosport.se

A Mosquito fejlesztése 1989-ben kezdődött. A nem több mint 23 kg-os futó-hajtómű-beülő kit teljesítményre hangolt. Topless szárnnyal társítva, a 15 lovas Radne Raket motor és a centrifugális tehetetlenségi erőre nyíló 135 cm-es karbon légcsavar szélcsendben is 10 lépésből garantálja a felszállást, 2 m/s-os tartós emelkedést biztosít. A pondró a hagyományos Keller/Airstream, de módosított bekötésponttal, a motor súlya miatt. A tank négyliteres, ez elvileg 1 óra full gázas üzemhez elég, de egy ilyen szerkezetnél szentségtörés volna folyamatosan járatni a motort. Repülés közben gyakorlatilag el lehet vonatkoztatni az összecsukott légcsavarról és a motorról, a földet érés a farokcsúszkáknak köszönhetően még könnyebb, mint a motormentes változattal.

Mosquito
MotorRaket
Max teljesítmény (LE)15
Üres tömeg (kg)21
Áttétel1:1,54
Légcsavar135
Üzemanyagtartály9
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)n.a.


Aeros
www.aeros.com.ua, aerosint@aerosint.kiev.ua
Magyarországi forgalmazó: kovacsendre@novar.hu

A kijevi AEROS certifikált alapanyagokból, a legmodernebb technológiák segítségével gyártja termékeit, melyek közt nemcsak trájkok, de szárnyak, siklóernyők és beülők is megtalálhatók.
A trájkokból kétféle designt kínálnak, az Aeros 2 és a Cross Country modelleket, mindegyiket többféle motorizációval (Rotax 503, Rotax 582, Rotax 912, BMW, HKS) szerelik, sőt megrendelésre más motor beépítését is elvégzik. A piacon már jó hírnévnek örvendő szárnyakat (Stranger, Stream, Still, Profi, Profi TL) szintén maguk gyártják. A legújabb, a topless Profi TL különösen nagy népszerűségnek örvend óriási sebességtartományának és kiváló teljesítményének köszönhetően.

Aeros-2
MotorRotax 582Rotax 912Rotax 912S
Max. teljesítmény (LE)6480100
Üres súly (kg)210,5229,5234,5
MTOW472,5
Ülések száma2
Tank kapacitás (l)53
Fogyasztás (l/h)141212
Vmax (km/h)130
Vc (km/h)90
Vs0 (km/h)52
Emelkedés (m/s)456
Szárnyfelület (m2)14,5
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)n.a.n.a.n.a.


Air Création
www.aircreation.fr, commercial@aircreation.fr
Magyarországi forgalmazó: guti@korosepker.hu

Jean Yves Le Bihan és Gilles Bru annak idején azért költöztek el Párizsból az ardeche-i (délfrancia) Aubenas-ba, hogy ne kelljen a mókuskerék effektusban élniük, azt akarták demonstrálni, mint pár évvel korábban a larzaci fennsíkra önmagukat száműző hippik, hogy nem kérnek ebből a globalizálódó, embertelen világból. Nyugisan, „cool” módra akartak élni, szenvedélyüknek, szenvedélyükből, távol a nagyváros mindennapos agygörcseitől. Ezzel a filozófiával csatlakozott hozzájuk J.L. Tilloy is. Büszkén vallották, hogy nem kötelező a mondializált üzleti világ játékszabályai szerint működni. Ezért volt az, hogy soha eszükbe nem jutott delokalizálni a gyártást, vagy távol-keleti beszállítókat igénybe venni.

Termékeik viszont profik voltak, és egy idő óta egyre inkább a piac igényeit tükrözik, egyre kevésbé az Air Création kezdeti filozófiáját, repüléssel kapcsolatos krédóját. A Tanarg ezt a metamorfózist teljesíti ki.
Megalkotásakor az egyszerűség és a takarékosság volt az Air Création két jelszava. A szimpla felületű Fun 18 szárnyat sikerült úgy modernizálniuk, hogy viselkedése gyakorlatilag a terheléstől független legyen. A négyütemű HKS 700 motornak köszönhetően a fogyasztás még két személlyel is bőven 10 l/h alatt marad. Manapság ez egy igen nyomós érv lehet annak, aki sokat repül. A trájk már bizonyított. Mérsékelt, 80 km/h körüli utazósebessége lehetővé teszi a burkolat mellőzését, ezzel javítva a kilátást. Repülési viselkedése méltó a márka arculatához.
A 2005 elején megjelent Tanarg alapjaiban változtatta meg a motoros sárkányokról alkotott elképzeléseket. A trájk hosszas, átgondolt fejlesztésének köszönhetően a konstruktőr Air Création és konkurensei által addig kidolgozott minden technikai vívmánnyal dicsekedhet. Az alacsony építésű trájknak figyelemre méltó a gurulási stabilitása. Különlegesen kényelmes, széles beállítási skálával: az első és hátsó oldalkormánypedálok és az első ülés is állítható. A Kiss 450-es szárnnyal és az 582-es Rotaxszal a látványos, de költségkímélő megoldás a keveset és főleg iskolakörön repülők számára, az iXess 15 vagy 13 szárnnyal, a Rotax 912 S-sel, a leghosszabb áttétellel és spéci, csendes Arplast háromtollúval szerelve tökéletes utazógép. A kis iXess 150 km/h körüli utazósebességet biztosít. Viselkedése a levegőben tökéletes, az orsózó mozgásban tanúsított keménységét bőségesen kompenzálja a turbulens viszonyoknak való jó ellenálló képessége.

TREK 700E + FUN 450TANARG 582 + Kiss 450TANARG 912ES + iXess 13
MotorHKS 700ERotax 582Rotax 912ES
Max. teljesítmény (LE)6042100
Üres súly (kg)193215232
MTOW443450450
Ülések száma222
Tank kapacitás (l)60n.a.67
Fogyasztás (l/h)7128
Vmax (km/h)100115150
Vc (km/h)n.a.n.a.n.a.
Vs0 (km/h)n.a.n.a.n.a.
Emelkedés (m/s)4,23,55,8
Szárnyfelület (m2)17,415,113,5
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)21090,-26800,-36800,-


Apollo
www.halley.hu, apollo@mail.datanet.hu

Az Apollo gépei már évek óta nagy népszerűségnek örvendenek az Államokban. A Delta Jet és a Jet Star sikerén felbuzdulva hozták létre a tengerentúli igényeknek még pontosabban megfelelő csúcsmodellt, a Monsoont. A trájk mindenben egyedi kialakítást és külsőt kapott, a burkolatok formájától azok szénszálas szerkezetű anyagáig. Alapvető szempont volt az utasok kényelme és a széltől való védelme, valamint a minél vonzóbb, tetszetősebb külső. A motorburkolat zárt, hátul kétoldalt pedig plusz légbeömlő nyílásokat kapott. Megtartották a Jet Star üléskeretének szögét, de maguk az ülések a Delta Jet műanyag ülésformáinak átalakított változataiból készültek, hogy mindkét utas nagyobb kényelemben repülhessen. Mindhárom kerék felfüggesztéssel és hidraulikus tárcsafékkel, terepre való, nagy, ballonos gumikkal szerelt. Az eredetileg fix oktatópedálok tengelyének megdöntése és állíthatóvá való átalakításuk révén minden testalkatú pilótának tökéletes kényelmet nyújt a trájk, amit még a kialakított könyöklők is fokoznak. Motorizációként 582-es és 912-es Rotaxszal rendelhető, ez utóbbinak is mindkét, 80, illetve 100 lóerős változatával.

Delta JetJet StarMonsoon
MotorRotax 582, 912, 912SRotax 582, 912, 912SRotax 582, 912, 912S
Max. teljesítmény (LE)65-80-10065-80-10065-80-100
Üres súly (kg)180180160
MTOW430430430
Ülések száma222
Tank kapacitás (l)554550–80
Fogyasztás (l/h)141415
Vmax (km/h)130125145
Vc (km/h)80–10070–11090–110
Vs0 (km/h)55–605555–60
Emelkedés (m/s)445–6
Szárnyfelület (m2)151515
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)14000-től12000-től15000-től


Delta Trikes Aviation
www.dta.fr, dta.ulm@wanadoo.fr
Magyarországi forgalmazó: toth.balazs.laszlo@gmail.com

A DTA trájkok jó hírnevüket nemcsak a kényelmi és ergonómiai szempontokat mindig szem előtt tartó fejlesztésnek, de a jó teljesítményű szárnyaknak, a könnyű kezelhetőségnek, megbízhatóságnak és a széles választéknak is köszönhetik. A DTA a koncepció kidolgozása során különös gondot fordít a felhasznált alapanyagok kiváló minőségére, a tökéletes kidolgozásra és a passzív biztonságra is. Szervizszolgáltatásuk is magas színvonalú. A márka szinte emblematikus képviselője, a minden terepet legyőző Voyageur 1990 óta szerepel sikerrel zászlóshajóként. A legfrissebb fejlesztések között említhető meg a Combo FC trájk, illetve a Diva szárny.

DTA COMBO FCDTA VOYAGEUR IIDTA COMBO
SzárnyDIVADYNAMIC 450Dynamic 15/430
MotorRotax 912Rotax 912SHKS 700E
Max. teljesítmény (LE)8010060
Üres súly (kg)238229196
MTOW450472,5430
Ülések száma222
Tank kapacitás (l)707570
Fogyasztás (l/h)9,8 (100 km/h-nál)10 (90 km/h-nál)8 (90 km/h-nál)
Vmax (km/h)155130125
Vc (km/h)90/1209090
Vs0 (km/h)625862
Emelkedés (m/s)55,43,5
Szárnyfelület (m2)1215,513,6
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)34911,-34572,-22924,-


Flying Machines
www.flyingmachines.cz, info@flyingmachines.cz

A cseh Flying Machines céget 2004-ben alapította egy maroknyi lelkes, a különböző típusú légi járművek építésében már sok tapasztalattal rendelkező szakember. A gyorsasági világrekordot 2003 óta tartó merevszárnyú UL-gépük, a B612 után, de még a nagy sikert aratott FM250 Vampire előtt, 2004-ben a francia Aviateckel együttműködve alkották meg az első teljes egészében kompozitanyagokból épült, új technológiák felhasználásával készült kétüléses motoros sárkányt, a Carbone One-t. 2008-as büszkeségük, az FM301 Stream a Carbone One továbbfejlesztett utódjának is tekinthető, a szintén csak kompozit- anyagból épített trájk önhordó, váz nélküli konstrukció. Az aerodinamikailag rendkívül letisztult szerkezet a szintén általuk tervezett kiváló CZ15,4 szárnnyal ígéretes repülési tulajdonságokkal kecsegtet.

Carbone OneFM 301 Stream
MotorNissan SrollHKS 700E
Max. teljesítmény (LE)7460
Üres súly (kg)224175
MTOW450450
Ülések száma22
Tank kapacitás (l)n.a.n.a.
Fogyasztás (l/h)8–12n.a.
Vmax (km/h)130n.a.
Vc (km/h)80–120n.a.
Vs0 (km/h)61n.a.
Emelkedés (m/s)n.a.n.a.
Szárnyfelület (m2)15,415,4
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)n.a.22000-től


Drachen Studio Kecur
www.drachenstudio-kecur.com, drachenstudio.kecur@t-online.de
Magyarországi forgalmazó: toth.balazs.laszlo@gmail.com

MotorRotax 912S
Max. teljesítmény (LE)80–100
Üres súly (kg)238
MTOW450
Ülések száma2
Tank kapacitás (l)55
Fogyasztás (l/h)n.a.
Vmax (km/h)150
Vc (km/h)120
Vs0 (km/h)n.a.
Emelkedés (m/s)8,5
Szárnyfelület (m2)15
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)30000,-

A cég egy kis családi vállalkozás Észak-Németországban, melyet a szlovén Josef Kecur vezet a fiával, Andréval. A Szlovéniában gyártott trájk saját konstrukció rozsdamentes acélból, melyet az évek során folyamatosan fejlesztve jutottak el a ma is használt kényelmes és esztétikailag kifogásolhatatlan változathoz. Motorizáció tekintetében a jól bevált 912-esre teszik le a voksukat. A trájkokat saját szárnnyal szerelik, melyeknek különlegessége a spoileres kormányzás, ami orsózásban rendkívül agilissá teszi a gépet, és egyben féklapként is szolgálhat. A szárnyak gyártása és a gépek összeszerelése saját műhelyükben történik, ahol természetesen a legegyedibb megrendelői kívánságokat is meg tudják valósítani.


P&M Aviation
www.pmaviation.co.uk, flying@pmaviation.co.uk

A P&M Aviation egyike a világ legnagyobb ultrakönnyű légijármű-gyártóinak, 1983 óta több mint 4000 gépük repül a világ minden táján. A jelenlegi cégforma, a P&M Aviation 2003-ban jött létre a Mainair Sports és a Pegasus Aviation összeolvadásából, mely a negyedszázad alatt felgyülemlett tudás és tapasztalat egyesítését is jelenti. Az általuk gyártott minden repülőeszköz megfelel a brit légügyi hatóság szigorú standardjának, a BCAR Section S-nek. Gépeik számos világrekorddal és egyéb különleges eredményekkel dicsekedhetnek a Mont Everest első átrepülésétől magassági csúcsokon át a világ körüli repülésig.
A 2008-ban bemutatott „topless” Quik R minden bizonnyal a jelenleg leggyorsabb, legfejlettebb és a legtágabb sebességtartománnyal rendelkező motoros sárkány.

QuikQuik GT450QuikR
MotorRotax 912SRotax 912SRotax 912S
Max. teljesítmény (LE)100100100
Üres súly (kg)200215220
MTOW409450450
Ülések száma222
Tank kapacitás (l)656565
Fogyasztás (l/h)n.a.n.a.n.a.
Vmax (km/h)185178193
Vc (km/h)133120160
Vs0 (km/h)646164
Emelkedés (m/s)6,16,355,84
Szárnyfelület (m2)10,61311,43
Tájékoztató jellegű nettó ár (GBP)25200,-25200,-27626,-


Polaris
www.polarismotor.it, polaris@polarismotor.it

A Polaris Flying Inflatable Boatja, a „repülő gumicsónak” már negyedszázada hódít szerte a világon, nemcsak a hobbipilóták, de a vízimentők és a rendőrség nagy örömére is. Ma már tökéletesített változata, az AM-FIB is elérhető: behúzható futóinak köszönhetően ugyanolyan könnyedséggel száll fel és landol terepen, mint vízen.
A folyékony közeggel nem szimpatizálók is találnak maguknak játékszert a Polarisnál: hagyományos trájkjuk a Skin. 503-as vagy 582-es Rotaxszal, burkolattal vagy anélkül is rendelhető.

AM-FIBSkin 503 Gryps 16
MotorRotax 582 DCDIRotax 503 DCDI
Max. teljesítmény (LE)6452
Üres súly (kg)239155
MTOW406360
Ülések száma22
Tank kapacitás (l)4060
Fogyasztás (l/h)1313
Vmax (km/h)8093
Vc (km/h)65–70n.a.
Vs0 (km/h)4845
Emelkedés (m/s)4,53,5
Szárnyfelület (m2)19,615,8
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)n.a.n.a.


Silent Family

Silent Racer
MotorHirth 2704-2906
Max. teljesítmény (LE)50–64
Üres súly (kg)200
MTOW450
Ülések száma2
Tank kapacitás (l)57
Fogyasztás (l/h)12
Vmax (km/h)140
Vc (km/h)100–110
Vs0 (km/h)45–65
Emelkedés (m/s)4
Szárnyfelület (m2)10–15
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)14000,-

silentfamily.de,
h.grossklaus@silentfamily.de

Helmut Grossklaus „csendes családjának” egyik nevezetes tagja a kétüléses Silent Racer, melyet behúzható futóműve, egyedülállóan alacsony zajszintje és nagy szélvédőfelülete kellemes társsá tesz hosszabb légi túrákon is. Igen kedvező aerodinamikai tulajdonságokkal és gazdaságos fogyasztással rendelkezik, a saját gyártású légcsavarral különlegesen alacsony zajszinttel dicsekedhet. Sajátossága a Grossklaus által feltalált kite towing winch system, mely lehetővé teszi a trapéz nélküli irányítást.
Egyszerűsített, egyszemélyes változata a Flyer, fix futóval. A családba tartozik még a Silent Glider nevű vitorlázó is.


Take Off
www.takeoff-ul.de, info@takeoff-ul.de

A négyütemű BMW-motor hajtotta Merlin rozsdamentes acélból készült, műszaki és esztétikai kivitelezése egyaránt a német precizitást dicséri. A motorhoz a Take Off cég által fejlesztett 1:3,5 áttételű hajtóművet párosították háromágú Neuform sróffal.

Merlin 1200
MotorVZ BMW 1200 GS
Max. teljesítmény (LE)95
Üres súly (kg)230
MTOW450
Ülések száma2
Tank kapacitás (l)60
Fogyasztás (l/h)6,2
Vmax (km/h)140
Vc (km/h)120
Vs0 (km/h)55
Emelkedés (m/s)5
Szárnyfelület (m2)15,2
Tájékoztató jellegű nettó ár (EUR)19800,-

Az üzemanyag befecskendezését az úgynevezett lambda szonda a magasság függvényében optimalizálja, így a motor minden repülési szinten ideális levegő/üzemanyag keverékkel üzemel. A porlasztófagyás, ami más négyütemű motorokra – különösen a 912-es Rotaxra – jellemző, a BMW-motornál kar-burátor híján eleve kizárt. A relatíve nagy súly nagy és nyugodt erővel párosítva garantálja a kényelmes, hosszú távú utazást az Air Création XP 15-ösével vagy a szintén ajánlott német Avant típusú szárnnyal.



 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Motoros sárkány

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.17 másodperc