Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

Dragonfly


Pierre Jean Le Camus barátunkat aligha kell bemutatni a hûséges Motormadár-olvasóknak. Nem csupán azért, mert a Vol Moteur, a legjelentõsebb európai ultrakönnyû repülõs magazin szerkesztõjeként számos cikke megjelent már hasábjainkon, arról nem is beszélve, hogy ha a portálunkon beütjük nevét a keresõbe, tíznél is több cikk jön fel, hanem leginkább azért, mert 2002-ben harmadmagával, két 503-as Rotaxszal szerelt tök szériamotoros sárkánnyal már dobott egy Párizs–Dakart, mindenféle földi asszisztencia nélkül, úgy, hogy út menti benzinkutakon tankoltak.

Ezzel elég nagy taslit adott a Mike Blith és Olivier Aubert léptékû afri-kalandoroknak, akik 912-es DTA Voyagerekkel, az õ költségvetésük öt-tízszeresével nyomultak addig Afrika szûz egén. Pierre Jean minimalista pilóta. Azt szereti, ha a lehetõ legszerényebb mechanizációval és a legolcsóbban repülhet. Ezen az úton most érkezett egy újabb mérföldkõhöz, ami azért is érdekes, mert markánsan kontrasztál a Skycar expedíció filozófiájával. Õk az ernyõs mûfaj felsõ határait feszegetik borzasztó költségesen, Pierre Jean pedig a motoros sárkányozásét lefelé, nevetségesen olcsón. Na, találjuk ki, melyik megközelítés korszerûbb?
Amikor ezek a sorok megjelennek, már vidáman hasítanak Samir Elarival Marokkó légterében le délre, mégpedig két 175 cm3-es Bailey motorral szerelt Dragonflyjal.
Samir többszörös Európa- és világbajnok motoros sárkánnyal, hétezer óra repidejével roppant csendes és szimpatikus csávó, aki idestova tíz éve UL-repülésbõl él. Õ forgalmazza a Dragonflyt Franciaországban. Lyon mellett, Pizay-ben van a placca, Pierre Jean pedig két éve Rabatban él marokkói hitvesével. Ez a magyarázata annak, hogy Pizay-bõl Rabatba repülnek. A projektrõl így nyilatkozik Pierre Jean:
Ez egy hótt abszurd ötlet. Egy olyan cuccossal repülni Rabatba, ami 115 kg-ot nyom élõ súlyban és hetven az utazója, akkor, amikor ez manapság két óra alatt és nagyságrendekkel olcsóbban lehetséges, az totál haszontalan. Az ultrakönnyû repülés egyébként is haszontalan. Akik az ellenkezõjét állítják, tévednek. Az élvezet? Persze! De az élvezet nem hasznos. Lehet szükséges, de nem hasznos. Úgyhogy ne is keressük értelmét, lerepülünk Rabatba, mert úgy van kedvünk, punktum.
A Dragonfly egyfajta visszatérés a jövõbe. A szabadon repülés ösztöne nyilvánul meg benne. Minél kevesebb komplikáció, minél alacsonyabb költségen. A 12 000 eurós vételárat ötszáz órás amortizációval, az óránként 3 literes fogyasztást 1 eurós üzemanyagárral kalkulálva a levegõben töltött óra kevesebb mint 30 euróba kerül, még akkor is, ha folyamatosan jár a motor, ami ennél a légi jármûnél távolról sem kötelezõ. A mechanikusan vagy elektromosan behúzható futónak és a 14 vagy 15 m2-es gyalogsárkányszárnynak köszönhetõen a szerkezet siklószáma 12, így a Dragonfly kiválóan alkalmas termikelésre. A 9 literes tartály háromórányi autonómiát biztosít, ami több mint 200 km távnak felel meg szél és termik nélkül, de a beavatottak a motort inkább csak arra használják, hogy a legelsõ termiket elérjék. A Bailey motor kiválóan indul, jó állapotú akksi akár tízszeri újraindítást is lehetõvé tesz egy repülés során, csak arra illik odafigyelni, hogy a visszahûlt motornak rosszul esik a hirtelen igénybevétel, szeret elõbb megmelegedni. Behúzott futóval a repülés érzése teljesen gyalogsárkányos vagy siklóernyõs. A trapéz könnyed, szinte súlytalan. A minimális repülési sebesség egy hajszállal van 40 felett, így a keskeny termikekben is könnyû megtalálni a magot. 1–1,5-ös termikben már bátran ki lehet kapcsolni a motort, az álló légcsavar légellenállása kisebb, mint az alapjáraton forgóé. A Dragonfly nem egy vérbeli utazógép. De Pierre Jeanék célja sem az, hogy megdöntsék a sebességi rekordot Pizay és Rabat között.
Ellenkezõleg, arra utaznak, hogy minél többet haladjanak motor nélkül. A minél kevesebb üzemanyag elégetésével megtett táv rekordja már sokkal esélyesebb.

Szöveg: Szabó György
Képek: Pierre Jean Le Camus


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.07 msodperc