Orion M24
A Magni-flotta várva várt, első zárt utasterű tagja megérkezett, s már elnevezése is mutatja a Magni által neki szánt „zászlóshajó” szerepet: a görög mitológiában Poszeidón tengeristen fia, Orion erős, szép, hatalmas termetű vadász.
Az egymás melletti kétüléses, dupla irányítószervekkel ellátott, teljesen zárt girót minden részletében a kényelem és elegancia jegyében tervezték. Megjelenése, vonalai a szokásos Magni-stílust tükrözik, különös figyelmet fordítottak a kabinbelső és a műszerfal minőségi kidolgozására, valamint a minél jobb kilátás biztosítására.
Az M22 mintájára az Orionban is két csomagtér áll rendelkezésre, az egyik a jobb oldali ülés mögött található, a másik oldalról hozzáférhető, s egyben az üzemanyag szintjének ellenőrzésére is szolgál.
A 82 literes üzemanyagtartály körülbelül 4 órás autonómiát biztosít 120–150 km/h utazósebesség mellett.
A girók Rolls-Royce-ának szánt Oriont 115 lóerős Rotax 914 turbómotor hajtja.
|
Brako Gyro 912 Super Turbo
Az olasz konstruktőr, Claudio Pagotto műve szinte mindenben hozza a konkurencia gépeitől megszokott minőséget és teljesítményt, árát azonban sikerült némileg barátibbra alakítani. Hogyan?
A Carpenterie Pagotto fő profilja a lakatosmunka, a családi vállalkozás immár csaknem 50 éves tapasztalattal dicsekedhet ezen a téren. Otthon vannak hát a hegesztésben. A Brako Gyro, csakúgy, mint a cég által gyártott Air Brako motoros sárkány váza, hegesztett acélcsövekből készül. A koncepció a spanyol ELA-val rokonítható, de több ponton módosították. A legfontosabb változtatás a teljes hosszában duplán megerősített árboc, ami nagyban növeli a szilárdságát, de csökkenti hajlékonyságát. Az üléseket is kicsivel feljebb helyezték el, ezáltal a súlypont is magasabbra került. A karbonburkolat a Magni, az ELA és az MT03 mintájára készült, de néhány ponton azért egyedivé alakították. A Brako egyébként „naked” változatban is kapható.
A kivitelezés minden részletében gondos, minőségi munka. A „nagy testvérek”-kel szemben mutatkozó lényegesebb különbségek közül az első, hogy a főfutó szára nem kompozit; zicral rudakból álló felfüggesztést alkalmaznak, ami a minőséget ugyan nem, de az árat jó irányba befolyásolja. A másik, legfontosabb tényező a motor. A standard Rotax 912-t egy Mitsubishi turbóval fejelték meg, melynek szelepét közvetlenül a porlasztók nyomásváltozása vezérli, közbeiktatott elektronika nélkül. A Carpenterie Pagotto egyébként több mint tíz éve kínál „házilag” felújított Rotax motorokat. Az Európa minden részéről felvásárolt motorok leggyakrabban a certifikált repülőgépeken használt verziók 1200 óra utáni kötelező cseréjéből származnak. A legapróbb alkatrészekre való szétbontásuk, gondos átvizsgálásuk után a szükséges, eredeti pótalkatrészeket a Rotaxtól szerzi be Claudio, s az újjáépített, egytől egyig próbapadon vizsgázott motorokra 100 óra, illetve 1 év garanciát ad. Az árcsökkentés legfontosabb tényezője ez, s a sokéves tapasztalat azt mutatja, elenyésző a minőségi reklamáció. A kiváló Averso rotornak köszönhetően a Brako Gyro repülési tulajdonságai nem sokban maradnak el a drágább konstrukciókétól, néhány ponton még jobbnak is mondhatók. Úgy tűnik, érvényes alternatíva született tehát az európai autogiro-kínálatban!