HŠtimotor HŠtimotor Motoros sŠrkŠny Kezdűlap MerevszŠrnyķ UL ForgůszŠrnyķ UL MŻrepŁlťs Videůk Galťria

Version francaise Versiunea Ón rom‚neste
 
Motoros s√°rk√°ny

Szicília 2008


2008. j√ļnius 28 – j√ļlius 10.

√ötvonal – nagy vonalakban:
HU: Tököl РNagykanizsa РSLO: Novi Mesto РIT: Udine РBologna РPiombino РSan Linato РCapaccio РMonte Poro РSzicília: Caronia РMarina di Modica РFiumefreddo РMonte Poro РSibari РGaudiano РTermoli РJesi РBologna РUdine РSLO: Novi Mesto РHU: Nagykanizsa РTököl
Rep√ľlt km: 4300
Rep√ľlt id√Ķ: 46 √≥ra
Pilóták/gépek:
1. Tóth Balázs: DTA Voyageur/Rotax 912S/ Dynamic 450
2. Pataki G√°bor: „homebuilt”/BMW1150/iXess
3. Kun Zolt√°n: Jet Star/BMW/C–15

M√°r tavaly is eltervezt√ľk, hogy k√∂rberep√ľlj√ľk az olasz csizm√°t, de csak a sz√°r√°ig jutottunk. Ez √©vben m√°r idejekor√°n elkezdt√ľnk k√©sz√ľlni ny√°ri „rendes” t√ļr√°nkra, g√©peinket a hossz√ļ t√©li h√≥napok alatt √°tvizsg√°ltuk, √ļjabb t√©rk√©peket √©s inform√°ci√≥kat gy√Ľjt√∂tt√ľnk a kin√©zett √ļti c√©lr√≥l. Nem kisebb f√°ba v√°gtuk a fejsz√©nket, mint Budapestr√Ķl indulva Szic√≠li√°ba lerep√ľlni, √©s term√©szetesen vissza, f√∂ldi k√≠s√©ret √©s minden el√Ķzetes szervez√©s n√©lk√ľl. Csak √ļgy. Bizony√≠tand√≥, hogy a k√∂nny√Ľrep√ľl√©s Eur√≥p√°ban b√ľrokr√°ciamentesen is lehets√©ges.
G√°borral tavaly t√ļr√°ztam, szint√©n Olaszorsz√°gban, Zoli pedig a k√©t √©ve tett osztr√°k kiruccan√°sn√°l volt „k√∂tel√©kp√°rom”. Mindh√°rman rendelkez√ľnk elegend√Ķ tapasztalattal egy ilyen kir√°ndul√°shoz, a g√©peink pedig k√©pesek a felszerel√©s √©s a megfelel√Ķ auton√≥mi√°hoz elegend√Ķ benzin sz√°ll√≠t√°s√°ra. Erre sz√ľks√©g is volt, mert ad√≥dott √ļgy, hogy csak 6 √≥ra rep√ľl√©s ut√°n jutottunk √ļjra benzink√ļt k√∂zel√©be. Na de ink√°bb kezdj√ľk az elej√©n.
Szombaton kor√°n reggel indultunk, enyhe szembesz√©lben, tiszta √©gbolt alatt. Nagykanizsa m√©g hazai p√°ly√°nak sz√°m√≠t, teh√°t nem itt akartuk a napot t√∂lteni, √©s egy tankol√°s ut√°n kezdet√©t is vette a nemzetk√∂zi szakasz. Szlov√©ni√°ban konfront√°l√≥dtunk el√Ķsz√∂r magasabb hegyekkel, de a kedvez√Ķ id√Ķj√°r√°s miatt nem okozott k√ľl√∂n√∂sebb meger√Ķltet√©st az Alpokon val√≥ √°tkel√©s. Egy technikai lesz√°ll√°s ut√°n – a motorokat k√≠m√©lend√Ķ – termikben emelkedt√ľnk ki kb. 2000 m√©terre, √©s laz√°n √°tsiklottunk Olaszorsz√°gba. Ezen a szakaszon m√°r √≠zel√≠t√Ķt kaptunk abb√≥l, hogy milyen √©rz√©s abban a tudatban rep√ľlni, hogy nincs alattunk lesz√°ll√°sra alkalmas ter√ľlet. Ez persze csak fokoz√≥dott a k√©s√Ķbbiekben, √©s a tengeri √°tkel√©s m√°r nem is jelentett k√ľl√∂n√∂sebb pszichikai kih√≠v√°st. Lesz√°ll√°s ut√°n ir√°ny a k√∂zeli v√°roska, ahol a kora d√©lut√°ni √≥r√°kban – mint minden√ľtt It√°li√°ban – meg√°ll az √©let, mindenki ink√°bb egy kellemesen h√Ľv√∂s helyen t√∂lti meg√©rdemelt szieszt√°j√°t. Ami √©rthet√Ķ is, hiszen legal√°bb 35 fokot m√©rt√ľnk √°rny√©kban. Mi is csatlakozunk h√°t ehhez a nemzeti mozgalomhoz, hogy egy kis pihen√©s ut√°n az utunk els√Ķ, de nem utols√≥ pizz√°j√°val √©s p√°r hideg s√∂rrel koron√°zzuk meg a napot.
A g√©peket √©jszak√°ra leny√Ľg√∂zz√ľk, mi pedig s√°trat bontunk. Ez a k√©s√Ķbbiekben m√°r igazi rutinn√° v√°lik, csak√ļgy, mint a hajnali √©breszt√Ķ √©s a temp√≥s √∂sszepakol√°s. √Āltal√°noss√°gban elmondhat√≥, hogy c√©lszer√Ľ kor√°n, napfelkeltekor indulni. √ćgy gyorsan √©s k√©nyelmesen, sima leveg√Ķben tudunk haladni. Ezzel a technik√°val d√©lben m√°r 500 km-rel arr√©bb tudjuk az eb√©d√ľnket elfogyasztani, √©s m√©g mindig el√Ķtt√ľnk szinte az eg√©sz nap. A tankol√°s, hacsak nem egy „full extr√°s” benzink√ļttal rendelkez√Ķ rept√©ren sz√°llunk le, legal√°bb 2 √≥r√°t vesz ig√©nybe, √©s minimum 10 centivel lesz hosszabb a karunk, ha nek√ľnk kell cipelni a kann√°kat. Teh√°t nem mell√©kes szempont, ez√©rt minden lesz√°ll√°s el√Ķtt alapos l√©gi felder√≠t√©st v√©gz√ľnk az infrastruktur√°lis adotts√°gokr√≥l.
M√°sodik nap t√∂bb kisebb rept√©r √©s Bologna √©rint√©s√©vel √°trep√ľl√ľnk a nyugati partra. Toscana felett csendes leveg√Ķben alacsonyr√≥l csod√°ljuk az az√ļrk√©k medenc√©kkel √©s kilom√©teres c√©drussorokkal b√ľszk√©lked√Ķ vill√°kat, igazi csemege a szemnek ez a vid√©k. Piombin√≥ban a m√°r tavalyr√≥l ismert placcon t√°borozunk, a k√∂zeli benzink√ļton tal√°lhat√≥, csal√°di v√°llalkoz√°sban √ľzemel√Ķ √©tterem mit sem vesztett a m√°r megismert magas min√Ķs√©gb√Ķl.
Reggel ism√©t kor√°n felsz√°llunk, de olyan p√°r√°s a leveg√Ķ, √©s a dombok k√∂z√© annyira alacsonyan √ľltek be a felh√Ķk, hogy 10 perc ut√°n jobb bel√°t√°sra t√©r√ľnk √©s visszafordulunk. Minden rosszban kell valami j√≥nak is lennie, teh√°t k√©nyelmesen megreggeliz√ľnk, majd √ļjabb k√≠s√©rletet tesz√ľnk a tov√°bbjut√°sra. Ez√ļttal t√∂bb szerencs√©nk van, √©s k√©t √≥ra rep√ľl√©s ut√°n esem√©ny n√©lk√ľl – vagy legal√°bbis azt hissz√ľk – landolunk a R√≥m√°hoz k√∂zeli rept√©ren. A g√©pek szok√°sos szemrev√©telez√©se sor√°n kider√ľl, hogy G√°bor olajh√Ľt√Ķtart√≥ja megadta mag√°t. Mivel szerencs√©s csillagzat alatt sz√ľletett, a rept√©rre ki√©rkez√Ķ szakival 10 percen bel√ľl csin√°ltat egy professzion√°lis p√≥tdarabot. Itt m√©g nem is sejtett√ľk, hogy a m√Ľszaki probl√©m√°k ezzel m√©g k√∂zel sem √©rtek v√©get. Mindez azonban nem szegi kedv√ľnket, s√Ķt a sikeres probl√©mamegold√°s kifejezetten emeli a hangulatot. Eb√©did√Ķ l√©v√©n Zoli be√ľzemeli a g√°zf√Ķz√Ķt, √©s √∂sszedob egy olyan j√≥ magyaros zacsk√≥s levest. √Črthet√Ķ h√°t, hogy ezek ut√°n, ha m√©g csak szer√©nyen is, de ink√°bb √©ttermekben csillap√≠tjuk √©hs√©g√ľnket. D√©lut√°n zivatarokat ker√ľlgetve ism√©t kiverekedj√ľk magunkat a tengerpartra, ahol egy √ļsz√≥medenc√©s rept√©r felett elrep√ľlve m√©g plusz egy √≥ra rep√ľl√©s ut√°n jobb h√≠j√°n egy kasz√°l√≥n sz√°llunk le napnyugtakor. Az √ļtikalauzban oly sz√©p f√©nyk√©ppel bemutatott tengerparti rept√©r igazolja a t√©zist, hogy nem minden arany, ami f√©nylik, azaz m√°r a lesz√°ll√°s is hajmereszt√Ķnek √≠g√©rkezik, a felsz√°ll√°st pedig meg se k√≠s√©reln√©m, ha nem fognak fegyvert a fejemhez. Marad a boz√≥tt√ļra a benzink√ļthoz egy t√Ľrhet√Ķ vacsora rem√©ny√©ben, azonban be kell √©rn√ľnk p√°r m√ļlt h√©tr√Ķl megmaradt szendviccsel. Hab√°r a s√∂r itt is hideg, √©s az √ľveg 0,66 literes, az√©rt marad m√©g n√©mi k√≠v√°nnival√≥, m√°r ami a sz√°ll√°shely√ľnket illeti.
A k√∂vetkez√Ķ 2 nap nagy l√©p√©sekkel haladtunk √ļti c√©lunk fel√©, √©rint√ľnk reptereket, ahol sz√≠vesen elt√∂lten√©nk m√©g p√°r napot, √©s lesz√°llunk olyan helyen is, ahonnan azonnal induln√°nk is tov√°bb, de szerda est√©re √≠gy is meg√©rkez√ľnk Szic√≠li√°ra. A tengeri √°tkel√©s bizserget√Ķ √©rz√©s, k√∂sz√∂nhet√Ķen az alattunk elter√ľl√Ķ, lesz√°ll√°sra legkev√©sb√© sem alkalmas terepnek, legyen az tenger, szikl√°s tengerpart vagy erd√Ķvel bor√≠tott hegyek. Euf√≥rikus √°llapotban sz√°llunk le a k√∂zvetlen√ľl a tenger mellett elter√ľl√Ķ rept√©ren. Innen indulunk m√°snap a t√ļra egyik cs√ļcspontj√°nak √≠g√©rkez√Ķ rep√ľl√©sre: Szic√≠lia √°tszel√©s√©re √©szak–d√©l ir√°nyban, az Etna megker√ľl√©s√©vel. Csak szuperlat√≠vuszokban lehet err√Ķl a term√©szeti k√©pz√Ķdm√©nyr√Ķl besz√©lni, m√©g j√≥val a cs√ļcsa felett, 3600 m√©teres magass√°gban is tekint√©lyt parancsol a m√©rete. A leveg√Ķ krist√°lytiszta, a f√ľst csak a hegy egyik oldal√°n jelent akad√°lyt. Mik√∂zben f√ľlig √©r a sz√°nk, a hideg sem elviselhetetlen, √©s van id√Ķnk p√°r eml√©kezetes fot√≥ra. Hab√°r a l√°tv√°nnyal betelni nem tudunk, hamarosan kih√ļzzuk a g√°zt, √©s temp√≥san s√ľllyedve megc√©lozzuk a d√©li partot. Itt most minden beigazol√≥dni l√°tszik, amit a szic√≠liai t√°j kietlens√©g√©r√Ķl mes√©ltek. A z√∂ld sz√≠n hi√°nyzik a palett√°r√≥l, a s√°rga √©s a barna viszont er√Ķsen domin√°l. Ezt az egyhang√ļs√°got t√∂ri meg a tenger k√©kje, ami egyben azt is jelenti, hogy meg√©rkezt√ľnk aznapi c√©lunkhoz √©s egyben utunk legd√©lebbi pontj√°hoz. Innen m√°r Afrika k√∂zelebb van, mint az otthoni b√°zis. Tele friss √©lm√©nyekkel, valamint egy kiad√≥s eb√©ddel, elp√∂ffeszked√ľnk a tengerparton, √©s √©lvezz√ľk a napot √©s a vizet. Elv√©gre nyaralni j√∂tt√ľnk, nem csak rep√ľlni, igaz, az ut√≥bbi hajt minket jobban.
A vissza√ļt kerek egy h√©t volt, mindennel, amit el lehet k√©pzelni, s√Ķt, m√©g egy kicsit t√∂bbet is kaptunk a j√≥b√≥l, mint amire befizett√ľnk. Rep√ľlt√ľnk 50 m√©teren felh√Ķalapon, hegyek k√∂zt 7-8 m√©teres emel√©sekben, 50 km/h sz√©lben sz√°lltunk villanyoszlopok k√∂z√∂tt a p√°ly√°ra keresztbe, gyalogoltunk 20 km-t egy d√©lut√°n 38 fokban, hegesztett√ľnk kipufog√≥t, ragasztottunk l√©gcsavart (t√∂bbsz√∂r is), tett√ľnk szert √ļj √©ksz√≠jra vas√°rnap d√©lut√°n, √©s m√©g sok egy√©b hihetetlen dolog t√∂rt√©nt meg vel√ľnk ez id√Ķ alatt. Egy viszont biztos, j√∂v√Ķre, ha d√∂ntenem kell egy 6 csillagos sz√°llod√°ban val√≥ all inclusive nyaral√°s √©s egy, az ideihez hasonl√≥ kalandt√ļra k√∂z√∂tt, tudni fogom, melyiket v√°lasszam (a helyes megfejt√Ķk k√∂z√∂tt √©rt√©kes aj√°nd√©kokat sorsolunk ki a szerkeszt√Ķs√©gben).

Szöveg: Tóth Balázs
Képek: Kun Zoltán és Tóth Balázs


 
Belťpťs
   

Kapcsolůdů linkek
   

HŪr ťrtťkelťse
   

Parancsok
   

Kapcsolůdů rovatok

Motoros s√°rk√°ny

Tartalomkezel√Ķ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz √©rv√©nyes.
OldalkťszŪtťs: 0.10 mŠsodperc