Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

3 világrekord egy felszállással


Miközben Lomzában a motoros ernyõs Eb megnyitója zajlott, Magyarországon szép csöndben motoros sárkányos világrekord született, sõt, mindjárt három! Elsõ kézbõl: Matuska Pál beszámolója.

1999-ben Guti Gabival megdöntöttük a németek távolsági rekordját, ami akkor 7 óra repülést és 700 km-t jelentett. Bár nagyon kemény volt, már akkor eljátszottunk a gondolattal, hogy milyen szép lenne a 700-ból 1000 km-t csinálni, ezzel felállítani az 1000 km-es alaprekordot, illetve az 1000 km-es sebességit is, hiszen az még teljesen szûz terület.
Akkoriban viszont a technikai feltételek még nem voltak ehhez adottak. Eltelt jó pár év anélkül, hogy bárki megdöntötte volna ezeket a rekordokat, ami azt bizonyítja, hogy a megfelelõ technika még nem készült el a világban. 2006-ban azonban a franciák elõjöttek egy új fejlesztésû szárnnyal, az iXess-szel, ekkor kezdtem számolgatni – és felcsillant az 1000 km lehetõsége.
Elõkerült a mérleg, hiszen a 450 kg max. terhelhetõséget még mindig nem változtatta meg az FAI. Elõvettem hát a régi trájkomat, és elkezdtem leszedegetni róla a fölösleges dolgokat. Elõször a rugózást és a fékeket dobtam le, majd véletlenül találtam két kis kereket, amelyek csak 1,1 kg-osak voltak. Átalakítottam az üléseket, hiszen 150 l benzinnek kellett helyet csinálnom. Úgy gondoltam, ha 100 km/órás sebességet tudok végig tartani, akkor – 10 óra alatt 14 literes fogyasztással – még mindig marad 10 liter tartalék egy kis szembeszeles meglepetéshez. Kivettem az akksit – mínusz 5 kg, és az indítómotort – mínusz 3 kg. Mire elkészültem, 45 kg-ot sikerült lefaragnom. Ekkor gyors fogyókúrába kellett nekem is kezdenem – ezen 8 kg-ot nyertünk. A navigátoromat sajnos nem tudtam fogyóra kötelezni, mert éppen megüti a min. 50 kg pilótasúlyt, vaságyastul.
Így a technika összeállt, kezdõdhetett a feladat szerkesztése. Az FAI 2008-ban új szabálykönyvet adott ki, amit le kellett fordítani és értelmezni. Ami érdekes és új volt, hogy nem lehet 145 foknál nagyobb irányváltoztatást végezni, tehát megszûnt a jó öreg hurokrepülés lehetõsége, ami ugye 180 fokosnak számított. Sok tervezgetés, számítgatás után – hiszen Békéscsabáról akarok indulni és érkezni – beugrott egy gyerekkori emlék, az egy vonallal rajzolható ötágú csillag, amelynek csúcsán éppen 144 fokot kell fordulni. Precíz szerkesztés után megszületett az önkényuralmi jelképhez nagyon hasonló útvonal.
Gép készen, útvonal készen, már csak a jó kis anticiklont kellett várni. Elérkezett a nap. A szervezet folyadékháztartását már az elõtte lévõ napokban vissza kellett fognom, mivel 10-12 órás folyamatos repülésre készültünk. Az útvonal elsõ fele probléma nélkül ment, viszont két katonai légteret is kereszteznem kellett. Az egyikben éppen nagy volt a légi forgalom, nem tudtam tartani a kurzusomat, így rádobtam kb. 25 km-t pluszban. Végül 10 óra 01 perc alatt megrepültük. Nagy volt az öröm, viszont a katonai kitérõ miatt az 1000 km-es sebességi rekord 100 km/óra alá sikerült. Két GPS-t és egy loggert vittem magammal, amelyek közül csak az egyik GPS mûködött végig megbízhatóan. A logger elromlott, a másik GPS pedig félúton resetelt.
Ezért már az ünneplés estéjén elhatároztam, hogy újrarepülöm és magasabbra teszem a mércét. Átterveztem az útvonalat 2 db 500 km-es háromszögre, ami szintén Békéscsabáról indult, hiszen a picike kerekek miatt csak betonpályáról tudok fel- és leszállni. Augusztus 2-án sikerült is: a katonai légtereket kikerülve, problémamentesen megrepültük a rekordot!
Tehát: új távolsági rekord: 1014 km, új 1000 km-es sebességi rekord: 112 km/h, és az elsõ háromszögön az új 500 km-es sebességi rekord: 114 km/h.

Szöveg és képek: Matuska Pál


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.03 msodperc