Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Versiunea în româneste
 
Motoros sárkány

TREK HKS iXess 13


Ăšgy tĂ»nik, itt a visszatĂ©rĂ©s az elĂ©rhetõbb motoros sárkányos alternatĂ­vákhoz. Az Air CrĂ©ation elsõ lĂ©pĂ©se ez ĂĽgyben a HKS motorral szerelt Trek a sokak által rĂ©gĂłta várt, Ăşj iXess 13 szárnnyal. Kis szárny, kis motor, kis trájk, alacsony ár Ă©s jĂł teljesĂ­tmĂ©ny… jĂł nyomon vagyunk!

Az angol Quik példáján felbuzdulva az Air Création célkitûzése a szárnyfelület és a fesztáv csökkentése volt, a minimális sebesség megõrzése mellett. A szárnyhoz az iXess 15 szerkezete szolgált kiindulópontként, lecsökkentett fesztávval és módosított profillal, mindemellett az eredmény csak két kilóval lett kevesebb. Bár a Trek felszállótömege a megfelelõ emelkedés biztosítása érdekében 400 kg-ra korlátozott, az iXess 13 450 kg-ig hitelesített, így a Tanarg különbözõ verzióihoz is használható.
A trájk egy HKS motorral szerelt és elöl burkolattal ellátott GTE. Szerkezetében a legfontosabb változtatások a hátsó futót érintik, melynek sok elemét a Tanargtól vették át. Bár alacsonyabbnak tûnik, de valójában csak a nyomtáv nõtt meg, ezáltal javult a talajon való stabilitás oldalszél esetén, illetve traverzálva történõ földet éréskor.
A legendásan kis fogyasztású HKS motornak csak két hibáját szokták felróni, a porlasztó hamar leamortizálódó rögzítéseit és az ezzel is összefüggõ, alapjáraton jelentkezõ viszonylag erõs vibrációt. A motor most kiegészítõ porlasztórögzítõ elemeket kapott, melyek remélhetõen megoldják ezt a problémát. A 60 literes üzemanyagtartály és az alig 10 literes óránkénti fogyasztás szélcsendben, 100 km/h utazósebesség mellett 600 km autonómiát biztosít a Trek számára.
A motor melegen Ă©s hidegen is pöccre indul, a kĂĽlönbsĂ©g csak annyi, hogy a második esetben rá kell nyomni a szĂ­vatĂłt, majd idõben visszahĂşzni. MelegĂ­tĂ©s alatt jelentõs vibráciĂłt tapasztalok, de egy kis gázzal rásegĂ­tve, a 2500–2800 ford./perc fordulatszám-tartományt elhagyva ez megszĂ»nik. A gurulás kellemes, a fordulĂł sugara jĂł, bár a Tanarg kĂ©nyelmĂ©t nem Ă©ri el: itt is fellĂ©p az Air CrĂ©ation minden egyĂ©b gĂ©pĂ©re jellemzõ „shimmy” jelensĂ©g, amit csak az orrfutĂł tengelyĂ©nek megszorĂ­tásával lehetett mĂ©rsĂ©kelni. Ez termĂ©szetesen visszahat a lassĂş gurulás pontosságára Ă©s finomságára.
A felszálláshoz 65 km/h Ă©s 6 másodperc kell teljesen kitolt trapĂ©zzal Ă©s nulla trimmel. Az optimális emelkedĂ©si sebessĂ©ggel – 80 km/h – Ă©n 4,3 m/szekundumot mĂ©rek, a gyártĂł 2,9 m/szekundumot ad meg teljes terhelĂ©s mellett, ami általában elegendõ is, talán hegyekben, meleg idõben lehet kevĂ©s.
A szárny igen kellemesnek bizonyul. Hozza a márkára általánosan jellemzõ, orsĂłzĂł stabilitást Ă©s pontosságot. A kisebb fesztáv hatása Ă©rezhetõ, a fordulĂłba valĂł bevitel lĂ©nyegesen kisebb erõkifejtĂ©st kĂ­ván, mint a „nagyobb testvĂ©r” esetĂ©n. Ennek köszönhetõen, bár Ă©rdekes mĂłdon az orsĂłzĂł szögsebessĂ©g nem csökkent, mĂ©gis gyorsabbnak Ă©rezni a fordulást.
A trapĂ©z elõre-hátra mozgatásához szĂĽksĂ©ges erõkifejtĂ©s Ă­zlĂ©sem szerint tökĂ©letes, a semleges helyzet markánsan Ă©rzĂ©kelhetõ, a lassĂ­táshoz szĂĽksĂ©ges erõ pedig egyĂ©rtelmĂ»en figyelmeztet az átesĂ©s közeledtĂ©re. A trapĂ©z kezelĂ©sekor csak a legvĂ©gsõ – teljesen hasra hĂşzott – állásban van szĂĽksĂ©g nagyobb erõre.
A trim sebességtartománya 85 és 100 km/h közötti. Méréseimet mind trim nélkül végzem el, kiküszöbölendõ a profil módosulásának hatásait. Ilyen körülmények közt a nyomás, hõmérséklet- és tömegértékekkel korrigálva minimális sebességem 62 km/h, ami kiválónak mondható, az egyik legjobb érték az új generációs sárkányok között. Biztosak lehetünk benne, hogy a Tanarggal is 65 km/h alatti lesz: a kitûzött célt sikerült megvalósítani.
Súlyomat és a felfüggesztési pont beállítását figyelembe véve nem jutottam el a teljes átesésig. A trapézt teljesen kitolva már-már a határán voltam ugyan, de a szárny oldalirányú billegése ellenére is tartotta magát.
Ami a maximális sebességet illeti, a hasra húzott trapéz és a padlógáz nem elhanyagolható süllyedést eredményez. A trapézt kicsit kiengedve, a variót nullán tartva 129,5 km/órát mértem minden korrekció elvégzése után, ami jobb, mint a gyártó által prognosztizált 125 km/h!
Alapjáraton ketyegõ motorral a sülylyedés 2,8 m/s 80 km/h mûszer szerinti sebességnél, az aerodinamikai hatásfok tehát nem romlott, a siklószám 8 körüli. A leszállás problémamentes, ha a fináléban nem húzzuk eszeveszett erõvel a trapézt. A megfelelõ sebesség 90 km/h körüli, és még turbulens körülmények közt sem érdemes túllépni a 100 km/órát, csak feleslegesen meghosszabbodna a leszállási úthossz. A könnyû orsózóképességnek köszönhetõen ilyenkor könnyebb a röppálya korrigálása, mint a nagyobb szárnyaknál.
A Trek HKS és az iXess 13 homogén egységet alkot, az Air Création zászlóshajójával, a Tanarggal is passzoló új szárny önmagában is siker. A motor többletköltségét a megtakarított üzemanyag megfelelõ számú repült óra esetén kompenzálja. Ez a motoros sárkányos pilóták nagy többségének igényeit tökéletesen kielégítõ új gép a négyütemû motor gazdaságossága és hosszú élettartama mellett reális áron garantál jó teljesítményt. A HKS-re a gyártó által vállalt 800 óra garancia jóval pénztárcakímélõbben hangzik, mint a Rotax 582 hivatalos 300 órája. Természetesen a szállítandó utasok súlya, kényelme és a poggyász mérete tekintetében némi kompromisszumot kell kötni, de az esetek 90%-ában ez nem jelent problémát.

Szöveg: Philippe Tisserant
KĂ©pek: Vol Moteur


 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
_PAGEGENERATION 0.06 _SECONDS