Ăšgy tĂ»nik, itt a visszatĂ©rĂ©s az elĂ©rhetõbb motoros sárkányos alternatĂvákhoz. Az Air CrĂ©ation elsõ lĂ©pĂ©se ez ĂĽgyben a HKS motorral szerelt Trek a sokak által rĂ©gĂłta várt, Ăşj iXess 13 szárnnyal. Kis szárny, kis motor, kis trájk, alacsony ár Ă©s jĂł teljesĂtmĂ©ny… jĂł nyomon vagyunk!
Az angol Quik pĂ©ldáján felbuzdulva az Air CrĂ©ation cĂ©lkitĂ»zĂ©se a szárnyfelĂĽlet Ă©s a fesztáv csökkentĂ©se volt, a minimális sebessĂ©g megõrzĂ©se mellett. A szárnyhoz az iXess 15 szerkezete szolgált kiindulĂłpontkĂ©nt, lecsökkentett fesztávval Ă©s mĂłdosĂtott profillal, mindemellett az eredmĂ©ny csak kĂ©t kilĂłval lett kevesebb. Bár a Trek felszállĂłtömege a megfelelõ emelkedĂ©s biztosĂtása Ă©rdekĂ©ben 400 kg-ra korlátozott, az iXess 13 450 kg-ig hitelesĂtett, Ăgy a Tanarg kĂĽlönbözõ verziĂłihoz is használhatĂł.A trájk egy HKS motorral szerelt Ă©s elöl burkolattal ellátott GTE. SzerkezetĂ©ben a legfontosabb változtatások a hátsĂł futĂłt Ă©rintik, melynek sok elemĂ©t a TanargtĂłl vettĂ©k át. Bár alacsonyabbnak tĂ»nik, de valĂłjában csak a nyomtáv nõtt meg, ezáltal javult a talajon valĂł stabilitás oldalszĂ©l esetĂ©n, illetve traverzálva törtĂ©nõ földet Ă©rĂ©skor.
A legendásan kis fogyasztásĂş HKS motornak csak kĂ©t hibáját szokták felrĂłni, a porlasztĂł hamar leamortizálĂłdĂł rögzĂtĂ©seit Ă©s az ezzel is összefĂĽggõ, alapjáraton jelentkezõ viszonylag erõs vibráciĂłt. A motor most kiegĂ©szĂtõ porlasztĂłrögzĂtõ elemeket kapott, melyek remĂ©lhetõen megoldják ezt a problĂ©mát. A 60 literes ĂĽzemanyagtartály Ă©s az alig 10 literes ĂłránkĂ©nti fogyasztás szĂ©lcsendben, 100 km/h utazĂłsebessĂ©g mellett 600 km autonĂłmiát biztosĂt a Trek számára.
A motor melegen Ă©s hidegen is pöccre indul, a kĂĽlönbsĂ©g csak annyi, hogy a második esetben rá kell nyomni a szĂvatĂłt, majd idõben visszahĂşzni. MelegĂtĂ©s alatt jelentõs vibráciĂłt tapasztalok, de egy kis gázzal rásegĂtve, a 2500–2800 ford./perc fordulatszám-tartományt elhagyva ez megszĂ»nik. A gurulás kellemes, a fordulĂł sugara jĂł, bár a Tanarg kĂ©nyelmĂ©t nem Ă©ri el: itt is fellĂ©p az Air CrĂ©ation minden egyĂ©b gĂ©pĂ©re jellemzõ „shimmy” jelensĂ©g, amit csak az orrfutĂł tengelyĂ©nek megszorĂtásával lehetett mĂ©rsĂ©kelni. Ez termĂ©szetesen visszahat a lassĂş gurulás pontosságára Ă©s finomságára.
A felszálláshoz 65 km/h Ă©s 6 másodperc kell teljesen kitolt trapĂ©zzal Ă©s nulla trimmel. Az optimális emelkedĂ©si sebessĂ©ggel – 80 km/h – Ă©n 4,3 m/szekundumot mĂ©rek, a gyártĂł 2,9 m/szekundumot ad meg teljes terhelĂ©s mellett, ami általában elegendõ is, talán hegyekben, meleg idõben lehet kevĂ©s.
A szárny igen kellemesnek bizonyul. Hozza a márkára általánosan jellemzõ, orsĂłzĂł stabilitást Ă©s pontosságot. A kisebb fesztáv hatása Ă©rezhetõ, a fordulĂłba valĂł bevitel lĂ©nyegesen kisebb erõkifejtĂ©st kĂván, mint a „nagyobb testvĂ©r” esetĂ©n. Ennek köszönhetõen, bár Ă©rdekes mĂłdon az orsĂłzĂł szögsebessĂ©g nem csökkent, mĂ©gis gyorsabbnak Ă©rezni a fordulást.
A trapĂ©z elõre-hátra mozgatásához szĂĽksĂ©ges erõkifejtĂ©s ĂzlĂ©sem szerint tökĂ©letes, a semleges helyzet markánsan Ă©rzĂ©kelhetõ, a lassĂtáshoz szĂĽksĂ©ges erõ pedig egyĂ©rtelmĂ»en figyelmeztet az átesĂ©s közeledtĂ©re. A trapĂ©z kezelĂ©sekor csak a legvĂ©gsõ – teljesen hasra hĂşzott – állásban van szĂĽksĂ©g nagyobb erõre.
A trim sebessĂ©gtartománya 85 Ă©s 100 km/h közötti. MĂ©rĂ©seimet mind trim nĂ©lkĂĽl vĂ©gzem el, kikĂĽszöbölendõ a profil mĂłdosulásának hatásait. Ilyen körĂĽlmĂ©nyek közt a nyomás, hõmĂ©rsĂ©klet- Ă©s tömegĂ©rtĂ©kekkel korrigálva minimális sebessĂ©gem 62 km/h, ami kiválĂłnak mondhatĂł, az egyik legjobb Ă©rtĂ©k az Ăşj generáciĂłs sárkányok között. Biztosak lehetĂĽnk benne, hogy a Tanarggal is 65 km/h alatti lesz: a kitĂ»zött cĂ©lt sikerĂĽlt megvalĂłsĂtani.
SĂşlyomat Ă©s a felfĂĽggesztĂ©si pont beállĂtását figyelembe vĂ©ve nem jutottam el a teljes átesĂ©sig. A trapĂ©zt teljesen kitolva már-már a határán voltam ugyan, de a szárny oldalirányĂş billegĂ©se ellenĂ©re is tartotta magát.
Ami a maximális sebességet illeti, a hasra húzott trapéz és a padlógáz nem elhanyagolható süllyedést eredményez. A trapézt kicsit kiengedve, a variót nullán tartva 129,5 km/órát mértem minden korrekció elvégzése után, ami jobb, mint a gyártó által prognosztizált 125 km/h!
Alapjáraton ketyegõ motorral a sülylyedés 2,8 m/s 80 km/h mûszer szerinti sebességnél, az aerodinamikai hatásfok tehát nem romlott, a siklószám 8 körüli. A leszállás problémamentes, ha a fináléban nem húzzuk eszeveszett erõvel a trapézt. A megfelelõ sebesség 90 km/h körüli, és még turbulens körülmények közt sem érdemes túllépni a 100 km/órát, csak feleslegesen meghosszabbodna a leszállási úthossz. A könnyû orsózóképességnek köszönhetõen ilyenkor könnyebb a röppálya korrigálása, mint a nagyobb szárnyaknál.
A Trek HKS Ă©s az iXess 13 homogĂ©n egysĂ©get alkot, az Air CrĂ©ation zászlĂłshajĂłjával, a Tanarggal is passzolĂł Ăşj szárny önmagában is siker. A motor többletköltsĂ©gĂ©t a megtakarĂtott ĂĽzemanyag megfelelõ számĂş repĂĽlt Ăłra esetĂ©n kompenzálja. Ez a motoros sárkányos pilĂłták nagy többsĂ©gĂ©nek igĂ©nyeit tökĂ©letesen kielĂ©gĂtõ Ăşj gĂ©p a nĂ©gyĂĽtemĂ» motor gazdaságossága Ă©s hosszĂş Ă©lettartama mellett reális áron garantál jĂł teljesĂtmĂ©nyt. A HKS-re a gyártĂł által vállalt 800 Ăłra garancia jĂłval pĂ©nztárcakĂmĂ©lõbben hangzik, mint a Rotax 582 hivatalos 300 Ăłrája. TermĂ©szetesen a szállĂtandĂł utasok sĂşlya, kĂ©nyelme Ă©s a poggyász mĂ©rete tekintetĂ©ben nĂ©mi kompromisszumot kell kötni, de az esetek 90%-ában ez nem jelent problĂ©mát.
Szöveg: Philippe Tisserant
KĂ©pek: Vol Moteur
KĂ©pek: Vol Moteur