Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Merevszárnyú UL

A Cessna is beadta a derekát...


A júliusban megrendezett AirVenture Oshkosh 2006 kiállításon a feltűnően sok újdonság közül is kitűnt a Cessna által bemutatott, LSA (Light Sport Aircraft, könnyű sportrepülő) kategóriájú új gép. A két éve létrehozott LSA kategóriába maximum 1320 font (600 kg) felszállósúlyú és 120 csomó (kb. 220 km/h) maximális sebességű kétüléses gépek tartoznak.

Ez azért számít mérföldkőnek a motoros könnyűrepülés égi országútján, mert a Cessna mind ez idáig görcsösen ragaszkodott a „hagyományos” certifikált légi járművek gyártásához, aminek eredményeképpen eddig a történelmi pillanatig még legfrissebb portékájuk is lényegében második világháborús technológiát tükrözött.
Mint Jack Pelton, a Cessna igazgatója elmondta, az új gép körülbelül féléves fejlesztés eredménye. Bár a Cessna a repülőgépmotorok vezető gyártójával, a Textron Lycominggal egy üzleti csoportba tartozik, az új gépet mégis egy 100 lóerős Rotax 912 S motor hajtja, a súlyhatár szempontjainak figyelembevételével. A gyártást hosszas piackutatást követően előreláthatóan csak a jövő évben kezdik meg, ha sikerül leszorítaniuk az előállítási költségeket annyira, hogy az alapmodell vételára az általuk reálisnak tartott 80.000 dollárt ne lépje át. Ami a piaci igényeket illeti, számításaik szerint az első évben akár 2000 gépet is felvehet a piac, utána pedig évi 600 darab körüli forgalmat várnak.
A nagyrészt alumíniumból, egyes részleteiben pedig kompozitból készült gép 120 centiméteres kabinszélességével egyike kategóriája legkényelmesebbjeinek. Szárnyait biztonsági okokból nem tervezték behajthatóra, mivel az USA-ban az európai országokkal ellentétben ennek a kritériumnak nincs nagy jelentősége.
Jack Pelton reméli, hogy a könnyű sportrepülőgép új pilótákat vonzhat, és lendületet adhat a repülőgép-iparnak.
A Cessna másik újdonsága prototípusának első, teljes meglepetést okozó bemutató repülésére is sor került az oshkoshi kiállításon. Az „NGP” (Next Generation Piston, új generációs dugattyús motorral szerelt gép) eddig 20 órát repült, és a Cessna új termékcsaládját vezeti be. Teljesítményadatok és egyéb specifikációk közlése még korai lenne, mondta Pelton, de meggyőződésük, hogy az új modell világszintű sikert arat majd. A Cessna több mint fél évszázadon át vitathatatlanul vezető szerepet játszott a repülőgépiparban, s most ezekkel az újításokkal kíván a következő évtizedekre elegendő lendületet hozni tevékenységébe.

A Vol Moteur cikke nyomán fordította Kádár Andrea


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Merevszárnyú UL

Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.01 másodperc