2006. július 17-tõl 20-ig.
Ăštvonal: Tököl – FertõszentmiklĂłs – Wiener Neustadt – Trieben – Zell am See.
Zell am See – Lienz – Nötsch – FĂĽrstenfeld – SármellĂ©k – Balatonakali – Tököl.
Repült kilométer: 1068 km
Repült idõ: 14,5 óra
1. TĂłth Balázs 57-77 GĂ©ptĂpus: DTA Voyageur II Dynamic 450
2. Kun Zoltán 57-23 GĂ©ptĂpus: Apollo C–15D RGT–582
Kun Zoli beszámolója
VĂ©gre felvirrad az indulás napja! Már hetek, sõt hĂłnapok Ăłta erre várok, hogy vĂ©gre elemelkedjĂĽnk a földtõl, magunk mögött hagyva a szĂ©p magyar sĂkságot, Ă©s irány az osztrák hegyvidĂ©k.
2006. július 16. vasárnap, ragyogó napsütés, erõs szél.
Bázisrepterünkön, a tököli reptéren találkozunk délután 2 órakor.
Tankolás, bepakolás, kisebb szerelés még az utolsó pillanatokban, tanakodás, hogy mit hagyjunk itthon az irdatlan mennyiségû cuccból, amit a két sárkány köré halmoztunk.
Sátor, hálózsák, matrac, váltóruhák, szerviztáska, kanna stb. csupa szükséges dolog. Egyedül a két kisszék tûnik kicsinyt luxusnak, no de szegények ne árválkodjanak itthon, találunk nekik is helyet. Az indulást délután 5-re terveztük, de a szél nem akar gyengülni. Mindketten az indulás lázában égünk, de kiszámoljuk, hogy ebben az erõs északnyugati szélben kb. 3,5 óra lenne elérni Fertõszentmiklóst, ezért szomorkodva másnap napkeltére tesszük az indulást.
2006. jĂşlius 17. hĂ©tfõ, 5 Ăłra 15 perc. SzĂ©lcsend! MotorindĂtás, melegĂtĂ©s, irány FertõszentmiklĂłs. A repteret kb. 1 Ăłra 40 perc alatt Ă©rjĂĽk el, termĂ©szetesen Ăştközben beerõsödik a szembeszĂ©l. A reptĂ©ri szemĂ©lyzet hajnali 9, negyed 10 között kiĂ©rkezik, majd kisebb procedĂşrák a vámoltatásnál, Ă©s máris indulhatunk 12 körĂĽl Wiener Neustadtba.
Wiener Neustadt repterĂ©t 40-45 kilomĂ©teres szĂ©l keresztezi totál 90º-kal, szinte vizet facsarok a kormányrĂşdbĂłl, már eszembe se jut a virsli, csak a leszállásra koncentrálok. A vám kicsit olajozottabban mĂ»ködik itt, kb. fĂ©l perc. A szárnyat leszereljĂĽk, lefektetjĂĽk, eszem-iszom, kis pihenõ, tankolás kĂ©nyelmesen egybõl a tankba (400 forint/l), majd kifizetjĂĽk a 10 eurĂł körĂĽli leszállási illetĂ©ket, Ă©s start. SzerencsĂ©re a szĂ©l egy kicsit csendesedett, de bennĂĽnk volt a frász, hogy mi lesz majd a hegyek között! Semmering felĂ© vettĂĽk az irányt, Ă©s 15-20 kilomĂ©ter megtĂ©tele után elĂ©rtĂĽnk a völgy bejáratához, ahol az Ăştvonalunk folytatĂłdik. GyönyörĂ» látvány tárult elĂ©nk, jobbra-balra Ăłriási hegyek, a völgyben kis városok, golfpályák, a hegyoldalakon felvonĂłkkal teletĂ»zdelt sĂpályák.
Csodálkozásunkra a völgyben teljesen kisimult a levegõ, megszĂ»nt a szĂ©l, Ă©s termikes dobálások sem voltak. Este 7 Ăłra körĂĽl Ă©rtĂĽk el Trieben repĂĽlõterĂ©t. 5 Ăłra repĂĽlĂ©s Ă©s 420 kilomĂ©ter megtĂ©tele után elhatároztuk, hogy letáborozunk. A triebeni reptĂ©r gyönyörĂ», hatalmas hegyek között fekszik, kb. 600 mĂ©teres aszfaltkifutĂł, gyönyörĂ» nyĂrt gyep, szĂ©p hangár, illetve torony, Ă©s nagyon elenyĂ©szõ repĂĽlõforgalom. SörözgetĂ©s, vacsorázás, sátorverĂ©s, alvás. Reggel a reptĂ©r melletti benzinkĂştbĂłl feltankoltuk a gĂ©peket, majd rövid eszmecsere az irányĂtĂł Ăşrral, aki nagyon boldog volt, hogy ellátogattunk hozzájuk MagyarországrĂłl, Ă©s örömĂ©t kifejezve csak fejenkĂ©nt 8 eurĂłt kĂ©rt el a leszállásĂ©rt, de megnyugtatott, hogy ebben a sátorhely is benne van!
DĂ©li 12 Ăłrakor szakadtunk el a triebeni pályátĂłl Ă©s emelkedtĂĽnk 2000 mĂ©ter fölĂ©. Ebbõl a magasságbĂłl már láttuk, hogy utunk e szakasza sokkal szebb lesz, mint az elõzõ napi volt. 3000 mĂ©ter magas, hĂłval tarkĂtott hegyek között vezetett az utunk, enyhe hátszĂ©l, termik nulla, hát kell ennĂ©l több? EltĂ©vedni lehetetlensĂ©g, hiszen Semmeringtõl kezdve egy völgyben vezetett az Ăşt. Mintegy másfĂ©l Ăłra repĂĽlĂ©s után Ă©rtĂĽk el utunk cĂ©lját, Zell am See-t. Besoroltunk a zajterhelĂ©s miatt bakancs alakĂşra sikeredett iskolakörre, majd körĂĽlbelĂĽl 4 leszállĂł gĂ©p után mi is földet Ă©rtĂĽnk. A reptĂ©r ugyancsak mesĂ©s, nyĂ»gözĂ©s után megbeszĂ©lĂ©s az irányĂtĂłval, akitõl kaptunk kĂ©t biciklit, mivel a belváros kicsit odĂ©bb volt. Egy kellemes vendĂ©glõben fejenkĂ©nt 10-12 euróért bekaptunk egy-egy Ă©telmintát, majd Balázs barátom szemfĂĽlessĂ©gĂ©nek köszönhetõen fĂ©l perc alatt jutottunk egy belvárosi szálláshoz, potom pĂ©nzĂ©rt. Másnap hajnali 12-kor szálltunk fel a reptĂ©rrõl. Tanultunk az elõzõ napbĂłl, hogy termik szinte kizárva, ezĂ©rt legalább kipihentĂĽk az este fáradalmait. ElĂ©rkezett az utunk legnehezebb szakasza, Zell am See-bõl átrepĂĽlni Lienzbe. A távolság kb. 50 km, de fel kell mászni legalább 3200 mĂ©terre, leszállĂł sehol, csak szikla, amerre a szem ellát. JĂł alaposan felöltöztĂĽnk, kĂ©t nadrág, pulcsi a repĂĽlõs ruha alá, kesztyĂ», vastag zokni stb. Az agyonpakolt gĂ©pekkel szĂ©p nyugodtan, motort kĂmĂ©lve emelkedtĂĽnk a kellõ magasságba. Mivel ez a vidĂ©k a Hohe Tauern Nemzeti Parkhoz tartozik, Ăgy csak az alattunk kĂgyĂłzĂł autóút fölött repĂĽlhettĂĽnk. Amerre a szem ellát, hĂłval borĂtott sziklás hegyek, mellettĂĽnk a Grossglockner 3800 mĂ©teres csĂşcsa magasodott fölĂ©nk mĂ©g legalább 500 mĂ©terrel. A levegõ sima, egy rándĂtás sincs, igazi jĂł lĂ©gi fotĂłs idõ. Sajnos eme csodálatos Ă©lmĂ©nynek elĂ©g hamar vĂ©ge lett, pillanatok alatt a hágĂł másik oldalán találtuk magunkat, Ă©s megkezdtĂĽk a sĂĽllyedĂ©st a lienzi reptĂ©r felĂ©. Lienzben leszálltunk, mivel odafönn 3300 mĂ©teren kellemes volt a meleg ruha, viszont 2000 mĂ©terrel lejjebb már facsarni lehetett a vizet az alsĂłgatyámbĂłl. A lienzi reptĂ©ren kifizettĂĽk a 8 eurĂł átöltözĂ©si dĂjat, Ă©s már indultunk is tovább Nötsch felĂ©. KĂ©tezer mĂ©teres magasság környĂ©kĂ©n repĂĽltĂĽnk, fölöttĂĽnk mĂ©g kb. 1000 mĂ©terrel gyalogsárkányosok Ă©s siklĂłernyõsök hada, a nötschi reptĂ©rrõl láttunk olyan vitorlázĂłrepĂĽlõt, ami legalább 5000 mĂ©teren forgolĂłdott.
Másnap reggel Ăştvonalunk: Villach, Wolfsberg, majd a grazi CTR-t Ă©szakrĂłl kerĂĽlve cĂ©l a fĂĽrstenfeldi reptĂ©r, ahol vámoltatunk. VisszafelĂ© Grazig nagyon szĂ©p tájak fölött visz az Ăşt, utána viszont kezdõdik az egyhangĂş lapály, Ă©s vele egyĂĽtt, mivel már dĂ©l felĂ© járt az idõ, a dobálĂłzás is beindult. FĂĽrstenfelden 1 Ăłra várakozás után tudtunk Ăştnak indulni Magyarország felĂ©. 2 Ăłra körĂĽl Ă©rtĂĽk el a Balaton Airportot, SármellĂ©ket. SármellĂ©ken gördĂĽlĂ©keny volt a vám, Ă©s gördĂĽlĂ©kenyen gomboltak le rĂłlunk 12 eurĂłnak megfelelõ forintnyi leszállási illetĂ©ket. Mindezek után eldöntöttĂĽk, hogy a tököli reptĂ©r a maga szerĂ©ny 5 eurĂłs leszállási illetĂ©kĂ©vel szinte diszkont reptĂ©rnek számĂt.
Balatonakalin még leszálltunk beköszönni az ottani sárkányos csapatnak, majd továbbindultunk Tököl felé. Öt óra harminc perces repülés és mintegy 530 kilométer megtétele után élmény volt kiszállni a gépbõl.
Mindent összegezve szenzáciĂłs Ăşt volt. 4-5 nap alatt nagyon kĂ©nyelmesen teljesĂthetõ, persze ha olyan szerencsĂ©je van az embernek az idõjárással, mint nekĂĽnk volt. A táj felĂĽlmĂşlhatatlan, az emberek egytõl egyig kedvesek, barátságosak. NegatĂv Ă©lmĂ©nyben szinte nem is volt rĂ©szĂĽnk. Csak ajánlani tudom ezt az Ăştvonalat mindenkinek!
Tóth Balázs megjegyzései
Zoli beszámolójához hozzátenni már nehezen tudnék, ezért álljon itt végezetül néhány drága pénzen szerzett jó tanács, fontossági sorrend és a teljesség igénye nélkül, túrázni vágyóknak:
• MĂ©g otthon gyakoroljuk a szárny gyors levĂ©telĂ©t Ă©s földre fektetĂ©sĂ©t. Erõs szĂ©lben ezt valĂłszĂnĂ»leg egyedĂĽl kell elvĂ©geznĂĽnk, mivel társunk saját bajával Ă©s gĂ©pĂ©vel lesz elfoglalva.
• Egy tartalĂ©k benzineskanna mindig jĂłl jön, kĂĽlönösen ha tĂşlzottan bĂzva a reptereken általában fellelhetõ 95-ös benzinben, esetleg mĂ©giscsak a következõ benzinkĂştig tartĂł gyalogtĂşrával egĂ©szĂĽl ki napi fitness-programunk.
• A kempingszĂ©k, csakĂşgy mint az ICAO tĂ©rkĂ©p Ă©s a Jeppesen Bottlang Airfield Manual elengedhetetlen tartozĂ©ka a repĂĽlĂ©sek megtervezĂ©sĂ©nek.
• Az összes lehetsĂ©ges papĂrral (szakszĂł vagy pilĂłtaigazolvány, orvosi, lĂ©gialkalmassági, biztosĂtás stb.) felvĂ©rtezve mĂ©g mindig szĂĽksĂ©gĂĽnk van egy kis nyelvtudásra, rádiĂłforgalmazásra Ă©s a helyi eljárások minimális ismeretĂ©re Ă©s betartására, hogy könnyedĂ©n elnavigáljunk idegen tájakon.
• Az országhatárt átlĂ©põ repĂĽlĂ©seknĂ©l egy lajstromjel (HA-….) Ă©s egy mĂ»ködõ transzponder nagyban megkönnyĂtheti dolgunkat. Nem azt mondom, hogy ezek nĂ©lkĂĽl nem lehet, de biztos, hogy több magyarázkodásra lesz szĂĽksĂ©gĂĽnk.
• És vĂ©gezetĂĽl pár szĂł a „málházásrĂłl”: mivel sárkányunk csomagtere erõsen korlátozott, ezĂ©rt szĂĽksĂ©gszerĂ»en kisebb-nagyobb táskákat kell itt-ott rákötöznĂĽnk. A táskák, zsákok, kempingfelszerelĂ©sek rögzĂtĂ©sĂ©nĂ©l ne elĂ©gedjĂĽnk meg csupán azzal, hogy nem esik le (rögtön) a gĂ©prõl! Saját tapasztalatom a FertõszentmiklĂłs–Wiener Neustadt szakaszrĂłl: kis turbulencia, egy Ăłra torna, a szárny csak kĂ©t 45 fokos bedöntĂ©s közben van egy pillanatig vĂzszintesen. Ez volt egyĂ©bkĂ©nt a tĂşra legrázĂłsabb rĂ©sze. Eközben fĂ©l kĂ©zzel a rádiĂłt kezelem Ă©s a trapĂ©zba kapaszkodom, miközben a másik kezemmel a fĂĽlem mellett lobogĂł hátizsákomat prĂłbálom maradásra bĂrni. NehĂ©zsĂ©gek árán, de sikerĂĽlt. A földön a problĂ©ma kielemzĂ©se után megszĂĽletett, a már szabadalmaztatott „TĂłth Balázs- fĂ©le lobogásgátlĂł heveder”!