Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Versiunea în româneste
 
Motoros sárkány

Blois 2006


AmiĂłta a világ legnagyobb UL-rendezvĂ©nyĂ©t átköltöztettĂ©k az onzaini farmrĂłl Blois Breuil repterĂ©re, varázsa már nem a rĂ©gi. A gazdasági Ă©let pangása is visszaköszönhet a jelensĂ©gben, a lĂ©nyeg az, hogy minden Ă©vben fakĂłbb, lelketlenebb a buli. MinĂ©l profibb mĂłdon nyomatják a szervezõk a marketinget, Ă©s minĂ©l inkább forog a találkozĂł a „kiállĂ­tás Ă©s vásár” világa, konkrĂ©tan: a termĂ©kek körĂĽl, annál kevĂ©sbĂ© mĂ»ködik az egĂ©sz.

Bugxt’air akciĂłban
Évekkel ezelõtt úgy tûnt, hogy egy kiállítóra folyamatosan több mint tíz látogató jut, az idén az volt a benyomásunk, hogy a standokon észlelhetõ jelenlét szempontjából az egy kiállítóra esõ látogatók aránya csak törtszámokban fejezhetõ ki. A hangulat ennek megfelelõen morózus volt. A kiállítók zsörtölõdtek, a látogatók pedig szemlesütve tébláboltak a standok között, azzal a bûntudattal, hogy úgysincs pénzük megvásárolni semmit. Ami a kiállított repülõszerkezeteket és mindenféle kellékeket, kütyümütyüket illeti, elõ lehet venni a tavalyi beszámolót (Aeromagazin 2005. októberi szám, illetve www.vampair.hu/rendezvények), néhány kivételtõl eltekintve érvényes az idei kiállításra. Ebben a beszámolóban csak ezekrõl a kivételekrõl teszek említést, persze a teljesség igénye nélkül.
Polaris amfĂ­bia
A „nem csak a levegõben”, pontosabban az: „akkor sem felesleges, ha nem lehet, vagy nem tudsz repĂĽlni”ideolĂłgia mentĂ©n teret hĂłdĂ­tottak a kĂ©t- vagy többĂ©ltĂ» lĂ©gi jármĂ»vek. Földi asszisztencia nĂ©lkĂĽl Ă©rkezett a helyszĂ­nre a Bugxt’air, amit már Basse Hamban láthattunk (Ă©s Ă­rtunk is rĂłla az elõzõ számban), illetve egy meglehetõsen abszurd Quad, kardántengelyen keresztĂĽl meghajtott lĂ©gcsavarral Ă©s motoros sárkányos szárnnyal szerelve, ez utĂłbbi szerencsĂ©re nem repĂĽlt. A vĂ­zrõl Ă©s szárazföldrõl is ĂĽzemelni kĂ©pes lĂ©gi jármĂ»veket az olasz gyártĂłk kĂ©pviseltĂ©k.
Polaris amfĂ­bia
A Ramphos saját fejlesztésû dúcolt (tehát a felsõ sodronykört megspóroló) 15,5 m2-es szimpla borítású szárnnyal szerelte kompozit merev testû bárkáját, amiben a Smart
Eric Changeur amatõr Ă©pĂ­tĂ©sû amfĂ­bia autogirĂłja
dízelmotorját láthattuk viszont. Ez a gép állítólag 90 és 120 közötti utazóra képes, 145 km/h-s VNE mellett. Jó lett volna látni, de nem került rá sor. A Polaris Zodiac-testû kétéltûje viszont többször is repült, nem is olyan roszszul. Sebessége persze inkább 60 és 90 között mozgott, és a hangosbemondóban hallható kommentárjukban ennél többet nem is hazudtak a gubbióiak.
JPX motoros Exel
A futó mechanizmusa bájosan egyszerû, de hatékonynak tûnik. Elsõ alkalommal autogirót is láttunk amfíbia változatban, igen kínlódva szállt fel, a pálya teljes hossza kellett neki, igaz: 90°-os oldalszélben. Hogy ez vízrõl mûködik-e egyáltalán, el sem tudom képzelni.
Pipistrel Taurus utasfülkéje és szárnya
A kompozit gépcsodák világában továbbra is meghatározó trend a nagystílû, de egyre reménytelenebb vakítás. A valósággal köszönõ viszonyban sem levõ számadatok már csak a balekokat és a dilettánsokat késztetik elismerõ bólogatásra, az idei eladási statisztikák szerint a bukszák már egyre kevésbé nyílnak meg a 250 km/h felettinek deklarált utazósebességtõl. A kompozitcsodáknál láttunk azért néhány érdekes és ígéretes alternatívát, fõleg a motoros vitorlák között. Ilyen volt az Alpaero/Noin által gyártott, 320 cm3-es JPX motorral és automatikusan összecsukódó háromtollú légcsavarral szerelt EXEL, errõl sok jót mondanak, 13,74 m-es fesztávval elért több mint 30-as siklószáma, 60 és 120 közötti utazója, 170 km/h-s VNE-je érvényes alternatívát jelenthetnek a magányos vitorlázásra vágyók számára, képességeihez mért közel negyvenezer euró alatti áfás vételára nem is olyan szemérmetlen. Az UL motoros vitorlázás másik végletét a kétszemélyes (egymás mellett ülõs) Pipistrel Taurus illusztrálta. 15 m-es fesztáv, 41-es siklószám, 503-as Rotax, 62 és 205 km/h közötti sebességtartomány, 225 km/h-s VNE, százezer euró feletti vételár. Ez szakértõk szerint minden bizonnyal a világon létezõ legjobb ár/érték arány, de ez sajnos semmit nem változtat azon a katasztrofális helyzeten, hogy százezer euró ma testvérek között is százezer euró.
FM 250 Vampire
A papĂ­ron mĂ©g utazásra tervezett, a valĂłságban csak trĂłfeakĂ©nt mĂ»ködõ kompozit „kitartottak” közĂĽl hármat emelnĂ©k ki, bár egyik sem idei termĂ©s. A cseh Flying Machines által (övĂ©k a full kompozit Carbon One motoros sárkány is) gyártott FM 250 Vampire pĂ©ldamutatĂłan mĂ©rlegre állĂ­tva demonstrálta, hogy száraz tömege kereken 255 kg. 10,05 m2-es szárnyfelĂĽletĂ©vel, a Rotax 100 lovával Ă©s a Duc Swirl „constant speed” jellegĂ» három tollával hihetõen bĂ­rja a 200-as utazĂłtempĂłt, alacsony tömegĂ©nek Ă©s a terpeszlapoknak köszönhetõen a leszállás vagy az átesĂ©s fejezetĂ©nĂ©l sem hagyhat kĂ­vánnivalĂłt. A felsõ kategĂłriás kompozitgĂ©peknĂ©l átlag tĂ­zezer eurĂłval olcsĂłbb, ami „õszinte” tömegadatai Ă©s használati Ă©rtĂ©kkel bĂ­rĂł repĂĽlĂ©si tulajdonságai miatt is dicsĂ©retes. A szintĂ©n csehek által gyártott KLN-t is elõször láttuk Blois-ban, a francia dĂ­ler szerint „egy seggbõl” repĂĽltĂ©k át PrágábĂłl, átlag 130 csomĂłs sebessĂ©ggel.
BehĂşzhatĂł futĂłs KLN
Carbon Esqual
A kecses, szemet gyönyörködtetõ, mint ilyen: aerodinamikailag is hatĂ©kony vonalak, a behĂşzhatĂł futĂł, a 9,77 m2-es szárnyfelĂĽlet, a 912S Ă©s a háromtollĂş állĂ­thatĂł szögĂ» Woodcomp ezt minden további nĂ©lkĂĽl lehetõvĂ© teszik, mĂ©gpedig vĂ©lhetõen 20 l/h alatti ĂĽzemanyag-fogyasztással. Az ilyen jellegĂ» ĂĽzenet szerintem mĂ©gsem hasznos. Ez azonban ne hozzon zavarba senkit, vegyĂĽk Ăşgy, hogy nem mondtam semmit, nehogy tovább rontsam a kĂ©tsĂ©gbeesett kisrepĂĽlõgyárosok eladási esĂ©lyeit. Amikor majd azt hallom, hogy a nagy utazgatásban (ami alkalmasint sĂĽrgõs, netán ĂĽzleti cĂ©lĂş is lesz) Ăşjabb pilĂłta akadt fenn a termĂ©szetes szelekciĂł hálĂłján, majd nyelek egyet, Ă©s nagytudásĂşan azt gondolom: na ugye, hogy ugye…
Fásult érdeklõdõ a Quik 450 GT-ben. Szakértelmét
dicsĂ©ri, hogy a trapĂ©z elĂ© ĂĽlt be…
Az Airborne utasülésében helyet foglaló családapa inkább csak flörtöl,
a dekoratív hostess szakmai kérdésekre csak mosolyogni tud,
de azt nagyon csábosan
A spanyol Esqual Carbon az abszolĂşt csĂşcs az UL-kĂ©pmutatásban. Ezzel mĂ©g utazni sem kell a meghaláshoz, amint ezt maga feltalálĂł-fejlesztõ szĂĽlõatyja is demonstrálta. Az Ăşjabb változatokon kĂ©tsĂ©gbeesett erõfeszĂ­tĂ©seket tesznek a tömegadatok „hivatalossá” tĂ©telĂ©Ă©rt, de ez termĂ©szetesen a vĂ©telárat növeli. A fogyĂłkĂşra eredmĂ©nye a kĂ©pen láthatĂł orrfutĂł. ElkĂ©pzelni is rossz, hogy milyen eredmĂ©nye lehet egy közepesen precĂ­z kilebegtetĂ©snek ezzel az alacsony sebessĂ©gekre köztudottan alkalmatlan, pilĂłtatudás szempontjábĂłl nemhogy igĂ©nyes, de kimondottan rosszindulatĂş repĂĽlõ szerkezettel. A motoros sárkányok világában sem törtĂ©nt áttörĂ©s. PegasusĂ©k kiállĂ­tották a 15 m2-es Ă©s wingletes szárnnyal szerelt Quik 450 GT-t, bemutatĂł repĂĽlĂ©sekkel is demonstrálták: ez a gĂ©p már utassal, 450 kg-os maximális terhelĂ©ssel is tud 60 km/h alatti sebessĂ©ggel repĂĽlni, mĂ©g ha ennek Ă©rdekĂ©ben le kellett mondani az utolsĂł harminc km/h-rĂłl, melyeknek köszönhetõen iskolakörön Cessnát lehetett elõzni.
DTA Combo
A megmaradt 125 km/h-s utazĂłsebessĂ©g azonban bõven elĂ©g egy kis tĂşrázgatáshoz, Ă­gy a nyeszlett kerekek ellenĂ©re már nem kizárĂłlag a betonkifutĂł vagy a több Ă©vszázada nyĂ­rt golfpálya a leszállás alternatĂ­vája. Az ausztrálok vĂ©gre elhozták az Airborne-t, Ăşgy az XT 912 Streak III-as, mint az XT 582 Cruze változatban. Elõbbi 13,5 m2-es szárnnyal repĂĽl, utazĂłja 130 körĂĽl van, VNE-je 157 km/h. UtĂłbbi 14,4 m2-es szárnnyal is „beĂ©ri”, utazĂłja Ă­gy 100 km/h körĂĽli, a VNE pedig 135 km/h. Igen harmonikus Ă©s strapabĂ­rĂł szerkezetek, kivitelezĂ©sĂĽk vonatkozásában sem Ă©rheti szĂł a ház elejĂ©t. Világviszonylatban több százat adtak már el mindkĂ©t tĂ­pusbĂłl. A francia piacra valĂł betörĂ©s Ă©rdekĂ©ben akciĂłs áfás áraik 35, illetve 26 ezer eurĂłnál kezdõdnek. Ezt csak azĂ©rt jegyzem meg, mert Ăşgy stĂ­lusban, mint repĂĽlĂ©si domĂ©nium tekintetĂ©ben egy kategĂłriában futnak (vagy inkább repĂĽlnek) a Halley Kft. által gyártott motoros sárkányokkal. Akkor pedig hol van a kolosszális árkĂĽlönbsĂ©g magyarázata? A DTA vĂ©gre-valahára bemutatta a Combo burkolt változatát, be kell látni: a többĂ©ves marketingkampány erõfeszĂ­tĂ©seihez Ă©s a Hitchcock-i „suspense”-hez kĂ©pest az eredmĂ©ny elĂ©g elkeserĂ­tõ. A tervrajzokon mĂ©g teljesen burkolt volt a trájk, a tetõrĂ©sz azonban a rajzasztalon maradt.
DĂ­zel motoros Dynaero MCR
Az Aeromagazin olvasĂłi már ismerik: a Gaz’Aile, aki pedig
reá könyököl: Serge Pennec, as himself.
A bemutató repülések során demonstrálták, hogy az új trájk az 582-es Rotax szerény 65 lovával is képes a 145 km/h-s utazósebességre, csak azt nem árulták el, hogy eközben mennyi volt az üzemanyag-fogyasztás. Amikor a szpíker feltette a kérdést a repülést kommentáló Jean Michel Dizier-nek, a DTA fejlesztõmérnökének, hogy miként lehet elvégezni a motoron a repülés elõtti ellenõrzést, a következõ laza válasz hangzott el: Ugyan, ki csinál még effélét manapság? Ettõl eltekintve a gép vonalvezetése biztosan tetszeni fog egyeseknek, mások meg jót röhögnek rajta, egy biztos: feltûnést fog kelteni. Remélhetõleg hamarosan lesz ideje Tóth Balázs barátunknak tesztelni az új csodát, õ, mint DTA-szakértõ, majd megmondja az õszinteséget.
Az idei Blois nagy esemĂ©nye a dĂ­zel motorok támadása volt. A piac turbĂłsĂ­tására igencsak szĂĽksĂ©g van, a lelemĂ©nyes UL-gyártĂłk meg is ragadják az alkalmat. Az tĂ©ny, hogy az olcsĂł ĂĽzemanyagbĂłl is alacsony fogyasztásĂş, nyomatĂ©kos, könnyen kezelhetõ (dĂşsĂ­tást-szegĂ©nyĂ­tĂ©st nem igĂ©nylõ), a porlasztĂłfagyást nem ismerõ motorok nagyon Ă­gĂ©retesek. Csak a tömeg- Ă©s rezgĂ©ssel kapcsolatos problĂ©mákat kell mĂ©g megoldani. Vannak erre elkĂ©pzelĂ©sek, sõt: egyre kiforrottabb megoldások is. A látottak alapján Ăşgy tĂ»nik, hogy a legmegbĂ­zhatĂłbb alapokat a Smart, a VW Ă©s a PSA 1,4–1,7 literes common rail rendszerĂ» motorjai kĂ©pezik.
Mission 106 Ă©s az UL260i
A hagyományos robbanómotoroknál is zajlik a történelem. A Loravia bemutatta az elsõ garanciális feltételek mellett integrálható injektoros rendszert a 912-es Rotaxhoz. Dupla Fadec (teljesen autonóm digitális vezérlés), levegõdoboz, injektorok: mindez beszerelve és 1 év garanciával 1900 euróért. Ez már igen! A belga fejlesztésû UL260i, mely 3300-as fordulaton 95 lóerõt és 2500-as fordulaton 207 Nm-t biztosít, csinos farokfutósban gyûjti a tapasztalatot, a gyártó 10450 eurós áron kínálja, teljes körû garanciával, de csak olyan UL-konstruktõröknek vagy ismert szakiknak, akik egyfajta tesztüzemmódban hajlandóak használni, és a tapasztaltakat képesek szakszerûen dokumentálni. A szintén belga Masschi 105 nagyon meglepõ boxer négyhengeres, már csak azért is, mert oldalt szelepelt. Deklarált tömeg-nyomaték-teljesítmény adatai (80 LE 2850-es fordulatszámon, 200 Nm 2500 és 3400 ford./perc között, mindez 45 kg száraz tömeg mellett) teljesen érvényes alternatívát láttatnak benne a könnyû merevszárnyúak vagy a fecskeszárnyú motoros sárkányok számára.
Befecskendezõs R912S
Masschi motor
Jos Schepers-féle Subaru
Injektoros Hirth F33
65 kg-ot mutatott a mérleg, amelyikre a Jos Schepers által avionnált EA 81-es Subaru motort felakasztották. Ehhez a blokkot teljes egészében körülmarták, különleges turbót és elektronikát kapott, 100-130 lóerõt vesznek le róla. Ez a motor terjed a legjobban az utóbbi idõben a kétszemélyes autogirók és a minihelikopterek géposztályában. A Hirth F33 E a Fresh Breeze Monsterén is használt egyhengeres befecskendezõs változata. Hátimotorra integrálni talán bevállalósnak tûnhet, de a könnyû kétszemélyes trájkok erõforráshiányát megoldhatná. Errõl hamarosan lesz alkalmunk referálni.

Szöveg: Szabó György
FotĂłk: Koszta PĂ©ter


 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Forgószárnyas ULHátimotorMerevszárnyú ULMinden más ami repülMotoros sárkányVitorlázó

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
_PAGEGENERATION 0.20 _SECONDS