AmiĂłta a világ legnagyobb UL-rendezvĂ©nyĂ©t átköltöztettĂ©k az onzaini farmrĂłl Blois Breuil repterĂ©re, varázsa már nem a rĂ©gi. A gazdasági Ă©let pangása is visszaköszönhet a jelensĂ©gben, a lĂ©nyeg az, hogy minden Ă©vben fakĂłbb, lelketlenebb a buli. MinĂ©l profibb mĂłdon nyomatják a szervezõk a marketinget, Ă©s minĂ©l inkább forog a találkozĂł a „kiállĂtás Ă©s vásár” világa, konkrĂ©tan: a termĂ©kek körĂĽl, annál kevĂ©sbĂ© mĂ»ködik az egĂ©sz.
Évekkel ezelõtt Ăşgy tĂ»nt, hogy egy kiállĂtĂłra folyamatosan több mint tĂz látogatĂł jut, az idĂ©n az volt a benyomásunk, hogy a standokon Ă©szlelhetõ jelenlĂ©t szempontjábĂłl az egy kiállĂtĂłra esõ látogatĂłk aránya csak törtszámokban fejezhetõ ki. A hangulat ennek megfelelõen morĂłzus volt. A kiállĂtĂłk zsörtölõdtek, a látogatĂłk pedig szemlesĂĽtve tĂ©bláboltak a standok között, azzal a bĂ»ntudattal, hogy Ăşgysincs pĂ©nzĂĽk megvásárolni semmit. Ami a kiállĂtott repĂĽlõszerkezeteket Ă©s mindenfĂ©le kellĂ©keket, kĂĽtyĂĽmĂĽtyĂĽket illeti, elõ lehet venni a tavalyi beszámolĂłt (Aeromagazin 2005. oktĂłberi szám, illetve www.vampair.hu/rendezvĂ©nyek), nĂ©hány kivĂ©teltõl eltekintve Ă©rvĂ©nyes az idei kiállĂtásra. Ebben a beszámolĂłban csak ezekrõl a kivĂ©telekrõl teszek emlĂtĂ©st, persze a teljessĂ©g igĂ©nye nĂ©lkĂĽl.A „nem csak a levegõben”, pontosabban az: „akkor sem felesleges, ha nem lehet, vagy nem tudsz repĂĽlni”ideolĂłgia mentĂ©n teret hĂłdĂtottak a kĂ©t- vagy többĂ©ltĂ» lĂ©gi jármĂ»vek. Földi asszisztencia nĂ©lkĂĽl Ă©rkezett a helyszĂnre a Bugxt’air, amit már Basse Hamban láthattunk (Ă©s Ărtunk is rĂłla az elõzõ számban), illetve egy meglehetõsen abszurd Quad, kardántengelyen keresztĂĽl meghajtott lĂ©gcsavarral Ă©s motoros sárkányos szárnnyal szerelve, ez utĂłbbi szerencsĂ©re nem repĂĽlt. A vĂzrõl Ă©s szárazföldrõl is ĂĽzemelni kĂ©pes lĂ©gi jármĂ»veket az olasz gyártĂłk kĂ©pviseltĂ©k. A Ramphos saját fejlesztĂ©sĂ» dĂşcolt (tehát a felsõ sodronykört megspĂłrolĂł) 15,5 m2-es szimpla borĂtásĂş szárnnyal szerelte kompozit merev testĂ» bárkáját, amiben a Smart dĂzelmotorját láthattuk viszont. Ez a gĂ©p állĂtĂłlag 90 Ă©s 120 közötti utazĂłra kĂ©pes, 145 km/h-s VNE mellett. JĂł lett volna látni, de nem kerĂĽlt rá sor. A Polaris Zodiac-testĂ» kĂ©tĂ©ltĂ»je viszont többször is repĂĽlt, nem is olyan roszszul. SebessĂ©ge persze inkább 60 Ă©s 90 között mozgott, Ă©s a hangosbemondĂłban hallhatĂł kommentárjukban ennĂ©l többet nem is hazudtak a gubbiĂłiak. A futĂł mechanizmusa bájosan egyszerĂ», de hatĂ©konynak tĂ»nik. Elsõ alkalommal autogirĂłt is láttunk amfĂbia változatban, igen kĂnlĂłdva szállt fel, a pálya teljes hossza kellett neki, igaz: 90°-os oldalszĂ©lben. Hogy ez vĂzrõl mĂ»ködik-e egyáltalán, el sem tudom kĂ©pzelni.
A kompozit gĂ©pcsodák világában továbbra is meghatározĂł trend a nagystĂlĂ», de egyre remĂ©nytelenebb vakĂtás. A valĂłsággal köszönõ viszonyban sem levõ számadatok már csak a balekokat Ă©s a dilettánsokat kĂ©sztetik elismerõ bĂłlogatásra, az idei eladási statisztikák szerint a bukszák már egyre kevĂ©sbĂ© nyĂlnak meg a 250 km/h felettinek deklarált utazĂłsebessĂ©gtõl. A kompozitcsodáknál láttunk azĂ©rt nĂ©hány Ă©rdekes Ă©s ĂgĂ©retes alternatĂvát, fõleg a motoros vitorlák között. Ilyen volt az Alpaero/Noin által gyártott, 320 cm3-es JPX motorral Ă©s automatikusan összecsukĂłdĂł háromtollĂş lĂ©gcsavarral szerelt EXEL, errõl sok jĂłt mondanak, 13,74 m-es fesztávval elĂ©rt több mint 30-as siklĂłszáma, 60 Ă©s 120 közötti utazĂłja, 170 km/h-s VNE-je Ă©rvĂ©nyes alternatĂvát jelenthetnek a magányos vitorlázásra vágyĂłk számára, kĂ©pessĂ©geihez mĂ©rt közel negyvenezer eurĂł alatti áfás vĂ©telára nem is olyan szemĂ©rmetlen. Az UL motoros vitorlázás másik vĂ©gletĂ©t a kĂ©tszemĂ©lyes (egymás mellett ĂĽlõs) Pipistrel Taurus illusztrálta. 15 m-es fesztáv, 41-es siklĂłszám, 503-as Rotax, 62 Ă©s 205 km/h közötti sebessĂ©gtartomány, 225 km/h-s VNE, százezer eurĂł feletti vĂ©telár. Ez szakĂ©rtõk szerint minden bizonnyal a világon lĂ©tezõ legjobb ár/Ă©rtĂ©k arány, de ez sajnos semmit nem változtat azon a katasztrofális helyzeten, hogy százezer eurĂł ma testvĂ©rek között is százezer eurĂł.
A papĂron mĂ©g utazásra tervezett, a valĂłságban csak trĂłfeakĂ©nt mĂ»ködõ kompozit „kitartottak” közĂĽl hármat emelnĂ©k ki, bár egyik sem idei termĂ©s. A cseh Flying Machines által (övĂ©k a full kompozit Carbon One motoros sárkány is) gyártott FM 250 Vampire pĂ©ldamutatĂłan mĂ©rlegre állĂtva demonstrálta, hogy száraz tömege kereken 255 kg. 10,05 m2-es szárnyfelĂĽletĂ©vel, a Rotax 100 lovával Ă©s a Duc Swirl „constant speed” jellegĂ» három tollával hihetõen bĂrja a 200-as utazĂłtempĂłt, alacsony tömegĂ©nek Ă©s a terpeszlapoknak köszönhetõen a leszállás vagy az átesĂ©s fejezetĂ©nĂ©l sem hagyhat kĂvánnivalĂłt. A felsõ kategĂłriás kompozitgĂ©peknĂ©l átlag tĂzezer eurĂłval olcsĂłbb, ami „õszinte” tömegadatai Ă©s használati Ă©rtĂ©kkel bĂrĂł repĂĽlĂ©si tulajdonságai miatt is dicsĂ©retes. A szintĂ©n csehek által gyártott KLN-t is elõször láttuk Blois-ban, a francia dĂler szerint „egy seggbõl” repĂĽltĂ©k át PrágábĂłl, átlag 130 csomĂłs sebessĂ©ggel. A kecses, szemet gyönyörködtetõ, mint ilyen: aerodinamikailag is hatĂ©kony vonalak, a behĂşzhatĂł futĂł, a 9,77 m2-es szárnyfelĂĽlet, a 912S Ă©s a háromtollĂş állĂthatĂł szögĂ» Woodcomp ezt minden további nĂ©lkĂĽl lehetõvĂ© teszik, mĂ©gpedig vĂ©lhetõen 20 l/h alatti ĂĽzemanyag-fogyasztással. Az ilyen jellegĂ» ĂĽzenet szerintem mĂ©gsem hasznos. Ez azonban ne hozzon zavarba senkit, vegyĂĽk Ăşgy, hogy nem mondtam semmit, nehogy tovább rontsam a kĂ©tsĂ©gbeesett kisrepĂĽlõgyárosok eladási esĂ©lyeit. Amikor majd azt hallom, hogy a nagy utazgatásban (ami alkalmasint sĂĽrgõs, netán ĂĽzleti cĂ©lĂş is lesz) Ăşjabb pilĂłta akadt fenn a termĂ©szetes szelekciĂł hálĂłján, majd nyelek egyet, Ă©s nagytudásĂşan azt gondolom: na ugye, hogy ugye…
Az Airborne utasĂĽlĂ©sĂ©ben helyet foglalĂł családapa inkább csak flörtöl, a dekoratĂv hostess szakmai kĂ©rdĂ©sekre csak mosolyogni tud, de azt nagyon csábosan |
Az Aeromagazin olvasĂłi már ismerik: a Gaz’Aile, aki pedig reá könyököl: Serge Pennec, as himself. |
Az idei Blois nagy esemĂ©nye a dĂzel motorok támadása volt. A piac turbĂłsĂtására igencsak szĂĽksĂ©g van, a lelemĂ©nyes UL-gyártĂłk meg is ragadják az alkalmat. Az tĂ©ny, hogy az olcsĂł ĂĽzemanyagbĂłl is alacsony fogyasztásĂş, nyomatĂ©kos, könnyen kezelhetõ (dĂşsĂtást-szegĂ©nyĂtĂ©st nem igĂ©nylõ), a porlasztĂłfagyást nem ismerõ motorok nagyon ĂgĂ©retesek. Csak a tömeg- Ă©s rezgĂ©ssel kapcsolatos problĂ©mákat kell mĂ©g megoldani. Vannak erre elkĂ©pzelĂ©sek, sõt: egyre kiforrottabb megoldások is. A látottak alapján Ăşgy tĂ»nik, hogy a legmegbĂzhatĂłbb alapokat a Smart, a VW Ă©s a PSA 1,4–1,7 literes common rail rendszerĂ» motorjai kĂ©pezik. A hagyományos robbanĂłmotoroknál is zajlik a törtĂ©nelem. A Loravia bemutatta az elsõ garanciális feltĂ©telek mellett integrálhatĂł injektoros rendszert a 912-es Rotaxhoz. Dupla Fadec (teljesen autonĂłm digitális vezĂ©rlĂ©s), levegõdoboz, injektorok: mindez beszerelve Ă©s 1 Ă©v garanciával 1900 euróért. Ez már igen! A belga fejlesztĂ©sĂ» UL260i, mely 3300-as fordulaton 95 lĂłerõt Ă©s 2500-as fordulaton 207 Nm-t biztosĂt, csinos farokfutĂłsban gyĂ»jti a tapasztalatot, a gyártĂł 10450 eurĂłs áron kĂnálja, teljes körĂ» garanciával, de csak olyan UL-konstruktõröknek vagy ismert szakiknak, akik egyfajta tesztĂĽzemmĂłdban hajlandĂłak használni, Ă©s a tapasztaltakat kĂ©pesek szakszerĂ»en dokumentálni. A szintĂ©n belga Masschi 105 nagyon meglepõ boxer nĂ©gyhengeres, már csak azĂ©rt is, mert oldalt szelepelt. Deklarált tömeg-nyomatĂ©k-teljesĂtmĂ©ny adatai (80 LE 2850-es fordulatszámon, 200 Nm 2500 Ă©s 3400 ford./perc között, mindez 45 kg száraz tömeg mellett) teljesen Ă©rvĂ©nyes alternatĂvát láttatnak benne a könnyĂ» merevszárnyĂşak vagy a fecskeszárnyĂş motoros sárkányok számára.
65 kg-ot mutatott a mérleg, amelyikre a Jos Schepers által avionnált EA 81-es Subaru motort felakasztották. Ehhez a blokkot teljes egészében körülmarták, különleges turbót és elektronikát kapott, 100-130 lóerõt vesznek le róla. Ez a motor terjed a legjobban az utóbbi idõben a kétszemélyes autogirók és a minihelikopterek géposztályában. A Hirth F33 E a Fresh Breeze Monsterén is használt egyhengeres befecskendezõs változata. Hátimotorra integrálni talán bevállalósnak tûnhet, de a könnyû kétszemélyes trájkok erõforráshiányát megoldhatná. Errõl hamarosan lesz alkalmunk referálni.
Szöveg: Szabó György
FotĂłk: Koszta PĂ©ter
FotĂłk: Koszta PĂ©ter