Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Hátimotor

Repülõ Buggy


Jean Louis Jacquot Basse Hamban mutatta be elõször nyilvánosan a Bugxt’air „repülõ autót”.

Június 24-én este, míg több mint 200 ernyõ forgolódik Basse Ham egén, egy érdes hangú kis terepjáró gurul be a felszállóra. A kormánynál: Jean Louis Jacquot, egy elzászi pilóta, aki 14 év alatt 2500 repült órát tudhat maga mögött gyalog- és motoros ernyõvel. Strasbourgtól nem messze vezet két autószerelõ mûhelyt. Mikor 2004-ben elõször látta a Bugxt’airt, azonnal elhatározta, hogy repülni fog vele! Egy évébe telt, míg kitalálta, hogyan faragjon le 60 kilót az eredeti 263 kg súlyú, kétüléses autóból, amely egyébként közúton 65 km/h sebességgel tud közlekedni négyütemû, 150 cm3-es motorjával. Hosszú estéket tölt el mûhelyében egy Rotax 582 motor, üzemanyagtartály, áttétel és légcsavar átépítésével. Jean Louis úgy dönt, esztétikai okokból nem tesz védõkeretet a légcsavar köré, ezáltal viszont 160 cm szélességben egy inox rudat kell beépítenie a (kábel-) hevederek távtartására. Ez a távtartó jelenleg még fix és merevített, de a jövõben teleszkóposra tervezi, ezáltal nem fog túlnyúlni az alvázon. A teljes hajtómû néhány másodperc alatt 4 csavarral leszerelhetõ, s így a jármû visszatérhet eredeti, „földi” hivatásához. Már csak olyan ernyõt kellett találni, amely elbír 450 kgfelszállósúlyt: ez az Apco által az amerikai – trájkos – piac számára kifejlesztett Air X-Trem, amely 500 kg-ig használható.
Az elsõ tesztekre tavasszal került sor, némi izgalomtól sem mentesen, hiszen a keret hiánya miatt az ernyõt csak a hajtott kerekek segítségével lehet felhúzni. A motor kézi gázkarja teljes gáznál rögzíthetõ. Fékek helyett a kormányt kell fogni az irány korrigálásához és a jármû ernyõ alatt tartásához. A könnyû háromkerekû trájkokkal ellentétben a Bugxt’air négy kereke és nagy súlya miatt különösen stabil, nem könnyen borul fel. Mikor az autó már jól behelyezkedett az ernyõ alá, Jean Louis beindítja az elõzetesen bemelegített Rotaxot, és a gázpedállal kihozza a légcsavarból a 165 kg tolóerõt: „A két motorral egyszerre nagyon tol!” Az autó 20 méteren belül a levegõbe emelkedik. Egy elmés érzékelõ segítségével (a talajt súroló kis pálca) a kerekeket meghajtó motor automatikusan leáll, amint azok elhagyják a talajt. Ekkor a pilóta kézbe veszi a fékeket, és irányítani kezdi a gépet, mint bármely motoros ernyõt. Fél gáznál 63 km/h a vízszintes sebesség, az üzemanyag körülbelül másfél óra repülési idõt biztosít. Jean Louis Jacquot elismeri, hogy gépe nem a termikelésre lett kitalálva, a turbulencia erõsen rázza. A benne rejlõ lehetõségek azonban így is nagyon érdekesek. Este munkából jövet egy barátjával Jean Louis a mintegy 5 km-re lévõ mezõre hajt, ahonnan felszállva a dugókat elkerülve jutnak el egy elzászi kisvárosba. A buggy a hátsó kerekein ér földet, az alacsony nyomású gumik és a felfüggesztések az egyenetlen talajra érkezésre alkalmasan lettek kialakítva. Gázvisszavétel, majd egy kis kormánymozdulat elég ahhoz, hogy az ernyõ oldalra essen. Már csak össze kell hajtogatni, és elgurulni a legközelebbi vendéglõbe. Az esti viszszaút legtöbbször közúton zajlik, hiszen az autó jelzõfényeivel részt vehet a forgalomban. A Bugxt’air súlya és fogyasztása nyilvánvalóan nem tetszik majd a szabad repülés néhány puristájának, de az önállóság koncepciója mindenképp figyelemre méltó és képzeletébresztõ. A futurisztikus járgány „Mad Max” kinézete pedig garantálja a közönségsikert.
www.bugxtair.com

Szöveg: Xavier Rémond
Fordította: Kádár Andrea


 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   

Kapcsold rovatok

Hátimotor

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.06 msodperc