Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Magyar vltozat Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

Angelo d’Arrigo 1961–2006


Olasz gyalogsárkány-, motorossárkány- és siklóernyõs pilóta volt, több máig érvényes rekordot repült UL-lel és gyalogsárkánnyal. 2001-ben egyedülálló projektet indított el Metamorfózis néven: azt tervezte, valamennyi kontinensen repül egy-egy különleges rekordot. Különbözõ ragadozó madarak útvonalát követve igyekezett minél mélyebben megismerni a távrepülés rejtelmeit, mondván, õk tudják a legjobban: hogyan lehet a természet erõire hagyatkozva, a lehetõ legkisebb energiaráfordítással a lehetõ legmesszebbre jutni. Angelo márciusban egy Sky Arrow típusú géppel, az olasz légierõ tisztjének utasaként repülõbalesetben életét vesztette.

Tanulmányait a párizsi Testnevelési Egyetemen végezte. Egy életre elkötelezte magát az úgynevezett „extrém” sportoknak: oktatott sárkányrepülést és siklóernyõzést, emellett síoktatóként és alpesi vezetõként is dolgozott. A sors kegyeltjének érezhette magát: az volt a munkája, amit a világon a legjobban szeretett.
Elsõként repülte át Európa legmagasabb, több mint 3000 méteres vulkánját, az Etnát, mégpedig a kitörés kellõs közepén. „Menet közben” dokumentumfilmet készített az egyik francia csatorna számára. Az Etna egyébként is vonzotta, az elemek – a levegõ, a víz, a föld és a tûz – találkozásának tekintette. Nem véletlen, hogy a vulkán oldalában telepedett le, majd megalapította az ETNA FLY sárkányrepülõ-iskoláját, ami hamarosan a már régebben mûködõ No Limits Etna Center extrém-sport-paradicsom szerves részévé vált. Angelo barátjával, a francia Patrick de Gayardonnal számos bemutatót repült, programjuk az „Ikarosz álma” nevet kapta.
Sokévi professzionális repülés és két világbajnoki cím után Angelo felhagyott a versenyzéssel, és meghökkentõ rekordkísérleteknek kötelezte el magát. Haláláig több mint 15 ezer órát töltött a levegõben. A világ számos pontján megfordult: tengerek, sivatagok, vulkánok, gleccserek és hegyláncok fölött repült.

Metamorfózis
Angelónak volt egy nagy álma, hivatalosan projektje, aminek a Metamorfózis nevet adta, és amit korai halála miatt csak részben valósíthatott meg. Azt tervezte, hogy a világ valamennyi kontinensén repül egy-egy figyelemre méltó rekordot, különbözõ ragadozó madarak társaságában.
2001-ben a Metamorfózis „nyitányaként” földközi-tengeri útvonalat gyalogsárkánnyal – a szaharai sólymok vonulási útvonalát követve – Tunézia szívébõl Cap Bonig repült, majd onnan 150 kilométert a Földközi-tenger fölött tett meg szülõföldjég, Szicíliáig.
Vontatópilótája Richard Meredith-Hardy volt, aki több magyarországi helyszínû nemzetközi verseny szervezésében vett részt különbözõ „minõségekben”, úgymint világbajnok, PPG-versenyigazgató és zsûritag.
Rá egy évre az orosz természettudományi kutatóintézettel együttmûködve lényegében megmentette a szibériai darvakat a kihalástól, „kötelékvezérként” megmutatva nekik a faj hagyományos migrációs útvonalát Szibéria északi részétõl Iránig, a Kaszpi-tengerig. A fiókák fogságban keltek ki a tojásból, elõször a sárkányt látták meg, Angelót pedig egy személyben apjuknak és anyjuknak tekintették. Mikor eljött a költözés ideje, hûségesen követték az 5300 kilométeres úton. Mivel nem voltak „igazi” szüleik, Angelo nélkül esélyük sem lett volna arra, hogy elérjék a „desztinációt”. A hat hónapig tartó, kimerítõ kaland, ami egyébként a világ leghosszabb siklórepülése lett, nemzetközi tudományos körökben is nagy visszhangot keltett. Mikor eljött a tavasz, a madarak közül többen visszatértek természetes élõhelyükre, Szibériába.
2004-ben – két évig tartó felkészülés után – Angelo a rendkívül zord idõjárási körülmények dacára gyalogsárkányával a világon elsõként keresztezte a levegõben a Himaláját. Közel 9000 méteres magasságon, mínusz 50 fokban, 200 kilométer/órás sebességgel körülbelül négy órát repült. Vontatópilótája ezúttal is Richard Meredith-Hardy volt. A Himalája-expedíció után Angelo valóságos „nemzeti hõs” lett Olaszországban.

Át a Himaláján és az Andokon
Következõ expedíciója helyszínéül az Andokot választotta, hogy tanulmányozhassa az ott élõ kondorok reptechnikáját. A madarak között ugyanis a kondor rendelkezik a legjobb adottságokkal. Karakterisztikája, szárnya aerodinamikai tulajdonságai lehetõvé teszik, hogy a zord idõjárási viszonyok között is a levegõben maradjon. Akár 10 ezer méteres magasság fölött is képes repülni. A felkészülés másfél-két évet vett igénybe. A Fiat gyár és a Federico II Egyetem aerodinamikai kutatási eredményeit is felhasználva Angelo és társai olyan, a világon egyedülálló sárkányt fejlesztettek ki, amely a kondor lassú szárnymozdulatait imitálta. A repülõeszközt többek között a Fiat gyár szélcsatornájában tesztelték. A Digifly olyan mûszert alkotott, amely nemcsak a repülési adatokat, hanem a pilóta szervezetének egyes fiziológiai változásait is rögzítette, melyeket a magasságváltozás idézett elõ. Az olasz légierõ orvosi központjában pedig kidolgoztak egy Pránajáma elnevezésû technikát, ami a sztratoszferikus magasságban uralkodó túlnyomásos-oxigénhiányos állapotot ellensúlyozta.
2005 utolsó napján Angelo a Csendes-óceán felõl érkezõ északnyugati légáramlat segítségével sikeresen átkelt az Andokon – akár egy valódi kondor. Ezzel a repüléssel Richard Meredith-Hardyval világrekordot döntött vontató-vontatmány felállásban.

Halála elõtt Angelo már újabb nagyszabású projektet tervezett: Peruba készült, hogy két kondor „közremûködésével” hozzájárulhasson a veszélyeztetett faj megmentéséhez. Az „aspiránsok” még tojás formában kerültek Angelóhoz, és miután kikeltek, a pilóta házában nevelkedtek.
A Himalája- és az Andok-expedíció után Angelo szerette volna átrepülni a többi kontinens legmagasabb pontját is. Halála elõtt már az antarktiszi Mount Vinson-expedíciót készítette elõ.

Angelo emlékére felesége, Laura a perui gyerekek megsegítésére létrehozta az Angelo d’Arrigo alapítványt.

M. K.

Ciao, Angelo

Barátom, Angelo tragikus körülmények között veszítette életét az olaszországi Comisóban 2006. március 26-án, egy Sky Arrow típusú repülõgép utasaként. A temetés két nappal késõbb, a szicíliai Cataniában volt. Több ezer gyászoló volt jelen, hogy lerója kegyeletét Olaszország leghíresebb sportrepülõ pilótája elõtt.

1980-ban, egy nemzetközi UL-versenyen találkoztam elõször Angelóval. A versenyzés kedvéért átmenetileg lemondott szerelmérõl, a szabad repülésrõl is. Az egyesült királyságbeli pilóták bizonyára emlékeznek arra, amikor Angelo részt vett a nemzeti bajnokság Sutton Meadaws-i futamán. Egy tisztán economy feladatnál megdöbbentõ módon azonos mennyiségû üzemanyaggal kétszer annyi ideig volt képes a levegõben maradni, mint a többiek. Ez az ember minden kétséget kizáróan jó pilóta, állapítottuk meg. Egyik különleges vállalkozása az volt, amikor 1991-ben egy UL-lel megkísérelte megdönteni az egyenes vonalú céltáv kategória világrekordját. Azt tervezte, hogy az uralkodó hátszelet kihasználva szülõföldjérõl, Szicíliából Egyiptomba repül egyszemélyes motoros sárkányával. Az útvonal több mint 1700 kilométer hosszú volt, legnagyobbrészt víz fölött vezetett. A 16 órás repülés nem az eredeti „forgatókönyv” szerint ért véget: leszállás után Angelo egy hónapot töltött egy líbiai börtönben, míg végre hazatérhetett Olaszországba. Nemzetközi szinten óva intették attól, hogy a repülés dokumentációját benyújtsa hitelesítésre a Nemzetközi Repülõ Szövetséghez – így a repülés hivatalosan nem lett rekord. Ezt a teljesítményt máig sem sikerült senkinek túlszárnyalnia.
Az utóbbi években Angelo visszatért a motor nélküli repüléshez, gyalogsárkányozott és siklóernyõzött. Ha csak tehette, madarakkal repült – ennek kapcsán dolgozta ki a Metamorfózis elnevezésû projektet, amit sajnálatos módon csak részben tudott véghezvinni. Angelo 1990-ben házasodott össze Laura Mansucóval. Három gyereke maradt: Joelle tizenkilenc, Gabriel tizennégy, Ivan hároméves.

Richard Meredith-Hardy


 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
_PAGEGENERATION 0.09 _SECONDS