Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Version francaise Versiunea în româneste
 
Forgószárnyas UL

AK1–3 Sanka


Az Aerokopter telephelye Poltava peremén található, hamisítatlan külvárosi miliőben. Maga a gyár egy régi raktártelep benyomását kelti – a jól felszerelt, korszerű műhelyek azonban éles kontrasztban állnak a nem túl bizalomgerjesztő környezettel. Mint ahogy az ott készülő AK1–3 Sanka típusú helikopter is.

A telephelyen a bemutatóhelikopter és Viktor Tomilin, a gyár pilótája és igazgatója várt rám. A bemutatott gép az Aerokopter által gyártott második prototípus. Ezt a már két éve repülő gépet alkalmazzák a típusalkalmassági eljárásban is. Fedélzetén egy, a vezérlési inputokat és a terheléseket mérő műszert helyeztek el. A vízszintes és a függőleges stabilizátorok helyén, a bekötési pontokra is mérőberendezéseket szereltek fel. A szériagyártásnál lesznek kisebb eltérések a mostanihoz képest, bár a jó tervezésnek köszönhetően az első darab is „rendben van”. Számos módosítás várható, részben az esztétika terén, részben pedig a helikopter súlyát csökkentendő. Ez utóbbi érdekében a konstrukció több pontján használnak titániumot és kevlárt, ami persze az árképzésben is jelentkezik majd.
A helikopterhez közeledve – habár forgott – 30 méterről még semmilyen hangot nem hallottam. Azt hittem, még áll a motor, de közelebb érve kiderült, hogy ilyen halk az alapjárat. Viktor – mint oktató és parancsnok – a bal oldalon foglalt helyet, nekem a „jobb egyes” jutott. A legtöbb kis helikopternél némi kényelmetlenséggel jár a beszállás – e tekintetben az AK1–3 Sanka semmiben sem különbözött a Schweitzer/Hughes 269C-től.
A kabin nagyon tágas, könyökmagasságban nagyjából olyan széles, mint a 269C – 1353 milliméter. Én 181 centiméter magas vagyok, és miután helyet foglaltam, még így is maradt jó 100 milliméter a fejem és a kabintető között. Számomra tökéletes volt az alumíniumpedálok elhelyezése, és bár ezek még nem állíthatók, ha szükséges, a módosítás igazán könnyen kivitelezhető. A pedálok, a kollektív és a ciklikus vezérlése lényegében megegyezik a Hugheséval. A bemutatóhelikopter ajtóit nem szerelték fel vészledobó mechanizmussal, bár ez szükséges a típusalkalmassági vizsgálathoz.
A műszerfal három egymás felett elhelyezett, változó dőlésszögű, különálló panelből épül fel. Mindez elegendő helyet biztosít a rádió, a transzponder, a kapcsolók stb. optimális elrendezéséhez. A demogépen a panelelrendezés, illetve az ülések és a botkormánymarkolat pozíciója praktikus, én mégis kényelmetlennek éreztem. Szerencsére a fentieken változtatni fognak a gyártás során, az új botkormány és ülések már jobbnak és kényelmesebbnek tűnnek. A műszerfal felső paneljén 12 figyelmeztető jelzőlámpát helyeztek el, továbbá itt található a magasságmérő, a variométer, a sebességmérő, a műhorizont, az időóra, a forgószárnylapát-beállítási szög mérőműszere, a csúszásjelző golyó, valamint a forgószárny- és a motorfordulatszám-mérő. Nincs viszont szívótérnyomás-mérő (MAP). A gyártó a forgószárny- és a motorfordulatszám-jelzőnél szokatlan megoldást alkalmazott, a magam részéről elég szkeptikus is voltam vele szemben. Két függőleges, egymással párhuzamos oszlop különböző színű fényeket tartalmaz – az egyik oszlop a forgószárny-, a másik a motorfordulatszámot hivatott jelezni. Mindkét oszlopon három piros, három sárga, hat zöld, három sárga és fent újabb piros fény volt. Ezek a fények – fel- és lefelé „mozogva” – a forgószárny- és a motorfordulatszám csökkenésétől vagy növekedésétől függően gyulladtak ki. Ez a fajta megoldás – kezdeti bizalmatlanságomra rácáfolva – a gyakorlatban hihetetlenül hatékonynak bizonyult: nem is cserélném el a legtöbb hagyományos műszerre. Repülés közben a szemem sarkából is jól láttam a zöld fényeket. A forgószárnylapát beállítási szögét jelző műszert nem értem, és nem is ismertetném részletesen, már csak annál az oknál fogva sem, mert helyette a gyártó úgyis szívótérnyomás-mérővel látja majd el a Sankát.
A maradék két panelen kapcsolókat, a motorellenőrző műszereket, az üzemanyagszint-jelzőt, a rádiót, valamint a kabinfűtés és -szellőzés kezelőszerveit helyezték el. A kabinfűtést az ajtókon elhelyezett kör alakú szellőzőnyílásokkal fogják helyettesíteni, ily módon 7 kilogrammal tudják csökkenteni a helikopter súlyát. Látogatásom idején még nem döntöttek a műszerfal végleges kialakításáról. Annyi bizonyos, hogy az említetteken túl MicroAir 760 rádióintercomot, motorolajnyomás- és hőmérőt, motorhőmérséklet-mérőt, üzemanyagnyomás-mérőt, üzemanyagmennyiség-mérőt, voltmérőt és a főreduktor hőmérsékletét jelző műszert fognak még beépíteni, az értelemszerűen szükséges kapcsolókkal és figyelmeztető fényekkel együtt.
A demohelikoptert még normál biztonsági övekkel szerelték fel, de a szériapéldányokat már négypontos hevederrel látják el. Bekötöttük magunkat, bemelegítettük a motort – és eljött az idő, hogy felemelkedjünk, és kipróbáljam a helikoptert. Nem néztem utána Poltava tengerszint feletti magasságának, de Ukrajna lényegében egy összefüggő sík területen helyezkedik el, a tengerszint feletti magasság – a világatlaszom szerint – szinte sehol sem haladja meg a 300–350 métert. A külső hőmérséklet 17 ºC volt, és ismét esni kezdett.
Figyeltem Viktort: növelte a forgószárny-fordulatszámot, míg ki nem gyulladtak a megfelelő – az oszlop közepén elhelyezkedő – zöld fények, majd lassan növelte a kollektív beállítási szöget – a jelek szerint anélkül, hogy a gázmarkolaton változtatott volna –, felemelkedett függésbe, és kicsit belépte a jobb pedált, hogy tartani tudja az irányt. Függésben a Sanka lágyan vezethető, meg is jött a bizalmam iránta. Ezután Viktor gyors forgást csinált a pedálokkal balra és jobbra, hogy bemutassa a faroklégcsavar hatásosságát, ami valóban meggyőző volt mindkét irányban. Akkorra már 350 órát repültem Kompress CH–7 típusú kit helikopteremmel, hozzászoktam az igen érzékeny pedálokhoz (szinte elég rágondolni a fordulóra…), ezért most gyorsan „vissza kellett szoktatnom magam” a hosszabb pedálúthoz. (Hasonló volt a helyzet a Hughesszal, amellyel annak idején a kiképzést csináltam.) Felemelkedtünk körülbelül 10 méterre, és Viktor gyors köröket írt le az épületek közötti szűk területek fölött – hátrafelé! Ezután visszatértünk függésbe, kiemelkedtünk a telephely fölé, és a külvárosi házak fölött 100 méteren repülve a közeli farmok felé indultunk. Úgy tűnik, Ukrajnában nem korlátozzák a lakott terület fölötti minimális repülési magasságot… Egyetlen szabályt kellett szigorúan betartanunk: 300 méteres magasságkorlátozás volt egy katonai repülőtér, illetve annak közelsége miatt. Miután elhagytuk a lakott területet, Viktor átadta a vezetést, én meg azon nyomban elkezdtem balra sodródni. Elég nehéz volt – de hát csak nem repülök már ennyire rosszul?! Néhány perc alatt „át is állítottam magam” az órajárással egyezően forgó forgószárnyhoz. A továbbiakban – irányt és magasságot megtartva – változó sebességgel repültem, ami annak ellenére könnyen ment, hogy a helikoptert nem szerelték fel stabilizátorokkal. Úgy tűnt, a helikopter szinte úszik a levegőben – roppant kényelmesen tudtam vezetni 160 kilométer/órás utazósebességnél. Visszaadtam a botot Viktornak, hogy felgyorsítson a maximális 190 kilométer/órás soha túl nem léphető sebességre, amit mindenféle probléma nélkül meg is tett. Magam is megpróbálkoztam ugyanezzel – 185 kilométer/óra elérése semmiféle gondot nem okozott. Nem tapasztaltam rázást, a helikopter rezgésszintje nem nőtt, azaz a legkevésbé sem volt olyan érzésem, hogy mindjárt széthajtom a gépet. A több kollektív és a botkormány előremozdítása volt az egyetlen jelzés. Ezen a ponton kezdtem hiányolni a szívótérnyomás-mérőt, mivel semmilyen visszajelzést nem kaptam a motor teljesítményéről. Ezután lassítottam különböző sebességekre, és bár igyekeztem megfejteni, amit a lapátbeállítási szög mérőműszere „mondott”, egy idő után feladtam. Lassan leengedtem a kollektívkart, és a leszálláshoz megkezdtem egy hosszú megközelítést, lassacskán csökkentve a sebességet, míg át nem tértem függésbe. Az Ak1–3-ast nem szerelték fel fordulatszámtartó automatával (governorral), de a kollektív és a gáz közötti arány igen jó, így a fordulatszám megtartása a zöld sávban csak minimális korrekciót igényel a pilóta részéről.
Első függeszkedésem a Sankával sima ügy volt, de egyenes repülésnél még be kellett lépnem a jobb pedált az iránytartás érdekében. Ezután csináltam néhány függést oldalirányban előre és hátra, helyben – szűken – fordulva. Kissé bizonytalan voltam, de meg vagyok győződve arról, hogy ha még néhány órát repülnék a típussal, lényegesen jobban menne. Pár perccel később Viktor átvette a botot, és ismét végrehajtott néhány „igényes” manővert. Először oldalirányban repült egy képzeletbeli 5 méter sugarú kör mentén. Folyamatosan növelte a sebességet, aminek hatására a gép leadta az orrát. Ezután a faroklégcsavart tekintve egy kör középpontjának forogtunk az orrát felemelő géppel. Valamivel nagyobb sebességgel repültünk hátrafelé, majd piruettfordulók következtek. Persze nem állt szándékomban mindezt a pilóta után csinálni – Viktornak 3000 órás gyakorlata van.
Tízperces függeszkedésgyakorlás után ellenőriztem a főreduktor és a motor hőmérsékletét – mindkettő hideg volt, de ne felejtsük el, hogy esett az eső. Egy nagy mező fölött még tettem néhány kört, közben fel- és leszállásokat végeztem, hogy szokjam a helikopter viselkedését és vezetését. A Sankában nincs porlasztófűtés, aggodalomra azonban semmi ok, hiszen a motor befecskendezéses. Ellenőriztem a Sanka emelkedőképességét két 80 kilogrammos emberrel a fedélzeten, 37 liter üzemanyaggal (ami nagyjából kétharmad tanknak felel meg). Függésből gyorsítottam a 85 kilométer/órás legjobb emelkedési sebességre, és megkezdtem az emelkedést, miközben a fél szememet folyamatosan a variométeren tartottam, és lassacskán egyre több kollektívet adtam. Szívótérnyomás-mérő híján nem tudtam megítélni, meddig lehetett felhúzni a kollektívkart, mielőtt a forgószárny fordulatszáma csökkenni kezdett volna, de 6,5 méter/secundum körüli értéket becsültem. Viktor beavatkozott, és addig húzta felfelé a kollektívkart, míg a variométer valamivel 10 méter/secundum fölötti értéket nem mutatott – ezalatt semmilyen jelét nem tapasztaltam a fordulatszám csökkenésének, illetve annak, hogy a teljesítményt a végsőkig kihasználnánk. Másodperceken belül elértük a 300 méteres plafont – le voltam nyűgözve. Számításaim szerint körülbelül 60 kilogrammal alatta maradtunk a 650 kilogrammos „normál” bruttó felszállósúlynak, így a gyártó által megadott 9 méter/secundumos emelkedőképesség maximális felszállósúllyal reálisnak tűnt. Azért mondom, hogy „normál”, mert a Sankát úgy tervezték, hogy adott esetben 740 kilogrammos felszállósúllyal is üzemelhessen – opcióként permetezőberendezéssel szerelik majd fel. Ez a berendezés alkotja majd a helikopter tömegközéppontját, és a gyártó szerint ez esetben a Sanka emelkedőképessége 6 méter/secundum lesz. Amúgy meg Viktor elmondta, hogy szólóban 12,3 m/s emelkedést ért el…

Kép és szöveg: Albert Questinaux
Fordította: Mezei Katalin
Lektorálta: Kellner Tamás
Folytatás a Motormadár februári számában.


 
Belépés
   

Kapcsolódó linkek
   

Hír értékelése
   

Parancsok
   

Kapcsolódó rovatok

Forgószárnyas UL


betting casino online sport (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. május 06. szombat, 11:43
(Profil | Üzenet küldése)
betting casino online sport [wwwbettingcasinoonlinesportor.blogspot.com] The only people for me are the mad ones -- the ones who are mad to live, mad to talk, mad to be saved, desirous of everything at the same time, the ones who never yawn or say a commonplace thing, but burn, burn, burn like fabulous yellow Roman candles. -- Jack Kerouac, "On the Road"




cheap cyclobenzaprine (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. május 14. vasárnap, 23:32
(Profil | Üzenet küldése)
buy tramadol [enbuycelebrexor.blogspot.com] - buy tramadol cheap anxiety [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - cheap anxiety buy health online [enbuycelebrexor.blogspot.com] - buy health online cheap nordette [enbuycelebrexor.blogspot.com] - cheap nordette buy sonata [enbuycelebrexor.blogspot.com] - buy sonata buy relaxants [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - buy relaxants buy celebrex [enbuycelebrexor.blogspot.com] - buy celebrex buy nordette online [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - buy nordette online cheap effexor [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - cheap effexor cheap cyclobenzaprine [enbuyrelaxantsto.blogspot.com] - cheap cyclobenzaprine The secret source of humor is not joy but sorrow; there is no humor in Heaven. -- Mark Twain




hold it (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. május 19. péntek, 22:49
(Profil | Üzenet küldése)
casino on net [internet-poker.src21.net] - casino on net casino bonuses [internet-poker.src21.net] - casino bonuses dem franchize boyz [real-tones.src21.net] - dem franchize boyz poker downloads [poker.src21.net] - poker downloads how to win at poker [online-poker.src21.net] - how to win at poker poker chip sets [poker.src21.net] - poker chip sets texas hold [internet-poker.src21.net] - texas hold turning stone casino [internet-poker.src21.net] - turning stone casino rounders [online-poker.src21.net] - rounders computer poker games [poker.src21.net] - computer poker games online poker room [poker.src21.net] - online poker room online texas hold em [internet-poker.src21.net] - online texas hold em poker shareware [online-poker.src21.net] - poker shareware pager tones [poly-ringtones.src21.net] - pager tones web poker [internet-poker.src21.net] - web poker true poker [internet-poker.src21.net] - true poker stip [online-poker.src21.net] - stip video poker game [online-poker.src21.net] - video poker game poker shareware [online-poker.src21.net] - poker shareware hold it [internet-poker.src21.net] - hold it Q: How do you stop an elephant from charging? A: Take away his credit cards.




order viagra (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. május 23. kedd, 16:27
(Profil | Üzenet küldése)
cialis [cialis.src21.net] - cialis viagra [viagra.src21.net] - viagra phentermine [viagra.src21.net] - phentermine phentermine online [cialis.src21.net] - phentermine online buy levitra [cialis.src21.net] - buy levitra generic viagra [phentermine.src21.net] - generic viagra buy adipex [viagra.src21.net] - buy adipex order adipex [viagra.src21.net] - order adipex generic adipex [cialis.src21.net] - generic adipex adipex phentermine [phentermine.src21.net] - adipex phentermine levitra [phentermine.src21.net] - levitra adipex [viagra.src21.net] - adipex weight loss [cialis.src21.net] - weight loss generic levitra [phentermine.src21.net] - generic levitra phentermine canada [viagra.src21.net] - phentermine canada order levitra [cialis.src21.net] - order levitra order viagra [phentermine.src21.net] - order viagra Q: What do agnostic, insomniac dyslexics do at night? A: Stay awake and wonder if there's a dog.




poker games (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. május 24. szerda, 23:27
(Profil | Üzenet küldése)
poker [poker.src21.net] - poker online poker [online-poker.src21.net] - online poker texas hold em [online-poker.src21.net] - texas hold em online casino [internet-poker.src21.net] - online casino casino games [poker.src21.net] - casino games blackjack [internet-poker.src21.net] - blackjack texas holdem [poker.src21.net] - texas holdem party poker [vegas-casinos.src21.net] - party poker video poker [vegas-casinos.src21.net] - video poker poker rooms [casinos.src21.net] - poker rooms casino [vegas-casinos.src21.net] - casino strip poker [vegas-casinos.src21.net] - strip poker online gambling [online-casinos.src21.net] - online gambling poker games [online-casinos.src21.net] - poker games You will gain money by an illegal action.




casino florida gaming (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. május 28. vasárnap, 21:48
(Profil | Üzenet küldése)
forex trading [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex trading forex exchange [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex exchange forex currency [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex currency forex systems [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex systems forex strategy [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex strategy backgammon game set [howbackgammongamesetwhen.blogspot.com] - backgammon game set Wav [ofwavis.blogspot.com] - Wav forex market [thatforexmarketund.blogspot.com] - forex market forex dealer [thatforexmarketund.blogspot.com] - forex dealer forex capital markets [thatforexmarketund.blogspot.com] - forex capital markets forex currency [aboutforextradingwhen.blogspot.com] - forex currency forex online [thatforexmarketund.blogspot.com] - forex online java backgammon [arejavabackgammonfrom.blogspot.com] - java backgammon denver poker tour [withdenverpokertourund.blogspot.com] - denver poker tour different game poker rule [withdenverpokertourund.blogspot.com] - different game poker rule fun party poker [withdenverpokertourund.blogspot.com] - fun party poker .com picture player poker true [withdenverpokertourund.blogspot.com] - .com picture player poker true free poker real video virtual [withdenverpokertourund.blogspot.com] - free poker real video virtual bonus casino gratuit [whenbonuscasinogratuitwith.blogspot.com] - bonus casino gratuit casino resort thunder valley [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino resort thunder valley casino fund night raiser [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino fund night raiser casino online poker slot [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino online poker slot casino charles harrahs la lake [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino charles harrahs la lake casino florida gaming [bycasinoresortthundervalleywhere.blogspot.com] - casino florida gaming The difference between a Miracle and a Fact is exactly the difference between a mermaid and a seal. -- Mark Twain




internet poker (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. május 31. szerda, 19:57
(Profil | Üzenet küldése)
internet poker [blog.myspace.com] - internet poker You will soon forget this.




small business loan (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. június 03. szombat, 13:12
(Profil | Üzenet küldése)
poker table part [ispokertablepartat.blogspot.com] - poker table part web design [aboutwebdesignby.blogspot.com] - web design nextel ring tones [thisnextelringtonesthe.blogspot.com] - nextel ring tones free backgammon download [isfreebackgammondownloadas.blogspot.com] - free backgammon download casino indiana [wherecasinoindianawhen.blogspot.com] - casino indiana computer backgammon [wwwcomputerbackgammonwas.blogspot.com] - computer backgammon guide poker strategy [comguidepokerstrategywww.blogspot.com] - guide poker strategy forex management [thisforexmanagementund.blogspot.com] - forex management game money no online poker [howgamemoneynoonlinepokerat.blogspot.com] - game money no online poker cheap acyclovir [lacheapacyclovirthat.blogspot.com] - cheap acyclovir cheap ultracet [ofcheapultracetthis.blogspot.com] - cheap ultracet california [oncaliforniaabout.blogspot.com] - california free poker strip xxx [withfreepokerstripxxxby.blogspot.com] - free poker strip xxx email [fromemailon.blogspot.com] - email forex arbitrage [whenforexarbitragean.blogspot.com] - forex arbitrage tramadol [antramadolwith.blogspot.com] - tramadol business [thebusinessor.blogspot.com] - business www day traders com [wwwwwwdaytraderscomthis.blogspot.com] - www day traders com poker table top game [whopokertabletopgamethat.blogspot.com] - poker table top game small business loan [whensmallbusinessloanan.blogspot.com] - small business loan Its name is Public Opinion. It is held in reverence. It settles everything. Some think it is the voice of God. -- Mark Twain




defaulted student loans (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. június 05. hétfő, 13:25
(Profil | Üzenet küldése)
forex option [anforexoptionby.blogspot.com] - forex option best casino online ranked [howbestcasinoonlinerankedwhen.blogspot.com] - best casino online ranked crazy frog axle f [aboutcrazyfrogaxlefthe.blogspot.com] - crazy frog axle f backgammon galore [whenbackgammongalorethis.blogspot.com] - backgammon galore backgammon game rule [thatbackgammongamerulean.blogspot.com] - backgammon game rule bill consolidation loans [bybillconsolidationloansabout.blogspot.com] - bill consolidation loans forex [toforexare.blogspot.com] - forex yahoo backgammon [wwwyahoobackgammonare.blogspot.com] - yahoo backgammon backgammon site [whenbackgammonsitean.blogspot.com] - backgammon site casino chip code free [atcasinochipcodefreethis.blogspot.com] - casino chip code free poker site tour web world [ispokersitetourwebworldor.blogspot.com] - poker site tour web world alltel real tones [wasalltelrealtoneswhen.blogspot.com] - alltel real tones free poker strip xxx [withfreepokerstripxxxby.blogspot.com] - free poker strip xxx empire poker code [laempirepokercodede.blogspot.com] - empire poker code buy estradiol [itbuyestradiola.blogspot.com] - buy estradiol wwf [thatwwfthe.blogspot.com] - wwf free ware palm backgammon [arefreewarepalmbackgammonen.blogspot.com] - free ware palm backgammon bhangra [onbhangrawhere.blogspot.com] - bhangra mini forex [fromminiforexthe.blogspot.com] - mini forex defaulted student loans [ofdefaultedstudentloansthis.blogspot.com] - defaulted student loans A Tale of Two Cities LITE(tm) -- by Charles Dickens A man in love with a girl who loves another man who looks just like him has his head chopped off in France because of a mean lady who knits. Crime and Punishment LITE(tm) -- by Fyodor Dostoevski A man sends a nasty letter to a pawnbroker, but later feels guilty and apologizes. The Odyssey LITE(tm) -- by Homer After working late, a valiant warrior gets lost on his way home.




baby gift (Értékelés: 1)
Szerző: paulpaaterson Dátum: 2006. június 23. péntek, 03:10
(Profil | Üzenet küldése)
employment [isemploymentis.blogspot.com] - employment sprint ringtones [orsprintringtonesit.blogspot.com] - sprint ringtones forex tips [atforextipswith.blogspot.com] - forex tips pharmacy [howpharmacythat.blogspot.com] - pharmacy free no download poker [howfreenodownloadpokerwww.blogspot.com] - free no download poker loans california [undloanscaliforniahow.blogspot.com] - loans california download mobile ringtones [indownloadmobileringtonesto.blogspot.com] - download mobile ringtones pics [thepicsde.blogspot.com] - pics poker tour [arepokertouron.blogspot.com] - poker tour play free poker game online [itplayfreepokergameonlineas.blogspot.com] - play free poker game online phone ring tones [laphoneringtonesthe.blogspot.com] - phone ring tones downloads free online poker [ofdownloadsfreeonlinepokeren.blogspot.com] - downloads free online poker day trading systems [whendaytradingsystemswith.blogspot.com] - day trading systems last trading day [willlasttradingdayin.blogspot.com] - last trading day download crazy frog mp3 [ladownloadcrazyfrogmp3that.blogspot.com] - download crazy frog mp3 day trading strategy [wheredaytradingstrategythat.blogspot.com] - day trading strategy best day trader [wwwbestdaytraderen.blogspot.com] - best day trader java backgammon [whatjavabackgammonby.blogspot.com] - java backgammon aviation loans [thataviationloansare.blogspot.com] - aviation loans mezzanine loans [atmezzanineloansor.blogspot.com] - mezzanine loans car loan [whencarloanwhen.blogspot.com] - car loan buy renova online [undbuyrenovaonlinecom.blogspot.com] - buy renova online buy famvir [itbuyfamvirthe.blogspot.com] - buy famvirchildren's toys - children's toys baby gift [inbabygiftor.blogspot.com] - baby gift Never laugh at live dragons. -- Bilbo Baggins [J.R.R. Tolkien, "The Hobbit"]



Tartalomkezelő rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkészítés: 0.03 másodperc