Kolocsányi Ferenc nem
"iparszerûen", hanem magánemberként
foglalkozik repülõgép-építéssel. A korát megelõzve, az amatõrépítõ-mozgalom
indulása elõtt kezdte, ma már a
Zodiac típus hazai - közelebbrõl: kisterenyei
- szakértõjeként ismeri a szakma.
Nagy melegben leszállás után gyorsan kinytjuk a kabintetõt. |
Már gyerekként vonzotta a repülés, de még inkább
a konstruálás és az építés. Sokáig modellezett, aztán
jött az autó- és a
motorversenyzés. Mikor ezekbõl
- saját szavaival élve - "kiöregedett", visszatért a
repüléshez. A gyalogsárkány-repülés hõskorában
õ is épített egy,
az akkori "trendnek" megfelelõ
repülõszerkezetet, késõbb több motoros sárkány
került ki a keze alól. A technikai rész mindig is
jobban érdekelte,
mint maga a repülés.
Feri
jellegzetes magyaros színûre dísziti gépeit. Nagyon hatásosak egymás mellett. |
Említette az ottaniaknak, hogy ul-t építene. Akkor már miért nem csinál "normális" gépet, kérdezték. Mondjuk egy Pipert.
Különbözõ kamerákat próbálgattunk a repülõre szerelni. |
A szakemberek egybehangzó véleménye alapján a ZenithAir Zodiac 601 mellett döntött - ez relatíve egyszerûen kezelhetõ, vezetése nem igényel túl nagy tapasztalatot. Megkapó formájú, alsószárnyas, teljesen fémépítésû repülõ - ami érthetõ módon mégiscsak közelebb állt Kolocsányi Ferenchez, mint a vászonborítás.
Bár a Zodiac kitben is megrendelhetõ a kanadai gyártótól (www.zenithair.com), az építõ a nehezebb utat választotta. Vett egy komplett dokumentációt, és a rajzot követve, mondhatni az utolsó csavarig maga gyártotta le az alkatrészeket. Nem könnyítette meg a dolgát, hogy a terven csak körülbelüli méreteket adtak meg, de végül nem kevés kísérletezés - magyarul: szívás - árán elkészült a "prototípus".
Esti fény csillog a Zodiac 601 oldalán |
Magyarországon is típusengedéllyel rendelkezik; jelenleg négy gép repül hazánkban. Nem véletlenül. Átesési sebessége hihetetlenül alacsony, mindössze 48 km/óra. 80 lóerõvel vízszintesen 180 km/órás sebességgel repül, 5-5,5 m/s emelkedik. 100 lóerõs erõforrással 7 m/s fölött emelkedik, a most készülõ állítható légcsavaros darab pedig várhatóan még gyorsabb is lehet. Nem hajlamos a dugóhúzóra, gyakorlatilag csak szándékosan lehet belevinni.
Kolocsányi Ferenc a legkülönbözõbb motorokkal szereli a Zodiacot: Werner, Rotax 912, Subaru. Ez utóbbi jó erõs, mondja, bár tény, hogy nehezebb a többieknél.
Kolocsányi Feri a kisterenyei mûhelyben egy Zodiac építése közben. |
Kolocsányi Ferenc jelenleg az eredeti tervet saját maga továbbfejleszti, a gép reményei szerint stabilabb, gyorsabb és gazdaságosabb lesz. Az elsõ példány már szerkezetkész állapotban van. Nincs centroplánrésze, azaz a szárny közvetlenül a törzsbõl csatlakozik a géphez; egyébként a Zodiacnak is ismert egy hasonló, úgynevezett XL változata.
A terhelési
teszt a repülõépítésbõl kihagyhatatlan. Homokzsákokkal terhelt szárny. |
- Kiváló repülõgép, és ráadásul szép is, bizonyára a legjobb ul a teljesen fémépítésû gépek között. Feri pedig valóban megbízható repülõgép-építõ. Mindig nyugodtan ülök be a gépeibe. Szép képeket láthattok a www.ultralight.hu/zodiac601/ magyar web oldalon. Néhányat közreadunk itt is.
ZODIAC
Gyártó:
Kolocsányi Ferenc
06 20 310 7732
Gyártó:
Kolocsányi Ferenc
06 20 310 7732