Sikeres világ körüli repülés egyedül egy ultrakönnyû repülõvel.
A pilótabarátságok egyszerûen szövõdnek, és legtöbbször egy életre szólnak.
Több Ă©ve ismertem meg Matevz Lenarcic barátomat SzlovĂ©niában. A Pipistrel UL-gyárban találkoztunk. KĂĽlönbözõ szempontok szerint válogatva ugyanazokat a repĂĽlõgĂ©ptĂpusokat kedveltĂĽk már ismeretsĂ©gĂĽnk elõtt is. Lenarcic 2002-ben Zenair Zodiac tĂpust választott világ körĂĽli Ăştjához. Ebben az idõszakban Ă©n is Zodiac gĂ©ppel repĂĽltem. Persze, hogy ismertem a nevĂ©t a www.worldtranssiberia.com internetes oldalrĂłl.
Az elsõ világ körĂĽli repĂĽlĂ©se nem sikerĂĽlt teljesen. Az Ăşt nehezebb transzszibĂ©riai Ă©s amerikai rĂ©szĂ©nek teljesĂtĂ©se után a kanadai hatĂłság nem adott engedĂ©lyt az UL-nek az Atlanti-Ăłceán átrepĂĽlĂ©sĂ©hez. A bĂĽrokrácia akadályozta meg a világ körĂĽli Ăşt befejezĂ©sĂ©t.
Matevz nem keseredett el. Majd legközelebb! Ha egy gondolat megĂ©rlelõdik benne, nem adja fel, csak fĂ©lreteszi egy idõre, Ă©s más, Ă©rdekesebb dolgok után sorolja. Közben meghĂłdĂtott 8000 mĂ©teres csĂşcsokat Nepálban, Ă©s tett egy rövid gyalogos kitĂ©rõt az Északi-sarkkörön tĂşli terĂĽletekre.
Tavaly nyáron jött egy telefon tõle: 2004. június 7-én indul Szlovéniából az újabb világ körüli útra Sinus 912 ultrakönnyû repülõvel, egyedül. Az elsõ leszállást Szegeden tervezi. Izgalommal vártuk barátaimmal a repülõtéren. A meteor viharos szelet és helyi zivatarokat jelzett. A szegedi toronyban hallottam, hogy egy Piper visszafordult Pécsrõl, mert rossz az idõ. Gondoltuk, az UL biztosan nem tud eljönni ezen az útvonalon. De tévedtünk, kisvártatva bejelentkezett leszállásra a könnyed kis repülõgép pilótája. Örömmel láttam vendégül és segédkeztem a tankolásban, illetve a másnapi repülési terv elintézésében.
Este jĂłt beszĂ©lgettĂĽnk, Ă©s számba vettĂĽk, mit is változtattak a Sinuson a világ körĂĽli Ăşthoz. Meglepõen keveset. A jobb oldali botkormányt kivettĂ©k, hogy több hely legyen a szĂĽksĂ©ges felszerelĂ©shez. Nagyobb tank kerĂĽlt a szárnyakba – 160 liter ĂĽzemanyaggal a hosszĂş szárnyĂş Sinus már 2000 kilomĂ©ter felett kĂ©pes teljesĂteni leszállás nĂ©lkĂĽl. És termĂ©szetesen a kiegĂ©szĂtõ mĂ»szerek. Matevz VFR repĂĽlĂ©sre tervezte az utat, de az idõjárás kĂ©nyszerĂtõ erejĂ» lehet. MĂ»horizont, VOR rádiĂł is helyt kapott a mĂ»szerfalon, Ă©s a GPS: Garmin 295. – MiĂ©rt a hosszĂş szárnyĂş Sinust választottad a világ körĂĽli Ăştra?
– Elsõ látásra beleszerettem ebbe a gĂ©pbe, Ă©s repĂĽlõtulajdonságai mindenben megfelelnek számomra. A 60–200 kilomĂ©teres sebessĂ©gtartomány a hihetetlenĂĽl alacsony, 8 literes ĂłránkĂ©nti ĂĽzemanyag-fogyasztás mellett csak olyan gĂ©ppel Ă©rhetõ el, melynek minden porcikáját repĂĽlĂ©sre terveztĂ©k. A korábbi utam során pedig az egyik problĂ©mát a normál minõsĂ©gĂ» benzin beszerzĂ©se okozta – ez a gyĂ©ren lakott szibĂ©riai terĂĽleteken nem mindig egyszerĂ» feladat. A 2000 kilomĂ©teres hatĂłtávolság nagy segĂtsĂ©g lehet ilyen helyzetekben. Mindemellett a Sinus által nyĂşjtott kĂ©nyelem utánozhatatlan – mintha csak panorámafotelban ĂĽlve töltenĂ©m a napot, tĂzĂłrányi repĂĽlĂ©s után is jĂłl mozognak az izmaim. Legalább ennyire lĂ©nyeges szempont volt a kilátás is. Az Ăşt egyik fõ cĂ©lja ugyanis a fotĂłzás volt, Ă©s e tekintetben is ez a gĂ©p a legalkalmasabb.
– FotĂłidat rĂ©gĂłta ismerjĂĽk a www.lenarcic.net laprĂłl is. Mi kĂ©sztet a világ elhagyatott tájainak felfedezĂ©sĂ©re?
– Sokáig kutatĂł biolĂłguskĂ©nt dolgoztam, miközben a termĂ©szet Ă©s a távoli tájak után vágyakoztam. Csak a döntĂ©st kell meghozni, Ă©s ha van benned elĂ©g bátorság, Ă©letmĂłdot változtathatsz. Én megtettem. Évek Ăłta fotĂłzásbĂłl, ĂştleĂrásokbĂłl Ă©lek – Ă©s szabad vagyok. Tibet, SzibĂ©ria, Alaszka, Izland Ă©s az Ă©szaki sarkvidĂ©k – számomra a legkedvesebbek, csodálatos tájai FöldĂĽnknek. Szinte mindenhol visszatĂ©rõ ismerõskĂ©nt ĂĽdvözölnek.
A Himalájában már hat alkalommal jártam. Az ottaniak nagyon kedvesek, az emberi kapcsolatok hihetetlenĂĽl fontosak számukra – az õ Ă©letĂĽk valĂłban errõl szĂłl.
– Visszakanyarodva a repĂĽlĂ©shez: milyen pilĂłtajogosĂtásod van?
– Csak a nemzetközi repĂĽlĂ©sekhez legszĂĽksĂ©gesebb: PPL, CVFR.
– Milyen kiegĂ©szĂtõ felszerelĂ©st viszel magaddal?
– Nem tĂşl hosszĂş a lista, ugyanakkor a felszerelĂ©seket nagy körĂĽltekintĂ©ssel Ă©s persze a biztonságot szem elõtt tartva válogattuk össze. Nagy hatĂłtávolságĂş HF rádiĂł Ă©s egy felfĂşvĂłdĂł mentõcsĂłnak a tenger feletti szakaszokra, termĂ©szetesen tĂşlĂ©lõ-Ă©lelmiszercsomag, automata vĂ©szjeladĂł Ă©s szatellit telefon. Továbbá note book, szatellit modem Ă©s Inmarsat a gĂ©p folyamatos utánkövetĂ©sĂ©hez. A könnyĂ» sátor, a vĂzhatlan ruházat Ă©s könnygázspray a vadállatok ellen minden utam nĂ©lkĂĽlözhetetlen kellĂ©ke. Talán a fotĂłfelszerelĂ©s a legterjedelmesebb: a teljes digitális Ă©s filmes rendszer velem van.
Másnap reggel látszott, hogy zivatarokat kerülgetve folytatja az útját Matevz.
Irány Donyeck: 1660 kilomĂ©ter. MindvĂ©gig nyomon követhettĂĽk izgalmas Ăştját, naponta frissĂtett naplĂłszerĂ» leĂrása alapján.
Nemrég egy szlovéniai repülõnapon találkoztunk.
– Micsoda ritkaság itthon találkozni veled! IsmĂ©t gratulálok a 80 napos körutazáshoz! Mi volt a legnehezebb?
– Megint a lĂ©gi irányĂtás bĂĽrokráciája okozta a legtöbb gondot. Az elõzetesen tervezett Ăştvonalon nem engedtek be KĂnába, Ă©s a szibĂ©riai Ăştvonalon is többször nehĂ©z volt repĂĽlĂ©si engedĂ©lyt szerezni. Oroszországban lassan terjedt az engedĂ©lyezĂ©sek hĂre: egy alkalommal MiG vadászgĂ©pekkel kĂ©nyszerĂtettek leszállásra egy ilyen fĂ©lreĂ©rtĂ©s miatt. Csak diplomaták közbenjárásával sikerĂĽlt dĂ»lõre jutni az orosz lĂ©gi irányĂtással. Az idõjárás is zord arcát mutatta, sokszor találkoztam viharokkal. VĂ©gĂĽl is 25 napon repĂĽltem, mĂ©gis 80 napig tartott a teljes körutazás.
– Volt-e mĂ»szaki gondod a Sinusszal?
– Semmi komoly. Egy defekt, Ă©s mĂ©g kĂ©t alkalommal látta szerelõ. Amerikában Ă©s az Ăşt legvĂ©gĂ©n, Olaszországban a Rotax-kĂ©pviseletek azonnal rendelkezĂ©sre álltak. Eldugult lĂ©gszĂ»rõket Ă©s gyertyákat cserĂ©ltek ki.
– A legszebb Ă©lmĂ©nyek?
– Az Ăşt során számomra az emberek barátságossága volt a legszebb. MindenĂĽtt roppant segĂtõkĂ©szek voltak. Nagyon sok rĂ©gi Ă©s Ăşj ismerõsnek tartozom köszönettel. MĂ©g idõben, azaz az Oshkosh Airventure idejĂ©n sikerĂĽlt landolni – az Ăştvonalban is szereplõ – Wisconsinban. Felejthetetlen Ă©lmĂ©ny, ahogy a világ legnagyobb repĂĽlõfesztiváljának százezres közönsĂ©ge ezt a kis gĂ©pet fogadta.
A számomra kedves távoli tájak persze örökre az emlĂ©kezetembe vĂ©sõdtek, Ă©s a terveknek megfelelõen szponzoraimnak is tudtam igazán egyedi fotĂłkat szállĂtani. ĂŤzelĂtõket azĂłta is sokfelĂ© találni a neten.
Fotók: Matevz Lenarcic és a szerzõ