Hátimotor Hátimotor Motoros sárkány Kezdőlap Merevszárnyú UL Forgószárnyú UL Műrepülés Videók Galéria

Magyar változat Versiunea în româneste
 
Motoros sárkány

Az egriek válasza az iXessre


„TájĂ©koztatĂł, 57-63 Ă©s 57-58 motoros sárkányok, öt perccel egri felszállás
után, emelkedõben QNH 1008 szerinti 500 m-re, tartunk Tökölre”
Egy kis önkritikátlansággal mĂ©g azt is gondolhatnám, hogy Molnár Zolikát idegesĂ­thette már, hogy mindig csak a trájkját dicsĂ©rem, szárny dolgában azonban az Air Creation termĂ©keit rĂ©szesĂ­tem elõnyben. Ez egyĂ©bkĂ©nt lehet, hogy puszta sznobizmus. Lehet, hogy a szokás hatalma. Lehet, hogy tapasztalat. Magam sem tudom. Mindenesetre jĂłlesik a májamnak azt gondolni, hogy Zolika picit az Ă©n hatásomra is gondolta azt, hogy be kell bizonyĂ­tania: tud õ olyan csodaszárnyat rittyenteni, mint az iXess, sõt…

Ennek érdekében összedugta a fejét évszázados cimborájával, Tóth Ferenc alias Pamaccsal, a motoros sárkányrepülés minden hájjal megkent, hétpróbás vén kujonjával. Ha nem volna nekem is haverom az illetõ, nem merném ilyen megtisztelõ nevekkel illetni, de volt már egy-két repülõs kalandunk közösen. A legfrissebb a ma reggeli, amikor is elindultunk Nagykanizsára, a Ferinc Vince-féle triatlonra, de Siófok elõtt visszafordultunk a zuhogó esõben, még mielõtt IMC-be kerültünk volna. Tíz évvel ezelõtt még gondolkodás nélkül bevállaltuk volna, de mára, úgy tûnik, öreg pilóták lettünk, és mint kategória, ez köztudottan a bátor pilóta ellentézise.
Igen, július 23-áig vártam ennek a termékbemutatónak a megírásával, mert reméltem, hogy egy nagy sikerû sportrendezvényrõl számolhatok be az erre külön fenntartott oldalon, de az idõjárás másképp döntött.
A négyhengeres soros be-fecskendezõs motor a titán
kipufogócsövek mûvészi színárnyalataival
Az iXessre adott válasz kĂ©szĂĽltĂ©rõl keringtek a mendemondák rendesen, de Ă©lesben, ahogy politikailag korrekt mondani manapság: „lájv”, jĂşlius közepĂ©n láttam elõször. Ami rögtön feltĂ»nt, az alsĂł-felsõ vászonborĂ­tás dobfeszessĂ©ge, tökĂ©letes ráncmentessĂ©ge volt. Ezt a hatást a konkurenciá-hoz hasonlĂłan Ăşgy Ă©rtĂ©k el, hogy a kĂ©t felĂĽlet kilĂ©põél felõli illesztĂ©sĂ©nĂ©l gumĂ­rozott vászoncsĂ­kot használtak. Az alsĂł sodronyok is feszesek, a latnik sem lötyögnek zsákjaikban. A belĂ©põél kemĂ©ny tapintásĂş, szöge hegyes, a profil maga sokkal laposabb, mint az eddigi egri szárnyakĂ©. A kilĂ©põélt több mint 10 cm-t kĂ©pes görbĂ­teni a hagyományos „tekerõs” trimm, ami a trapĂ©z jĂł hĂşsz cm-es elõre-hátra vándorlását eredmĂ©nyezi semleges helyzetben.
Ez bombabiztos „S” profilt eredmĂ©nyez, ami turbulenciában garantáltan beválik.
A szárnyvégek karcsúsága 100 km/h feletti utazósebességet és 150 km/h körüli végsebességet ígér, de ezek az értékek már csak szárny-trájk együttesben értékelhetõek.
Ezen a ponton jön a szuperbónusz. Olyasmi, mint amikor felhívnak telefonon, hogy nem elég, hogy nyertél egy olyan sorshúzáson, melyen soha nem is vettél részt, de pluszba kapsz még egy soron kívüli extra ajándékot is.
A Zolika-féle iXess-verõ szárny, az már önmagában fõnyeremény hazánk fiainak, mert ugye legalább annyit tud, mint a franciák csodaszárnya, de csak feleannyiba kerül. A baj csak az, hogy az 582-es Rotax 90 km/h-s nyugdíjas utazósebességen még kiszolgálja az efféle penge szárnyakat, de 120 km/h felett és 450 kg-os felszállótömeggel már nehezen bírja. Ilyenkor a 6800-as motorfordulat sem mindig elég a nulla varióhoz, a felszállási úthossz kétségbeejtõen hosszú, az üzemanyag-fogyasztás pedig katasztrofális. Maradna a 912-es Rotax, ha az nem volna pont olyan ósdi, mint amilyen drága.
Az Ăşj szárny alulnĂ©zetbõl. Neve mĂ©g nem publikus. Pamacs állĂ­tĂłlag biztatja Zolikát, hogy legyen: „Apollo Sex”.
Tudhat valamit…
Na kérem szépen, erre jön a Pamacs-féle csoda: egy 150 lóerõs, ezres CBR Honda motorkerékpár erõmûve, amit parádés egyszerûséggel és eredeti módon integráltak Egerben a Jet Starba. Elsõ látásra fura, ahogy a motor kitakarja a légcsavarkör egyharmadát, meg az is, hogy a sróf tengelye nem a trájk hossztengelyében van. De mûködik, mégpedig jól. A sebességváltó és a kuplung is fennmaradtak, így motor indításnál-leállításnál nem forog a hatalmas háromtollú Powerfin légcsavar, az állásszög és a váltón kiválasztott sebességfokozat rengeteg kombinációs lehetõséget kínál a teljesítmény és fõleg a nyomaték optimalizálására.
Eddig 27 Ăłrát repĂĽlt a szerkezet, a kötelezõ aprĂł-cseprõ tökĂ©letlensĂ©gektõl eltekintve igen biztatĂłan. TolĂłerõ van dögivel, a precessziĂłjelensĂ©g, bár Ă©rezhetõ, abszolĂşt nem kezelhetetlen, mĂ©g csak nem is kĂ©nyelmetlen. A fogyasztás a várthoz kĂ©pest picit mĂ©g magas, nyolcezres fordulatszámon már nem olyan csendes a motor, mint illene. De a hangolás-csiszolás mĂ©g csak most következik. Pamacs ezt csinálja reggeltõl estig, mindenfĂ©le idõjárásban. Tegnap egyĂĽtt jöttĂĽnk haza Egerbõl. Az csak termĂ©szetes, hogy felszálláskor rövidebb volt a gurulási Ăşthossza, mint az Ă©n Afrikát járt gĂ©pemnek, hiszen az Ă©n motorom „csak” nyolcvanlovas. De utána nem volt kĂ©nyelmetlen kötelĂ©kben repĂĽlni, pedig hĂşzni kellett rendesen, hogy a záporok-zivatarok kerĂĽlgetĂ©se ellenĂ©re napnyugtára beessĂĽnk Tökölre. MĂ©g az itt-ott igen brutális turbulenciát is szemlátomást jĂłl bĂ­rta. A csomagtĂ©r fölĂ© tornyosulĂł soros nĂ©gyhengeres látványát hamar megszokta szemem, könnyebben, mint azt, hogy a hátsĂł kerekekrõl mĂ©g hiányzott a fĂĽggõleges vezĂ©rsĂ­kkal ellátott, cápauszonyszerĂ» burkolat. Ha majd az is helyĂ©re kerĂĽl, akkor lesz vĂ©gre egy igazi magyaros lĂ©gi jármĂ» a piacon: jĂł is, szĂ©p is, olcsĂł is. Vagy talán az már kicsit sok is lesz? Nem jön majd, hogy elhiggyĂĽk, akárcsak a szuperbĂłnuszt?
Szabó György írása és fotói


 
Identification
   

Liens connexes
   

Article Rating
   

Options
   

Associated Topics

Motoros sárkány

Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz Ă©rvĂ©nyes.
_PAGEGENERATION 1.08 _SECONDS