Egy kis önkritikátlansággal mĂ©g azt is gondolhatnám, hogy Molnár Zolikát idegesĂthette már, hogy mindig csak a trájkját dicsĂ©rem, szárny dolgában azonban az Air Creation termĂ©keit rĂ©szesĂtem elõnyben. Ez egyĂ©bkĂ©nt lehet, hogy puszta sznobizmus. Lehet, hogy a szokás hatalma. Lehet, hogy tapasztalat. Magam sem tudom. Mindenesetre jĂłlesik a májamnak azt gondolni, hogy Zolika picit az Ă©n hatásomra is gondolta azt, hogy be kell bizonyĂtania: tud õ olyan csodaszárnyat rittyenteni, mint az iXess, sõt…
Ennek Ă©rdekĂ©ben összedugta a fejĂ©t Ă©vszázados cimborájával, TĂłth Ferenc alias Pamaccsal, a motoros sárkányrepĂĽlĂ©s minden hájjal megkent, hĂ©tprĂłbás vĂ©n kujonjával. Ha nem volna nekem is haverom az illetõ, nem mernĂ©m ilyen megtisztelõ nevekkel illetni, de volt már egy-kĂ©t repĂĽlõs kalandunk közösen. A legfrissebb a ma reggeli, amikor is elindultunk Nagykanizsára, a Ferinc Vince-fĂ©le triatlonra, de SiĂłfok elõtt visszafordultunk a zuhogĂł esõben, mĂ©g mielõtt IMC-be kerĂĽltĂĽnk volna. TĂz Ă©vvel ezelõtt mĂ©g gondolkodás nĂ©lkĂĽl bevállaltuk volna, de mára, Ăşgy tĂ»nik, öreg pilĂłták lettĂĽnk, Ă©s mint kategĂłria, ez köztudottan a bátor pilĂłta ellentĂ©zise.Igen, jĂşlius 23-áig vártam ennek a termĂ©kbemutatĂłnak a megĂrásával, mert remĂ©ltem, hogy egy nagy sikerĂ» sportrendezvĂ©nyrõl számolhatok be az erre kĂĽlön fenntartott oldalon, de az idõjárás máskĂ©pp döntött.
A nĂ©gyhengeres soros be-fecskendezõs motor a titán kipufogĂłcsövek mĂ»vĂ©szi szĂnárnyalataival |
Ez bombabiztos „S” profilt eredmĂ©nyez, ami turbulenciában garantáltan beválik.
A szárnyvĂ©gek karcsĂşsága 100 km/h feletti utazĂłsebessĂ©get Ă©s 150 km/h körĂĽli vĂ©gsebessĂ©get ĂgĂ©r, de ezek az Ă©rtĂ©kek már csak szárny-trájk egyĂĽttesben Ă©rtĂ©kelhetõek.
Ezen a ponton jön a szuperbĂłnusz. Olyasmi, mint amikor felhĂvnak telefonon, hogy nem elĂ©g, hogy nyertĂ©l egy olyan sorshĂşzáson, melyen soha nem is vettĂ©l rĂ©szt, de pluszba kapsz mĂ©g egy soron kĂvĂĽli extra ajándĂ©kot is.
A Zolika-fĂ©le iXess-verõ szárny, az már önmagában fõnyeremĂ©ny hazánk fiainak, mert ugye legalább annyit tud, mint a franciák csodaszárnya, de csak feleannyiba kerĂĽl. A baj csak az, hogy az 582-es Rotax 90 km/h-s nyugdĂjas utazĂłsebessĂ©gen mĂ©g kiszolgálja az effĂ©le penge szárnyakat, de 120 km/h felett Ă©s 450 kg-os felszállĂłtömeggel már nehezen bĂrja. Ilyenkor a 6800-as motorfordulat sem mindig elĂ©g a nulla variĂłhoz, a felszállási Ăşthossz kĂ©tsĂ©gbeejtõen hosszĂş, az ĂĽzemanyag-fogyasztás pedig katasztrofális. Maradna a 912-es Rotax, ha az nem volna pont olyan Ăłsdi, mint amilyen drága.
Az Ăşj szárny alulnĂ©zetbõl. Neve mĂ©g nem publikus. Pamacs állĂtĂłlag biztatja Zolikát, hogy legyen: „Apollo Sex”. Tudhat valamit… |
Eddig 27 Ăłrát repĂĽlt a szerkezet, a kötelezõ aprĂł-cseprõ tökĂ©letlensĂ©gektõl eltekintve igen biztatĂłan. TolĂłerõ van dögivel, a precessziĂłjelensĂ©g, bár Ă©rezhetõ, abszolĂşt nem kezelhetetlen, mĂ©g csak nem is kĂ©nyelmetlen. A fogyasztás a várthoz kĂ©pest picit mĂ©g magas, nyolcezres fordulatszámon már nem olyan csendes a motor, mint illene. De a hangolás-csiszolás mĂ©g csak most következik. Pamacs ezt csinálja reggeltõl estig, mindenfĂ©le idõjárásban. Tegnap egyĂĽtt jöttĂĽnk haza Egerbõl. Az csak termĂ©szetes, hogy felszálláskor rövidebb volt a gurulási Ăşthossza, mint az Ă©n Afrikát járt gĂ©pemnek, hiszen az Ă©n motorom „csak” nyolcvanlovas. De utána nem volt kĂ©nyelmetlen kötelĂ©kben repĂĽlni, pedig hĂşzni kellett rendesen, hogy a záporok-zivatarok kerĂĽlgetĂ©se ellenĂ©re napnyugtára beessĂĽnk Tökölre. MĂ©g az itt-ott igen brutális turbulenciát is szemlátomást jĂłl bĂrta. A csomagtĂ©r fölĂ© tornyosulĂł soros nĂ©gyhengeres látványát hamar megszokta szemem, könnyebben, mint azt, hogy a hátsĂł kerekekrõl mĂ©g hiányzott a fĂĽggõleges vezĂ©rsĂkkal ellátott, cápauszonyszerĂ» burkolat. Ha majd az is helyĂ©re kerĂĽl, akkor lesz vĂ©gre egy igazi magyaros lĂ©gi jármĂ» a piacon: jĂł is, szĂ©p is, olcsĂł is. Vagy talán az már kicsit sok is lesz? Nem jön majd, hogy elhiggyĂĽk, akárcsak a szuperbĂłnuszt?
SzabĂł György Ărása Ă©s fotĂłi