Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Motoros sárkány

iXess


Philippe Tisserant irása, Noel Bigard fotói, Grafika: Air Creation. Megjelent a Vol Moteur 2002 dec.-i számában.

VNE: 165 km/h !


A motoros sárkányok szárnyai nem sokat fejlõdtek az utóbbi években. Talán ezért is csökkent az érdeklõdés irántuk a merevszárnyúak javára. Az Air Creation végre piacra dobott egy szárnyat melynek érezhetõen jobb az indukált légellenállása és ez minden más repülési tulajdonságát feljavítja.
Kipróbáltuk.
Nem hétköznapi dolog ezt a feliratot olvasni egy motoros sárkány mûszerfalán. Néphagyomány szerint motoros sárkánnyal nem fordulhat elõ, hogy eléri azt a sebességet, ami struktúrájára nézve veszélyes lehet. A rugalmas, puha szárnyprofil a sebesség hatására deformálódik, homlokellenállása megnõ, a sebességgel négyzetes arányban növekvõ felhajtóerõ pedig "szétszívja" a profilt, ami így egyre turbulensebb lesz, indukált ellenállása lehetetlenné teszi a sebesség kritikus mértékû növekedését. Egyfajta önszabályozás volt ez a korábbi sárkányszárnyaknál, és úgy tûnik, hogy ennek is leáldozóban van a kora. A tavaly Blois-ban rendezett UL vásár alkalmával alkalmam nyílt kipróbálni az Air Creation új, iXess nevû szárnyát, és hasra húzott trapézzal, enyhe s-ezéssel különösebb erõfeszítés nélkül el tudtam érni ezt a mágikus sebességet. Ezt az értéket úgy állapították meg, hogy a berepülési program során elért legnagyobb sebességet 1,1-el osztották Gilles Bru szakemberei, akik a tesztrepülések során semmiféle nehézséget vagy kiszámíthatatlan jelenséget nem észleltek, de tekintve a kevés tapasztalatot ami ezeknek a szárnyaknak a viselkedését illeti ebben a sebességtartományban, úgy gondolták: jobb félni, mint megijedni.
Ezek után természetes volt, hogy az elsõ adódó alkalommal leugrottam Montélimarba, hogy a gyártónál tesztelhessem az új portékát.
Clipper 582 S trájkra szerelték a tesztszárnyat, ami annál is elõnyösebbnek bizonyult, hogy 9 évvel ezelõtt ugyanilyen trájkkal teszteltem az XP 15-öst, az akkori csúcsszárnyat.
Elõbb mentünk egy kört kettesben Gilles Bru-vel, aki így fel tudott világosítani az Antoine Cardon, a cég fejlesztõmérnöke által végzett munka eredményeirõl.
Aztán kiszállt, én pedig bepakoltam mûszereimet és kezdõdött a vallatás.
Talajon és gurulás közben a szárny még szimpatikusabban viselkedik mint a márka többi terméke, a trapéz magától megáll az orrcsõtõl néhány centiméterre és ott van a nyugalmi állapota, nem hajlamos rá, hogy mellbe (vagy gyomorba) vágja a pilótát. A markáns negatív V állás miatt kevésbé érzékeny az oldalirányú széllökésekre.
Felszálláskor, ha a szárnyat középsõ sebességtartományba trimmeljük, a trapézt végig az orrcsõre tolva hagyhatjuk,
így kb 65 km/hnál elemelkedünk, és ha hagyjuk ilyenkor a trapézt nyugalmi állapotába visszajönni, a trájk magától veszi fel természetes állásszögét és gyorsul fel a legjobb emelkedési sebességre, ami 85 km/h körül van. Szólóban stabil 6,8 m/s -ot értem el, egy 75 kgos zsákkal a hátsó ülésen, ami az utast alakította, 5,4-et.
Általában nagy magasságban kell végeznem a sebességi teszteket ami nem használ a hajtómûvek teljesítményének, de aznap egy kellemes cirrus fátyolnak köszönhetõen megelégedhettem egy teljesen turbulenciamentes 750 m-es magassággal. Emelkedés közben már tapasztalhatóak az iXess jó tulajdonságai, úgy húzni mint tolni, sokkal könnyebb a trapézt mint az XP 15-ösön. Oldalirányban viszont alig van változás. Vízszintes repülés közben kipróbáltam a túldöntött fordulót és a fordulóváltást. A trapéz sarkát markolva és minden erõmet beleadva 2,5 s-ot kapok a 45 fokról 45 fokra való átbillentés kapcsán. Ez valamivel jobb, mint az XP 15 egykori 2,8 másodperce. A kormányerõ számottevõ, de a forduló precizitása kiváló. A fordulóból kivételhez elég csökkenteni az oldalirányú erõfeszítést. Nem szükséges kitolni a trapézt ahhoz, hogy a forduló vízszintes maradjon, a szárny nem hajlamos sem megsüllyedésre, sem lebólintásra. Turbulenciában kitûnõen tartja az irányt, valóban tartós és vehemens befújás kell ahhoz, hogy bele kelljen nyúlni.
Lassúra (teknõsbékára) trimmelve keményebb a trapéz, aminek egyik oka az, hogy a kilépõélre ható vonóerõ azon a csigán keresztül hat, amelyiken a flatterzsinórok vannak átvezetve. Ezek így nem csak hogy megfeszülnek, de szárnyvégirányba is nehezebben mozdulnak el, így a szárny tömegközéppontja nehezebben vándorol az árboc felsõ bekötési pontja, a kardáncsukló körül. Gyorsra trimmelve ez a jelenség természetesen eltûnik. Az iXess még elõdjénél is kevésbé érzékeny a terhelésre, elengedett trapéznál, ugyanolyan trimm beállítás és azonos motorteljesítmény mellett csak 3 km/h eltérést tapasztaltam a + 75 kg jelenlétében.

Mint a márka összes szárnyát, az iXess-t is tesztelték statikusan.
Itt épp 4 g-s terhelésnek van kitéve.
Tudom, hogy sokan szeretnék tudni ennek a szárnynak a maximális sebes-ségértékét. Szólóban, hasra húzott trapézzal még mindig pozitív a varió és a motor nem tudja leadni maximális teljesítményét. 141 km/h-s átlagot számolt a GPS egy szélirányban repült oda-vissza során. A fiktív utassal viszont már át lehet nyomni a variót negatívba. Vízszintesen repülve a hivatalos odavisszát, 144 km/h lett a GPS átlag. Az 1993-as, az XP 15-ön végzett mérésekhez képest 10 km/h a nyereség, ami nem semmi. Ezt a fejlõdést az állómotoros süllyedés adatai is visszaigazolják, ahol maximális terhelés mellett -3 m/s helyett most -2,6-ot tapasztaltam. A fejlõdés érezhetõ egy nem kevésbé jelentõs témakörben, és ez a fogyasztás.
Maximális terhelés mellett is elég 5000 fordulat/perc a nulla varió tartásához, 95 km/h-s valós (100 km/h mûszer szerinti) sebesség mellett. Ezen a fordulatszámon az 582-es alig 11 liter üzemanyagot fogyaszt óránként. A Clipper 60 literes tankja így a félórás navigációs tartalék mellett 450 km-es autonómiát biztosít szélcsendben.
Az átesés érdekes. Vízszintes repülés közben az elõírásos módon koptatva el a sebességet, az átesés max. terhelés mellett 60 km/h-nál következik be. Úgy 63 km/h körül a szárny félreérthetetlenül jelez, a trapézt expliciten rángatja elõre-hátra, másodpercenként 1 rángásos tempóval. Véletlenségbõl kifolyólag nem lehet átejteni a szárnyat, annál is inkább, hogy a trapézt igen intenzíven tolni kell közben. A bólintás nem túl határozott és menetirányú. A fordulóban végrehajtott átesés hasonló, azzal a különbséggel, hogy a bólintás befele, a forduló körközéppontja felé történik. További érdekesség: az intenzív emelkedés során bekövetkezõ áteséskor a trapéz nem lódul hátra, valójában a szárny-trájk együttes billen elõre, hogy ismét

A fellnézet elárulja: szárnytõ húrhossza nagyobb, szárnyvégek keskenyebbek mint az XP 15-ön.
repülhessen. Kell még egy szót szólni a trimm hatásáról az átesési sebességre. Amint ezt már említettük, a trimm a flatterzsinórok révén húzza fel a kilépõélet. Ezáltal persze lerontja a felhajtóerõ-koefficienst, ami az átesési sebesség növekedéséhez vezet. Lassúra trimmelt szárnynál, max terhelésnél az átesési sebesség így 65 km/h. Extra rövid leszálláshoz gyorsra (nyúlra) kell trimmelni a szárnyat. Lecsekkoltam és nem csalás, nem ámítás, 30 m-t nyertem a gurulási úthosszon. A nehézség ott van, hogy behelyezkedéskor folyamatosan tolni kell a trapézt és tartani kell a 80 km/h-s sebességet, holott a szárny inkább a 110-et szeretné. A jó siklószám leszállásnál újabb komplikációt jelent: laposan kell bejönni. Szûk, hagyo-mányos sárkányoknak való placcra leszállás elõtt célszerû egy kis gyakorlás, fõleg ha az átstartolás nem magától értetõdõ.
Konklúzió: a fejlõdés az XP 15-höz képest érezhetõ. Pedig külsõre, látszólag roppant hasonló a két vitorla...


A Kiss nevû, elõzõ szárnytípusnál bevezetett kereszttartó lehetõvé teszi, hogy minden csõ egyformán dolgozzon, ezért mindegyik veszíthet méretébõl, implicite: tömegébõl.
Air Creation iXess

- méretek:
- fesztávolság 10 m
- szárnyfelület 15 m2
- szárny tömege 48 kg
- max felszállótömeg: 450 kg

Teljesítményadatok a Clipper 582S-el

- valós össz. felszállótömeg: 420 kg
- hõmérséklet a talajon: 17 fok
- QNH: 1019 hPa
- szél: 140 fokról 8 km/h
- jellemzõ rep. magasság: 1000 m Qnh
- felszállás: 7 s
- emelkedési sebesség:
85 km/h, 5,4 m/s, 6100 tr/min
- fordulóváltás:
balra: 2,5 s/90fok,
jobbra: 2,5 s/90fok
- átesési sebesség: 60 km/h
- max. elért sebesség: 144 km/h



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   


viagra (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. jnius 28. szerda, 22:22
(Profil | zenet kldse)
online poker no download [byonlinepokernodownloadare.blogspot.com] - online poker no download forex forecasts [beforexforecastsla.blogspot.com] - forex forecasts casino game poker [wascasinogamepokerfor.blogspot.com] - casino game poker equity loans [whatequityloansthat.blogspot.com] - equity loans online backgammon [byonlinebackgammonthis.blogspot.com] - online backgammon phentermine [undphentermineund.blogspot.com] - phentermine protonix [aprotonixthe.blogspot.com] - protonix casino gamble [thiscasinogamblewho.blogspot.com] - casino gamble holdem poker sale table texas [forholdempokersaletabletexasby.blogspot.com] - holdem poker sale table texas casino game way [lacasinogamewaywas.blogspot.com] - casino game way forex mhv [thatforexmhvan.blogspot.com] - forex mhv quicken loans [howquickenloansan.blogspot.com] - quicken loans casino free google slot [wascasinofreegoogleslotwhen.blogspot.com] - casino free google slot personal loans for bad credit [aboutpersonalloansforbadcreditan.blogspot.com] - personal loans for bad credit bextra [whatbextrade.blogspot.com] - bextra maniac trader [ormaniactraderwww.blogspot.com] - maniac trader forex forecasts [beforexforecastsla.blogspot.com] - forex forecasts wolfenstein [undwolfensteinare.blogspot.com] - wolfenstein casino chip poker used [bycasinochippokerusedfrom.blogspot.com] - casino chip poker used low rate loans [thislowrateloansund.blogspot.com] - low rate loans school loans [deschoolloansare.blogspot.com] - school loans buy tramadol online [arebuytramadolonlineund.blogspot.com] - buy tramadol online cheap renova [incheaprenovala.blogspot.com] - cheap renova educational toys [wheneducationaltoysund.blogspot.com] - educational toys viagra [whereviagraa.blogspot.com] - viagra You own a dog, but you can only feed a cat.




baby gift (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. jlius 01. szombat, 21:23
(Profil | zenet kldse)
forex managed accounts [forforexmanagedaccountsfor.blogspot.com] - forex managed accounts paycheck loans [wwwpaycheckloansat.blogspot.com] - paycheck loans forex [fromforexwhen.blogspot.com] - forex auto loans with bad credit [orautoloanswithbadcreditare.blogspot.com] - auto loans with bad credit currency forex [bycurrencyforexcom.blogspot.com] - currency forex backgammon for money [withbackgammonformoneyla.blogspot.com] - backgammon for money 650 clay poker chip set [a650claypokerchipseton.blogspot.com] - 650 clay poker chip set diflucan [isdiflucanen.blogspot.com] - diflucan auto loans [toautoloanswhen.blogspot.com] - auto loans health insurance [anhealthinsuranceas.blogspot.com] - health insurance buy poker chip set [orbuypokerchipsetin.blogspot.com] - buy poker chip set forex rates [theforexratesthe.blogspot.com] - forex rates buy skelaxin online [enbuyskelaxinonlinefrom.blogspot.com] - buy skelaxin online residential loans [withresidentialloanshow.blogspot.com] - residential loans forex forecasts [aboutforexforecastsla.blogspot.com] - forex forecasts downloads free online poker [ofdownloadsfreeonlinepokeren.blogspot.com] - downloads free online poker free ware palm backgammon [arefreewarepalmbackgammonen.blogspot.com] - free ware palm backgammon best forex [debestforexwith.blogspot.com] - best forex loan forgiveness [atloanforgivenessof.blogspot.com] - loan forgiveness free backgammon game [howfreebackgammongamewith.blogspot.com] - free backgammon game buy estradiol online [whenbuyestradiolonlinean.blogspot.com] - buy estradiol online stop smoking [thisstopsmokingthis.blogspot.com] - stop smoking educational toys [wwweducationaltoyscom.blogspot.com] - educational toys ride on toys [arerideontoysat.blogspot.com] - ride on toys baby gift [wwwbabygiftin.blogspot.com] - baby gift The holy passion of Friendship is of so sweet and steady and loyal and enduring a nature that it will last through a whole lifetime, if not asked to lend money. -- Mark Twain, "Pudd'nhead Wilson's Calendar"



Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.05 msodperc