Philippe Tisserant irása, Noel Bigard fotói,
Grafika: Air
Creation. Megjelent a Vol Moteur 2002 dec.-i számában.
VNE: 165 km/h !
A motoros sárkányok szárnyai nem sokat fejlõdtek az utóbbi években. Talán ezért is csökkent az érdeklõdés irántuk a merevszárnyúak javára. Az Air Creation végre piacra dobott egy szárnyat melynek érezhetõen jobb az indukált légellenállása és ez minden más repülési tulajdonságát feljavítja. Kipróbáltuk. |
Ezek után természetes volt, hogy az elsõ adódó alkalommal leugrottam Montélimarba, hogy a gyártónál tesztelhessem az új portékát.
Clipper 582 S trájkra szerelték a tesztszárnyat, ami annál is elõnyösebbnek bizonyult, hogy 9 évvel ezelõtt ugyanilyen trájkkal teszteltem az XP 15-öst, az akkori csúcsszárnyat.
Elõbb mentünk egy kört kettesben Gilles Bru-vel, aki így fel tudott világosítani az Antoine Cardon, a cég fejlesztõmérnöke által végzett munka eredményeirõl.
Aztán kiszállt, én pedig bepakoltam mûszereimet és kezdõdött a vallatás.
Talajon és gurulás közben a szárny még szimpatikusabban viselkedik mint a márka többi terméke, a trapéz magától megáll az orrcsõtõl néhány centiméterre és ott van a nyugalmi állapota, nem hajlamos rá, hogy mellbe (vagy gyomorba) vágja a pilótát. A markáns negatív V állás miatt kevésbé érzékeny az oldalirányú széllökésekre.
Felszálláskor, ha a szárnyat középsõ sebességtartományba trimmeljük, a trapézt végig az orrcsõre tolva hagyhatjuk,
Általában nagy magasságban kell végeznem a sebességi teszteket ami nem használ a hajtómûvek teljesítményének, de aznap egy kellemes cirrus fátyolnak köszönhetõen megelégedhettem egy teljesen turbulenciamentes 750 m-es magassággal. Emelkedés közben már tapasztalhatóak az iXess jó tulajdonságai, úgy húzni mint tolni, sokkal könnyebb a trapézt mint az XP 15-ösön. Oldalirányban viszont alig van változás. Vízszintes repülés közben kipróbáltam a túldöntött fordulót és a fordulóváltást. A trapéz sarkát markolva és minden erõmet beleadva 2,5 s-ot kapok a 45 fokról 45 fokra való átbillentés kapcsán. Ez valamivel jobb, mint az XP 15 egykori 2,8 másodperce. A kormányerõ számottevõ, de a forduló precizitása kiváló. A fordulóból kivételhez elég csökkenteni az oldalirányú erõfeszítést. Nem szükséges kitolni a trapézt ahhoz, hogy a forduló vízszintes maradjon, a szárny nem hajlamos sem megsüllyedésre, sem lebólintásra. Turbulenciában kitûnõen tartja az irányt, valóban tartós és vehemens befújás kell ahhoz, hogy bele kelljen nyúlni.
Lassúra (teknõsbékára) trimmelve keményebb a trapéz, aminek egyik oka az, hogy a kilépõélre ható vonóerõ azon a csigán keresztül hat, amelyiken a flatterzsinórok vannak átvezetve. Ezek így nem csak hogy megfeszülnek, de szárnyvégirányba is nehezebben mozdulnak el, így a szárny tömegközéppontja nehezebben vándorol az árboc felsõ bekötési pontja, a kardáncsukló körül. Gyorsra trimmelve ez a jelenség természetesen eltûnik. Az iXess még elõdjénél is kevésbé érzékeny a terhelésre, elengedett trapéznál, ugyanolyan trimm beállítás és azonos motorteljesítmény mellett csak 3 km/h eltérést tapasztaltam a + 75 kg jelenlétében.
Mint a márka összes szárnyát, az iXess-t is tesztelték statikusan. Itt épp 4 g-s terhelésnek van kitéve. |
Maximális terhelés mellett is elég 5000 fordulat/perc a nulla varió tartásához, 95 km/h-s valós (100 km/h mûszer szerinti) sebesség mellett. Ezen a fordulatszámon az 582-es alig 11 liter üzemanyagot fogyaszt óránként. A Clipper 60 literes tankja így a félórás navigációs tartalék mellett 450 km-es autonómiát biztosít szélcsendben.
Az átesés érdekes. Vízszintes repülés közben az elõírásos módon koptatva el a sebességet, az átesés max. terhelés mellett 60 km/h-nál következik be. Úgy 63 km/h körül a szárny félreérthetetlenül jelez, a trapézt expliciten rángatja elõre-hátra, másodpercenként 1 rángásos tempóval. Véletlenségbõl kifolyólag nem lehet átejteni a szárnyat, annál is inkább, hogy a trapézt igen intenzíven tolni kell közben. A bólintás nem túl határozott és menetirányú. A fordulóban végrehajtott átesés hasonló, azzal a különbséggel, hogy a bólintás befele, a forduló körközéppontja felé történik. További érdekesség: az intenzív emelkedés során bekövetkezõ áteséskor a trapéz nem lódul hátra, valójában a szárny-trájk együttes billen elõre, hogy ismét
A fellnézet elárulja: szárnytõ húrhossza nagyobb, szárnyvégek keskenyebbek mint az XP 15-ön. |
Konklúzió: a fejlõdés az XP 15-höz képest érezhetõ. Pedig külsõre, látszólag roppant hasonló a két vitorla...
A Kiss nevû, elõzõ szárnytípusnál bevezetett kereszttartó lehetõvé teszi, hogy minden csõ egyformán dolgozzon, ezért mindegyik veszíthet méretébõl, implicite: tömegébõl. |
- méretek:
- fesztávolság 10 m
- szárnyfelület 15 m2
- szárny tömege 48 kg
- max felszállótömeg: 450 kg
Teljesítményadatok a Clipper 582S-el
- valós össz. felszállótömeg: 420 kg
- hõmérséklet a talajon: 17 fok
- QNH: 1019 hPa
- szél: 140 fokról 8 km/h
- jellemzõ rep. magasság: 1000 m Qnh
- felszállás: 7 s
- emelkedési sebesség:
85 km/h, 5,4 m/s, 6100 tr/min
- fordulóváltás:
balra: 2,5 s/90fok,
jobbra: 2,5 s/90fok