Szalay Péter és Kovács János írásai többek között: IXESS, KISS és COSMO TOP 12,9
Az iXess tesztje elõtt Kovács János átveszi Szalay Péter kabátját. |
Szalay Péter
Már az odaút is kalandos volt, mivel a Törökszentmiklós-Blois útvonalat 24 óra alatt tettük meg, míg hazafelé 16 óra alatt itthon voltunk. Nyilván elrontottuk azt is, hogy Svájc felé mentünk, holott Németországban végig autópályán utazhattunk volna. Na mindegy, este 9 felé odaérkeztünk. Egy gyors vacsora sárkányrepülõs barátainkkal, sátorverés és egy még gyorsabb alvás reggelig.
A kiállítás iszonyatos nagy és gyönyörû, rengeteg látogatóval és rengeteg repülõvel. Nyüzsgõ forgatag, több elõre megbeszélt tesztrepülés idõpont-egyeztetésével kezdõdött. Elsõnek Kovács Jancsi barátommal az Air Création iXess szárnyát próbáltuk ki. Késõbb Jancsi barátom az általam már kipróbált Kiss nevû szárnnyal repült. Nekünk már annyi elõnyünk volt, hogy sokat repültünk ugyanezen cég XP15-ös szárnyával, ezért kissé elfogultak vagyunk ezen gyár irányában. Próbarepülésünk fantasztikus élményként hatott ránk. Az idõ szeles, erõsen turbulens volt, ám a szárny teljes mértékben az XP tulajdonságait tudta, azaz abszolút nyugodtan és kisimultan vezethetõ volt. A kormányerõ középen nem túl nagy, szélsõ helyzetbe húzni viszonylag nehéz volt. Már behúzott állapotban nyugodt maradt. Egyik irányból a másikba egy pillanat alatt lehetett fordulni. A lekisebb sebesség nehezen ment le 75 km/h-ra, a leggyorsabb viszont könnyedén felment 140-150 km/h-ra 582-es motorral. Ezen tartományok között a szárny könnyen vezethetõ, nyugodt maradt a rossz idõjárás ellenére is. Leszálláskor 80-90 km/h-val tudtam a földet megközelíteni, kilebegtetés után a szárnnyal simán földet értem.
Másnap tesztrepülésen egy Cosmos 14.9-as szárnyat próbálgattam. Tapasztalataim: gyorsítás közben igen erõsen és nyugodtan araszolgatott fölfelé, bedöntés után a szárnyat el lehetett engedni és elengedett, erõsen bedöntött szárnnyal több kört ugyanazon körön tettünk meg. Eddig ámulatba ejtõen viselkedett a Cosmos szárny. A repülõtérre visszamenet erõs turbulenciába kerültünk, mire a szárny nagy billenésekkel válaszolt. Mivel többször repültem különbözõ Air Création szárnyakkal, ki kell jelentenem, hogy Air Création rossz idõjárási viszonyok között stabilabban marad az égen. Ugyanezt a problémát Kovács Jancsi barátom egy 12.9-es Cosmos szárnnyal már nem érzékelte. õ el volt ájulva a Cosmos tulajdonságaitól. Hazaindulva búcsút intettünk a Loire völgyének, megfogadva, hogy egyszer, talán jövõre szárnyon megyünk.
Szalay Péter
Start 912-es motorral és 12,9 m2-es szárnnyal |
AIRCREATION IXESS
Rendkívül esztétikus külsõ, a gyári trike-kal tökéletes színharmonizáció, akár a pirosszürke, akár a sárga-szürke kombinációban. A gyári trike tökéletesen kézre áll, full mûszerezettségû, kényelmes. A szárnyat vezetni kell, a sebesség abszolút a pilóta kezében van. Ha 100 km/h körül van a sebességmérõ, pici húzásra rögtön 120-ra ugrik a mûszer. Ennek ellenére stabil. Minden tulajdonságában szimpatikus, jól vezethetõ szárny. Nagyon szeretnék egy ilyet! Ez egy teljesen új generáció, a sebesség megnövekedése odafigyelést igényel, ezért csak tapasztalt pilótáknak ajánlom, de azoknak nagyon!
AIRCREATION KISS
Ugyanolyan szép, sõt még szebb, mint az IXESS. Ez egy nyugis szárny, CX-es tulajdonságokkal - ami a vezetést illeti - csak picit gyorsabb. Ezt gyakorlatlanabb pilóta is vezetheti, mégis nagyobb élményt nyújt mind sebességben, mind vezetési stabilitásban, mint egy CX típus.
COSMOS TOP 12,9
Ilyen színeket én nem tennék szárnyra: sötétszürke-zöld-sárga. A trike elöl nyitott, ez 140 km/h-nál kicsit huzatos. A szárny penge, kidolgozása nagyon profi, igazi versenytársa az AIRCREATION-nak. Vezetni könnyû, hasra húzva simán utazik 140-nel, pedig nem is váltós. Ez is gyors, kezdõknek nem való szárny, de úgy tûnik, ez jobban bejött.
Kovács János