Htimotor Htimotor Motoros srkny Kezdlap Merevszrny UL Forgszrny UL Mrepls Videk Galria

Version francaise Versiunea n romneste
 
Madártávlatból

Alpesi motoros sárkány


Az avoriazi ul-találkozó az idén a rossz idõ és a jó hangulat jegyében zajlott.
Csütörtökön még volt valami röpködés, de mire pénteken Farkas Tibivel és Igor Miloszewskivel megérkeztünk és elfoglaltuk a motoros ernyõsök számára fenntartott placcot a reptéren, bedudált a hidegfront elõszele.


Farkas Tibi repül, de az ordas szél és a brutális
turbulencia miatt szemét sem meri kinyitni

A mentõhelikopterek folyamatos valcerén kívül mindössze két légiforgalmat lehetett elkönyvelni.
Az egyikre úgy 11 óra körül került sor, amikor is Farkas Tibi felszállt a Back Bone-nal és az Action-nel egy igen látványos légi rodeóra. Kevesebb mint három percig tartott a mutatvány, aztán egy leáramlás Tibit derékig belevágta a hóba. Csodával határos módon sérülés nélkül ástuk ki. Az egyébként igen törékeny motornak sem lett baja. A másik esemény az volt, amikor az orkánszerû szélben feltûnt egy motoros sárkányrepülõ. Amikor láttuk, hogy leszálláshoz próbál behelyezkedni, meghûlt bennünk a vér. A szél a völgy felõl fújt, úgy 50-60 km/h-s sebességgel, a reptér alatti 200 m magas sziklafal miatt pokoli turbulensen. Második próbálkozásra sikerült a sziklafal rotorját úgy kikerülnie, hogy a pályára 90 fokban helyezkedett be, a fenyõfák és a felvonók drótköteleit érintõ magasságban. A pálya aljánál pár méteren ráfordult az irányra és padlógázzal próbált érintõt húzni az alul 20, közepe táján már több mint 35 fokos pályához. Az iszonyatos hátszél miatt úgy 150 km/h-s talajhoz mért sebességgel tehette oda a gépet. Nagyot nyekkent, de a puha hó és a gázas rugós tagok megkíméltek minket a géptörés látványától. A szél lazán feltaszította az iXess szárnnyal szerelt Air Creation Clippert a pálya tetején levõ parkolóba, ahol aztán a találkozó összes résztvevõje rávetette magát, hogy a hangár mögé, szélárnyékba tolja.
Ez volt Franck Toussaint belépõje. Christophe Desponds mellett õ a francia Alpok legtapasztaltabb motoros sárkányos pilótája. Több mint tíz éve már, hogy minden télen több száz órát repül az örök hó birodalmában.
A következõkben õ ír a hegyi motoros sárkányos repülés rejtelmeirõl és fortélyairól.

Alpesi motoros sárkányrepülés

Ha jól értettem, volt néhány tudatlan és fegyelmezetlen ul-pilóta, akik a régóta és jól szuperáló hegyi légiközlekedési és kommunikációs szabályokat semmibe véve zargatták az Alpok méltóságteljes légterét. Ha nem tévedek, az is lehet, hogy volt néminemû irigység is azon hegyi pilóták részérõl, akik külön képesítés és mindenféle procedúrák mellett szolgálják ki repülõgépeiket az örökhó-fedte csúcsokon. Vagyis csakis emberi dolgok, de hatásukra a légügy kitalálta, hogy ki kellene dolgozni valami képesítésszerût az ul-hegyi pilóták számára is. Nem lelkesedem érte, de ha már nem lehet elkerülni egy ilyen jellegû tematika kidolgozását, én felvállalom a motoros sárkányos fejezetet. Addig is a minimális tudnivalók a következõk: Nyáron egy tapasztalt pilóta megfelelõ géppel minden további nélkül kipróbálhatja tudását a nyilvántartott alpesi reptereken, feltéve, hogy pontosak és precízek a leszállásai. A józan ész és a jó reflexek elegendõek, és nem árt egy kis érzék a fordulók ívének a kiszámításához a változatos domborzathoz viszonyítva. A döntéseket gyorsan kell meghozni, a hegyekben minden felgyorsul, azt az egy emelkedést leszámítva.

Aerológia

A légköri jelenségek leegyszerûsödnek az impozáns domborzati formák miatt, az idõjárás ugyanezen oknál fogva felgyorsul. Ez persze nyáron, amikor dél és délután 5 óra között a repülés nem gyermekjáték, különösen amikor a termikek és a lejtõszél összeadódnak. A zivatarfelhõk is igen hamar összeállnak, különösen augusztus 15. után. A dél-délnyugati szél (fõn) teljesen lehetetlenné teszi motoros sárkány számára a repülõtevékenységet.

A domborzat

Van néhány aranyszabály, télen-nyáron egyaránt érvényesek:
- völgyben mindig a szél által megfújt hegyoldal közelében kell repülni
- hegygerinc, hágó fölött az átrepülés, a völgyváltás fokozott óvatosságot követel, csak kis szögön, a visszafordulás lehetõségét fenntartva szabad megreszkírozni
- sziklafalaktól távolságot kell tartani
- talajközelben sebességtöbbletre kell törekedni - a magasságból adódó teljesítménycsökkenésre állandóan oda kell figyelni
- a szûkülõ völgyben elõbb-utóbb lehetetlenné válik a visszafordulás, idõben kell elkezdeni a fordulót, úgy, hogy azon az oldalon fejezõdjék be, ahol a feláramlás van (napsütötte, szél által megfújt lejtõ)
- a vízszintes horizont hiánya megtévesztõ, a térbeli orientáció, koordináció könnyen elveszíthetõ
- sosem szabad megfeledkezni a drótkötélpályákról és az elektromos vezetékekrõl, rengeteg van belõlük és mindegyik halálos.

A magasság

A motor teljesítménye a magassággal arányosan csökken. Minden felgyorsul, az egy emelkedést leszámítva. A döntéseket gyorsabban és idõben, lehetõleg elõre kell meghozni, azonnal és jól végre is kell hajtani õket. Messze elõre kell tekinteni, jóval a légi jármû elõtt kell járni, úgy térben, mint idõben - ez nem kevés szellemi munkát igényel, amit az agy gyérebb oxigénellátása nem könnyít meg. A szokásos vizuális referenciák nem érvényesek, különösen a magasság megítélése leszállásnál. De az is elfordul, hogy a 10-15 fokos domboldal vízszintesnek tûnik, de nulla varió mellett addig mászik felfelé, amíg egyszer csak belelóg a futó.

Együttélés a többi repülõgéppel

A rádió mindig 130.000-ra legyen tekerve. Ráadásul ezen a frekin mindig akad segítõkész pilóta, ha szorul a kapca. A legnagyobb gondot a domborzatba beleolvadó, alig látható légi jármûvek jelentik. Ezért szükséges sûrûn bejelentkezni. Völgyben alapértelmezésben jobbra tarts az elv, de ha mondjuk erõteljes leáramlás miatt ez lehetetlen, rádión sûrûn jelezni kell az eltérõ eljárást. Völgyváltás vagy gerinc felett átrepüléskor is célszerû jelezni a szándékot. Motoros sárkány esetén a látás nem probléma, kivéve felfelé. A láthatóságot tekintve ugyanúgy bele tudunk veszni a hegyoldalba, mint bármelyik légi jármû. A leszállást az komplikálja, hogy van a hírhedt döntési magasság, ami alatt nem lehetséges az átstartolás, felszállásnál meredek lejtõn pedig eleve ki van zárva a megszakítás lehetõsége. A várópont a pálya felsõ végében a többékevésbé vízszintes parkolóban van, ahonnan a futó nem látszik, így az sem, hogy nincs-e éppen fináléban egy leszálló gép. Az eljárás az, hogy a végrehajtóra indulás szándékának a bejelentése után várni kell annyi ideig, amennyi idõ alatt egy az adás pillanatában már a döntési magasság alatt levõ leszálló gép felérne a parkolóba. A leszálló gépnek minden módon meg kell gyõzõdnie róla, hogy mielõtt a döntési magasság alá süllyedt, a parkolóban levõ gépek meg tudtak gyõzõdni szándékáról.

Fel-leszállás

A felszállás nem egy nagy ügy, hegyrõl legurulva igen gyakran még álló motorral is lehetséges. A leszállás már nem méznyalás. Minél meredekebb a pálya, annál nagyobb sebességtöbblet kell, és ezt kínosan meg kell õrizni a kilebegtetés pillanatáig. A trapézt hasra húzva kell tartani és gázadással (csak pedálból, lábbal) lehet korrigálni. A kilebegtetés pillanatában így is mindig túl alacsonyra jövünk ki, igen gyakran nem a trapéz kitolása, hanem a padlógáz teszi lehetõvé a kulturált földetérést. Mindez csak megszokás kérdése. Behelyezkedésnél eleinte az az érzés jellemzõ, hogy túl magasan vagyunk, minél meredekebb a pálya, annál inkább. Késõbb az lesz a kérdés, hogyan ne legyen túl nagy a sebességtöbblet akkor, amikor felér a légi jármû a parkolóba.
Végsõ soron nem lehetetlen autodidakta módon eljutni a biztonságos hegyi repülés tudásszintjére, de egy oktató sokat segíthet. A legfontosabb, hogy tudatosan neveljük magunkban az alázatot, nemcsak a levegõéggel, hanem a heggyel szemben is.
Ami a téli repülést illeti, egész más a helyzet. A légköri jelenségek egyszerûek (nincs vagy nagyon kevés a termik), de a siklás a havon okoz komplikációt bõven. A hó egyfajta szûzességet és felettébb nõies gömbölyû formákat kölcsönöz a tájnak, a pilóta joggal érezheti magát hõs deflorátornak, amikor egy hófödte csúcson otthagyja a sárkányrepülõje síléctalpainak a nyomát. A táj egyenetlenségeit kisimítva a hó végtelen fel-leszállómezõket kreál, ezeket megunni lehetetlen. A korszerû motoros sárkányrepülõk lehetõvé teszik a olyan hegygerincek frekventálását, amelyeket ember lába talán soha nem taposott. A szûz hóra való leszállás igen nagy rutint igényel és könyvbõl nem is lehet megtanulni. A tapasztalt síelõ legalább a hó minõségét meg fogja tudni ítélni színébõl, állagából és a környezõ hõmérsékletbõl kiindulva. A siklás a hó minõségétõl függ, a fel-leszállás úthossza pedig a siklástól. Leszállásnál a behelyezkedés és a kilebegtetés ugyanúgy mûködik, mint nyáron, jó adag sebességtöbblet kell hozzá, földet érés után pedig arra kell vigyázni, hogy meg ne álljunk, mielõtt a lapos, megfordulásra alkalmas "parkolóba" nem értünk, mert ha elkezd csúszni visszafelé a trájk, annak sosincs jó vége. Felszállásnál még markánsabban jelentkezik az, hogy nincs lehetõség a fékezésre. Ha egyszer rászúrtad a gázt, akkor nincs mese, fel kell szállni.
Ami a legfontosabb: gazdálkodni a stresszel, ami a "kocka el van vetve" helyzetekkel jár, úgy leszálláskor, mint felszálláskor, illetve védeni gyenge szervezetünket az extrém külsõ hatásoktól: hideg, gyér oxigén, erõs napsütés. A trapézra szerelt elektromosan fûthetõ "muff", a sisakot szigetelõ neoprém sál, az orridom teljes kibélelése és az orrfutó nyílásának a takarása pont úgy hozzájárulnak a biztonsághoz, mint a szériatartozék sífelszerelés vagy mély hóban taposásra alkalmas talp, a hegymászókötél, a csákány, a hólapát, illetve az elsõsegélydoboz és hóban éjszakázásra alkalmas alufólia zsák.
Ott fent a hegyen a "hullajó" állapot és a hullaállapot között alig van egy paraszthajszál, az átjárás az elsõbõl a másodikba igen könnyû, de visszafordíthatatlan. Egy minimális gépsérüléssel fûszerezett landolás egy 3000 m magas gerincen nem sokkal napnyugta elõtt még profi túlélõfelszerelés birtokában is korlátozott esélyekkel kecsegtet a túlélés tekintetében. De az az érzés, amikor a méteres porhóból elemelkedik a sárkány a 45 fokos lejtõn, minden rizikót megér.

Franck Toussaint írása és fotói
Szabó György fordítása



 
Belps
   

Kapcsold linkek
   

Hr rtkelse
   

Parancsok
   


viagra (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. jnius 21. szerda, 19:56
(Profil | zenet kldse)
viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra viagra [areviagrafor.blogspot.com] - viagra But, for my own part, it was Greek to me. -- William Shakespeare, "Julius Caesar"




gifts (rtkels: 1)
Szerz: paulpaaterson Dtum: 2006. jlius 04. kedd, 10:05
(Profil | zenet kldse)
black casino jack poker [fromblackcasinojackpokera.blogspot.com] - black casino jack poker forex forums [wwwforexforumshow.blogspot.com] - forex forums wholesale poker table [undwholesalepokertableund.blogspot.com] - wholesale poker table winmx [iswinmxfrom.blogspot.com] - winmx yahoo game backgammon [ofyahoogamebackgammonbe.blogspot.com] - yahoo game backgammon buy poker table [undbuypokertablewho.blogspot.com] - buy poker table search engine positioning [thissearchenginepositioningat.blogspot.com] - search engine positioning bonus casino gratuit [whenbonuscasinogratuitwith.blogspot.com] - bonus casino gratuit casino niagara tour [acasinoniagaratourat.blogspot.com] - casino niagara tour forex management [whenforexmanagementwww.blogspot.com] - forex management mezzanine loans [howmezzanineloanson.blogspot.com] - mezzanine loans pogo backgammon [thepogobackgammonla.blogspot.com] - pogo backgammon skin care [isskincarein.blogspot.com] - skin care betting casino line [whatbettingcasinolinewith.blogspot.com] - betting casino line forex com [whereforexcomthis.blogspot.com] - forex com online poker tour [byonlinepokertourhow.blogspot.com] - online poker tour online poker yahoo [thisonlinepokeryahooare.blogspot.com] - online poker yahoo forex chat [anforexchatis.blogspot.com] - forex chat auto loan [whereautoloanwww.blogspot.com] - auto loan aviation loans [withaviationloanswith.blogspot.com] - aviation loans loan amortization [undloanamortizationwill.blogspot.com] - loan amortization loans uk [undloansukon.blogspot.com] - loans uk loan payment calculator [aloanpaymentcalculatorfrom.blogspot.com] - loan payment calculator free yahoo backgammon [afreeyahoobackgammonthis.blogspot.com] - free yahoo backgammon gifts [lagiftson.blogspot.com] - gifts You should go home.



Tartalomkezelõ rendszer: © 2004 PHP-Nuke. Minden jog fenntartva. A PHP-Nuke szabad szoftver, amelyre a GNU/GPL licensz érvényes.
Oldalkszts: 0.07 msodperc