Különbözõ - itt nem részletezendõ -
okok miatt Erdélybe
valamivel késõbb "gyûrûzött be" a siklóernyõzés,
mint Magyarországra.
Az elmúlt években jó néhány figyelemreméltó
eredmény
született, például nemrég repülte meg Florin
Zorila az elsõ 100 kilométert. Évente megrendezik
négy- vagy ötfordulós nemzeti bajnokságot,
valamint
a Románia Kupát. Idén februárban pedig Brassó
adott otthont a Nemzetközi Siklóernyõs Fesztiválnak.
Küng "bontogatja a szárnyait" |
Farkas István az udevarhelyi siklóernyõzés "szellemi atyja" |
Remélhetõleg "élesben" is bemutathatja majd a tudománnyát |
A meghívott "akrobaták" között volt az osztrák Mike Küng is, aki - amellett, hogy többszörös világbajnok - elsõként repülte át siklóernyõvel a La Manche csatornát, egyszer pedig 9277 méteren vetette ki magát egy hõlégballonból, siklóernyõvel persze. Az ernyõt (egy zsákban összefogva) felszállás elõtt a ballonra erõsítették. Küng a zsinórokon "lógott", és a megfelelõ magasságon egy kioldó segítségével nyitotta ki a zsákot.
Tódor Tibor és Hegyi Zsolt a fenyédi láz fölött |
A repülésért repülnek
- Farkas
István volt a székelyudvarhelyi siklóernyõzés "szellemi
atyja" - emlékszik vissza Márkon Péter, aki '94-ben kezdett repülni sárkánnyal
és
ejtõernyõzött is.
- Elsõ körben négyen végeztük el a tanfolyamot - ma már "öreg" pilótának számítunk.
Két éve alakítottuk meg a Blue Sky
Siklóernyõs Sportegyesületet. Jelenleg 20-25
ernyõnk van; a kemény magot 15-20 pilóta alkotja, szinte minden hétvégén kint
vannak a starton. Sok
starthelynek alkalmas domb van arrafelé, szinte minden
szélirányra (a keleti kivételével, de az amúgy sem jellemzõ). Kizárólag lábról
startolnak;
alternatív segédeszközökre - úgymint csörlõ, motor - nincs is szükség.
Udvarhely környékén - és ez Erdély egész területére igaz - a legritkább esetben
sem lehet találkozni terepjárón közlekedõ természetvédõkkel.
Tavaly - némi szponzorációnak is köszönhetõen, de legfõképpen önerõbõl -
megrendezték
a debütáló Székelyudvarhelyi Repülõs Napokat. Ötven-hatvan siklóernyõs és a
sport iránt érdeklõdõ "outsider" érkezett Udvarhelyre,
magyar és román nemzetiségûek
egyaránt. Szó volt arról, hogy versenyfeladatokat is beiktatnak a programba,
aztán olyan szép idõ lett, hogy inkább
"csak" repültek - sokszor utasokkal "súlyosbítva",
akik különben teljesen ingyen hiénáztak -, este pedig megitták a jól megérdemelt
szponzorsört.
Amúgy sem tulajdonítanak különösebb jelentõséget az ilyesfajta
megmérettetéseknek - Udvarhelyen mindenki magáért a repülésért repül.
Az idei
találkozójukra motoros sárkányokat is várnak. A környéken bõven van
olyan fel- és leszállóhelynek is alkalmas terület, amely a rendezvény idejére
"hatóságilag" is legálissá tehetõ.
M. K.
Törökországi nyaraláson |
Székelyudvarhelyi Repülõs Napok 2003. május 30-június 1.
Május végén rendeztük meg a repülõs napokat,
ami az idõjárás miatt egy héttel késõbbre halasztódott.
Végül
is megérte - szuper idõt kaptunk el,
három napig mondhatni megállás nélkül repültünk.
Az elsõ nap, pénteken felépítettük a sörsátrat
Szejkén, aztán
kimentünk az almási dombra. A
domb keleti oldalát lehetett repülni. Fél tizenkettõkor
már ott is voltunk: Nándi, Don Pedro,
Babacu és fia, István
meg én. Az idõ elég kemény
volt, erõs befújásokkal pöffentek el a termikbuborékok.
Rendesen megcibált minket, fõleg engem.
Megvártuk, hogy
csillapodjon az idõ - végül
úgy lecsillapodott, mintha elvágták volna a
szelet. Délutánra már csak a csúszkálás maradt.
Este söröztünk egy rövidet
Szejkén, aztán eltettük
magunkat másnapra.
Szombaton a fenyédi láz került az étlapra. Már
tíz órakor kint volt mindenki, elkezdõdött a
tandemezés
meg az érdeklõdõk tanítása. Úgy egy
óra körül egész jól kitekertem, de aztán Máréfalva
fölött nem kaptam emelést és
leszívódtam.
Húztam egy B-stallt meg egy merülõspirált és leszálltam.
Utána egészen estig repültünk, a gyogyó
is jól kiemelt. Este megint volt egy
kis sörözés
meg tapasztalatcsere Szejkén.
Vasárnap is jónak tûnt az idõ, repültünk is volna,
ha le nem tiltanak "engedetlenség" miatt. Mire
elkezdtük,
befelhõsödött az ég és megint letiltották
a bandát. Aztán valamikor négy óra felé kezdtünk
újra bele, estig nyomattuk kisebb-nagyobb
magasságnyerésekkel.
Ezzel véget értek a repülõs napok.
Az felszállító és "összeszedõ" terepjárót a rendezvényen is bevetették Ez még nem IFR repülés... 50-60 "profi" és érdeklõdõ vett részt a repülõs napokon |
Az önkéntesek ingyen hiénázhattak Az udvarhelyi klub egyik oszlopos tagja, Tódor Tibor Udvarhely környékén nincs hiány starthelyben, a fotón Tibor lendül akcióba |
A "hõskor". Farkas István, Hegyi Zsolt és Tibor "Összevont" eü-tanfolyam Marosvásárhelyen Török Zoli aktív láblógatás közben |
Török Zoltán
Rancz Pali a csapat jó részéhez hasonlóan Gradienttel repül |
Turbulencia
A lapzártakor még alakulófélben csíkszeredai klub,
amely a tervek szerint a hangzatos
"Turbulencia" nevet
viseli majd, mostanra valószínûleg már "jogilag is
bejegyzõdött". A klub a jövõben a Gradient cég romániai
képviseletét is
ellátja. Starthelyben ott sincs hiány; a
legismertebb talán a Csíksomlyó a maga 125 méteres
szintkülönbségével.
Arrafelé nagyjából tíz éve
"ütötte fel a fejét" a siklóernyõzés,
de a csíkszeredaiak közül többen - például a
"legöregebb" pilóta, Rancz Pál - évtizedek óta
repülnek
gyalogsárkánnyal. Néhányan versenyeznek is.
- Csíkszereda vonzáskörében az eddigi legjobb teljesítmény
egy 80 kilométeres táv volt, amibõl
közel 50
kilométert összefüggõ erdõrengeteg fölött tett meg
Sárig Attila - mondja Aranyosi-Ávéd József, ismert
nevén Zsozsó. - A tavalyi Redbull
X-Alps után szabadon
négy pilóta - a Sárig testvérek, Attila, István és Zoltán,
valamint Rancz Pál - a Kárpátok vonulatát követve
szeretné
körberepülni Erdélyt - ha a lehetséges
szponzorok is úgy akarják. A tervek szerint három
hónap alatt teszik meg a nagyjából 1000 kilométeres
távot
ernyõvel, illetve a szó legszorosabb értelmében
"gyalog", azaz mindenféle közlekedési eszköz
igénybevétele nélkül. Útjukat csak a nemzeti
bajnokság
esedékes fordulói miatt szakítják majd meg, melyeken
szintén részt kívánnak venni.
A cross country-repüléseket annak idején István
kezdeményezte,
saját rekordja 50-55 kilométer. A magassági
rekordot Rancz Pál tartja 3600 méterrel, István
3400 méterig jutott.
A csíkszeredai sasok
Csíkszereda. Errõl az oldalról Sárig István kivételével senkinek sem sikerült a város fölé-mellé repülni |
A nevem Sárig Attila, 23 éves csíkszeredai siklóernyõs vagyok. A repülésbe 1998-ban kóstoltam bele elõször Csíksomlyón, de az igazi vírus 1999. július 21-i elsõ felhõalapomkor fertõzött meg. Akkor kezdõdött el "madáréletem", amit ez idáig nem bántam meg. Azóta nagyon sok, szebbnél szebb felhõalapot repültem, amelyeket lassan távrepülések tettek még csodálatosabbá.
Sárig István a Fogarasban |
Sárig Attila |
A tavalyi szezon nagyon jó volt. Ami pedig az ideit illeti, az se kellene, hogy gyengébb legyen. Két testvéremmel, Istvánnal és Zoltánnal, valamint Rancz Pál csapattársunkkal tervezzük a "Kárpátok Nagy Hurka" repülést, melynek a hossza körülbelül 800 kilométer lenne. A startolás Csíksomlyóról lesz áprilisban, a tervezett útvonal Vatra Dornei-Nagybánya-Belényes-Déva-Brassó, majd érkezés nyár végén Csíksomlyón. Mindenféle külsõ segítség nélkül, csak mi négyen, fejünk fölött vagy hátunkon az ernyõkkel. Kemény kalandnak ígérkezik, reméljük, az idõjárás be fog segíteni a sok cipekedés elkerülésébe.
Két testvérével és Rancz Pállal a Kárpátok körberepülését tervezik |
Addig is sok-sok repülést, nagy távokat és rekordokat minden "madárnak"!
Sárig Attila
Versenynaptár A Nemzeti Bajnokság fordulói: Május 1-2., Arad Június 25-július 4., Csíksomlyó (a jövõ évtõl a székelyudvarhelyi klub is szervez itt versenyt) Augusztus 6-8., Fogarasi-hegy, Balea-tó (alpesi szám, a starthely 2200 méteren található) Augusztus 13-15., Ranka, Parou-hegység (alpesi szám, a starthely 2150 méteren található) Szeptember 3-5., Clopotiva (déli Kárpátok) A Románia Kupa helyszíne Arad lesz, idõpont késõbb. A Nemzeti Bajnokság idõpontjai sem véglegesek, az egyes fordulók elõtt két héttel érdemes pontosítani (tel.: 30/560-2786). |
További információ: Aranyosi-Ávéd József Tel.: +40 (0) 740 257 573 E-mail: zsozso@electricahr.nextra.ro Márkon Péter Tel.: +40 (0) 744 370 812 E-mail: pmarkon@hotmail.com Tódor Tibor Tel: +40 (0) 740 389 053 E-mail: tibor.todor@astral.ro Török Zoltán E-mail: torokzoltan@yahoo.com Sárig Attila E-mail: airmenfly@freemail.hu |
Internet: http://udv-astral.topnet.ro/bluesky/ www.turbulencia.ro www.pogozoli.go.ro |
Fotók: Dakó István, Elekes Alex Farkas Melánia, Hegyi Zsolt, Márkon Péter, Sárig Attila, Sárig István, Tódor Tibor |
A csíksomlyói hegy 1500 méterrõl |
Csíkszereda központja. Sárig Attila tavaly a jobbra látható fehér placcon szállt le. |
Udvarhely, cekendi tetõ. Az idén is lesz találkozó.. |