Csak a rend kedvéért közöljük a fentiek megszerzésének feltételeit. A követelményrendszert motoros sárkányrepülõk és merev szárnyú ul-ek számára dolgozták ki, de egyelõre ez vonatkozik a PPG-re is. Viszont reális esély mutatkozik arra, hogy a hátimotorosok esetében "lightosítják" az elvárásokat - ha valakit véletlenül jelvényszerzõ- vagy hasonló ambíciók fûtenének, lehet, hogy érdemes még egy kis ideig megtartóztatnia magát...
Kolibri
diploma
A FAI (Nemzetközi Repülõ Szövetség) évente, a nemzetközi ul-szakbizottság (CIMA)
javaslata alapján adhat ki Kolibri diplomát
olyan személynek, aki kiemelkedõen
sokat tett az ul-repülésért munkássága, teljesítménye, valamilyen kezdeményezése
vagy önfeláldozása
révén.
Kolibri szakmai jelvények
Az FAI Kolibri jelvénye egyfajta standard, nem szükséges megújítani. A
jelvényrepülésre
vonatkozó követelmények minden országban megegyeznek.
A Kolibri jelvény megszerzésének feltételei
Bronz
- legalább 50 startból 20 óra szóló repülés ul-lel
- 3 precíziós leszállás adott pont 10 méteres körzetén belül
- 1 precíziós leszállás teljesen levett gázzal 300 méterrõl adott pont 20 méteres körzetén belül; korrekt átstartolási eljárás bemutatása
- 2 távrepülés 75 kilométeres háromszög mentén; az egyiknél terepre szállást kell beiktatni az útvonal kijelölt pontján.
Ezüst
- 100 repült óra ul-lel és legalább 200 okmányolt felszállás
- 2 repülés, amely körülbelül 300 méterrõl álló motoros leszállással ér véget 360 fokos forduló végrehajtása után, adott pont 5 méteres körzetén belül
- négy 150 kilométeres távrepülés; a leszállás helyét, illetve a fordulópontokat elõre kell deklarálni; a kurzus lehet egyenes, tört vonalú céltáv (1 fordulóponttal), hurok vagy háromszög (2 fordulóponttal).
Arany
- 300 repült óra ul-lel - a jelöltnek gépparancsnokként kell végigrepülnie két nemzeti bajnokságot vagy az FAI által elismert nemzetközi ul-versenyt
- legalább 1000 kilométeres túra megtétele elõre deklarált repülési terv szerint, 7 egymást követõ napon belül; az útvonalnak legalább 3 ellenõrzõpontot kell tartalmaznia; a túra során csak az utolsó leszállás hajtható végre az indulási ponton
- további feltételek:
• nemzeti ul-oktatói jogosítás vagy
• nemzeti ul-rekord megrepülése (lehet már megdöntött rekord is) vagy
• nemzeti ul-jogosítás hidroplánra plusz két 75 kilométeres távrepülés hidroplánnal vagy
• nemzeti alpesi jogosítás vagy
• részvétel gépparancsnokként egy I. kategóriás FAI-rendezvényen.
Gyémánt
A CIMA által 1990. január
1-jén alapított díj kiemelkedõ
ul-teljesítményért adható. A jelöltnek/pályázónak legalább az ezüst Kolibrivel
kell rendelkeznie. Kétfõs
személyzet esetén a pilótáknak egyenértékû vagy azonos
repülési gyakorlattal kell rendelkezniük és mindkettõnek szükséges személyzetnek
kell
lennie.
Általános feltételek
A jelvényrepülést minden esetben ul-lel kell végrehajtani. A fedélzeten
csak
a pilóta tartózkodhat; kivétel az arany és a gyémánt fokozat.
Bármely repülés lehet kvalifikációs vagy jelvényrepülés, ha
a feltételek
teljesülnek.
A jelvények a következõ sorrendben adhatók ki: bronz,
ezüst, arany. Gyémánt az ezüst feltételeit teljesítõ jelöltnek
/pályázónak
adható.
Precíziós leszállás - touchdown (földet érés) és staydown
(pattogásmentes), a gép és a pilóta sérülése nélkül. A távolságot
a
touchdown/staydown pontjától kell mérni.
Távrepülésnél az útvonal valamennyi szárát a pilóta által az
adott szárra kalkulált idõtõl legfeljebb
±15 százalékkal eltérve
kell megrepülni.
Barográf nem követelmény.
Bármely repülésnél egyetlen kurzus
deklarálható.
Díjátadó
Ultrakönnyû repülésben a 2003-as év sportolója Rabnecz Gábor lett, aki egyúttal a Zolcsák-díjat is átvehette. Arany Kolibri jelvényt kapott Deleff István, Smidróczki Zoltán és Szabados Zoltán Magyarország körberepüléséért, gyémántot Kántás Andor és Latky Csongor a Keszthely és Sydney- Bankstown közötti 22 500 kilométeres repüléséért. A díjazottak között volt még Kiss Balázs, Kocsis István, Vargyai Lívia és Német Róbert, akik 2003. december 26-án több világrekordot állítottak be.
- m -
Fotók: Didier Saulnier, Szakolczi Norbert (A képek illusztrációk.)