Ezúttal is dr. Ordódy Márton képviselte Magyarországot a CIMA aktuális éves ülésén. Az ott elhangzottakat a Madártoll olvasóival is megosztotta.
Kezdjük a jó hírrel: a CIMA eltörölte a merev szárnyú ul-ek számára néhány éve bevezetett üressúly-határt. Annak idején
néhány küldött
javaslatára határozták meg a limitet,
attól tartva, hogy az átlagosnál lényegesen könnyebb pilótával egyes nagy teljesítményû motoros sportrepülõgépek is
"beleférhetnek" az ul kategóriába - bár a gyakorlatban
nem volt példa ilyen taktika alkalmazására. Aggodalmuk kedvezõtlenül érintette a merev
szárnyú kategória képviselõit, s
ezáltal magát a sportot is. Számos ul-típus üressúlya
ugyanis meghaladta a határt, többek között az egri Halley
gyárban készült Apollo Foxé is.
A CIMA jelenlegi döntésében közrejátszott az is, hogy az európai közös légügyi hatóság (Joint Aviation Athority - JAA)
elfogadta a korábbi FAI-definíciót, miszerint az
ultrakönnyû repülés a 450 kilogrammos maximális felszállótömeg alattiak repülése, és a JAA
sohasem beszélt üres súlyról.
A gyémánt kolibri jelvényt - amit a CIMA a nemzeti szakbizottságok javaslata alapján kiemelkedõ teljesítmény elért
ul-pilótáknak ítélhet meg - immár Kántás Andor és Latky
Csongor is megkapta. Kántésék Apollo Fox típusú gépükkel 22 500 kilométeres utat tettek
meg Keszthely és Sydney-Bankstown
között. Repülésük humanitárius célt szolgált;
teljesítményükkel egy kevéssé ismert idegrendszeri betegségre, a
Rett-szindrómára kívánták felhívni a közvélemény
figyelmét.
Ordódy szerint Kántásék repülése egyfajta "kommunikációs rekord"-ként is
értelmezhetõ. A "vándorok" útjuk során az iszlám, a
hindu és a keresztény világot is érintették.
Ebbõl adódóan a legkülönbözõbb mentalitású
emberekkel kellett - fõleg reptéri illeték és üzemanyag-árfolyam kapcsán - nap
mint nap konszenzusra jutniuk, hogy
folytathassák útjukat.
A
CIMA-ülésen Ordódy Márton az idei évet "katasztrofálisnak" minõsítette a magyar ul sport szempontjából. Az angliai vb-n -
megtörve a világon
egyedülálló, évtizedes
hagyományt - egyetlen pilótánk sem állt a dobogó csúcsára; Rabnecz Gábor "csak" az ezüstöt hozta el. Ordódy beszámolója
szerint csökkenti a katasztrófa súlyát az, hogy a
jelenleg érvényes kétszemélyes súlyáthelyezéses világrekordok több mint felét magyarok tartják.
De merev szárnyak
tekintetében is van elõrelépés: Bajusz Huba két új, merev
szárnyú rekordkísérletét várhatóan a közeljövõben terjeszti fel az
MRSZ. Bajusz dolgát megkönnyíti az üressúlyra hozott
fenti CIMA-döntés.
A jövõ évi Eb helyszínén, a portugáliai Castello Branco
"vonzáskörében" jelenleg építik ki a reptéri infrastruktúrát. A
verseny két "bázison" zajlik majd - külön a klasszikus
és az új osztályok számára
- közöttük azonban csak néhány kilométernyi távolság van. Aggodalomra adhat okot, hogy a régebbi
és a közelmúltban megjelent
kategóriák
képviselõit "összeereszteni" kockázatos vállalkozás. A CIMA-ülésen többször is elhangzott: az idei világbajnokságon a
"parások" a
bajnokság másodosztályú polgárainak
érezték magukat. Az a körülmény, hogy a hagyományos és az új osztályok a tavalyi nagykanizsai Eb-n például azonos
helyszínen, de más és más idõpontban versenyeztek,
sok sértõdést megelõzött és sok ellenségeskedésnek húzta ki elõre a méregfogát. Az angliai vb -
a CIMA-ülés szerint sikerrel
- visszatért a közös rendezéshez. Most
Portugália vállalta fel ugyanezt. "Majd meglátjuk" - mondták kételkedve az
ülés részvételben érdekeltjei.
Rövidesen meghozzák a döntést a 2005-ös Légi Világjátékok (World Air Games - WAG) rendezési jogáról is. A két pályázó
Malajzia és Lengyelország.
AWAG a látványosság biztosítása jegyében (is) született, és az ul-eseknek e tekintetben van már néhány
versenyfeladata,
amely alkalmas lehet a látványosság megterem-
tésére. Évek óta nagy a sikere a hátimotorosok "pálcarugdalásának", Nagykanizsán a
klasszikus "gyorsulási versenye"
bizonyított, az idei vb-n a lengyel "kapuátrepülõ" ver-
senyszám talált kipróbálókra. Kár, hogy súlyos
influenzája miatt a lengyel küldött otthon maradt, s így nem volt, aki a
CIMA-ülésnek a jövõ elképzeléseirõl beszámolt volna.
(A ""kapuátrepülés"
a híd alatt átrepülést modellezi - virtuális hidak révén).
Lesz-e vagy sem WAG III - ma még ezt sem tudjuk biztosan. Annyi bizonyos, hogy a GPS alapú
értékelés elterjedésével a
rendezési költségek jelentõsen csökkennek.
Mindemellett új feladatok kidolgozására is lehetõség nyílik, és várhatóan a
versenyszabályzatot is módosítani kell majd.
Ann Welch-emlékérem A CIMA-ülés elhatározta egy Ann Welch-emlékérem megalapítását, melyet évenként kap meg az arra érdemesült. A híres angol írónõ az idén hunyt el, és számos magyar vonatkozású dolga volt. Többek között a nemzetközi zsûri elnöke, illetve tagja: - Sárkányrepülõ Eb, Gyöngyös, 1986 - Sárkányrepülõ Nemzeti Bajnokság, Õcsény, 1989 - Ul Vb, Dunakeszi, 1990 - Ul Eb, Baja, 1991 - Sárkányrepülõ Eb, Dunaújváros, 1996 (légivontatásos) - Nõi Sárkányrepülõ Vb, Hajdúszoboszló, 1998 (légivontatásos) - UL Vb, Matkópuszta, 1999 Ann Welch volt az, aki az õcsényi közös motoros-gyalogos sárkányrepülõ nemzetin - amikor a versenyzõk startkönyveibe dedikált - észrevette, hogy a résztvevõ motorosok mindegyike Apollo. Kevesen tudják, hogy amikor Egerben belépnek az Apolló irodájába, akkor ott a falon függõ és a gyártóknak járó FAI kitüntetõ oklevél Ann Welch ötlete volt. Ann tudta, Magyarország könnyûrepülése a világon a Number 1, és nálunk mûködik Európa legnagyobb ul-üzeme, talán ismertessük is ezt el a világgal. Mi, magyarok, úgy látszik, csak akkor vagyunk erre képesek, ha az orrunkat az Ann Welchek beleverik. Amúgy szerénységünk tiltja. Dr. Ordódy Márton |